3.
9.
6.
11.
1.
2.
4.
5.
8.
10.
12.
7.
< Vid användning av en oktyp med avtappningsnippel>
< Vid användning av en oktyp med avtappningsnav >
Fyll sprutan med en tillräcklig mängd olja.
Efter att ha fäst armbussningen på tubens
ände ansluter du tuben till avtappningsnavet.
Sätt fast tuben med rörets hållare så att den
inte lossnar.
Lossa på luftningsskruven med 1/8 vridning
för att öppna den.
Tryck på sprutans tappkran för att tillföra
olja.
Oljan börjar sedan flyta ut ur oljetratten.
Fortsätt att tillföra olja till det inte finns
några fler luftbubblor som är blandade med
oljan som kommer ut.
Luftningsskruven
Armbussningen
Armbuss-
ningen
SI-1304A-003-03
Anvisningar om teknisk service SI-1304A-003
Luftningssats
TL-BT03
Slanghållarens monteringsriktning
< Satsens innehåll >
Typ där behållarens lock är öppet
Typ där luftningsskruven är öppen (vid användning av en oljetratt)
Luftningsverktyg Slang med flaska
Spruta
Oljetratt
Slanghållare
Oljestopp
Slanghållarens monteringsriktning
Sätt en 7 mm hylsnyckel på plats, fyll sprutan med olja
och anslut därefter en slang till luftningsnippeln. Lås fast
luftningsnippeln och slangen med en slanghållare och
lossa därefter luftningsnippeln 1/8 varv för att öppna den.
Tryck in sprutans kolv för att fylla på olja. Då börjar oljan
komma ut från oljetratten. Fortsätt att fylla på olja tills
det inte finns några luftbubblor blandade med den olja
som kommer ut.
Medan mellanlägget för luftning (gult) fortfarande sitter fast på calipern, skall du placera
cykeln i ett cykelställ eller liknande såsom bilden visar.
Läs noggrant igenom anvisningarna för “Påfyllning av mineralolja och luftning” tillsammans
med dessa anvisningar.
Montera slanghållaren såsom bilden visar. Var noga
med att monteringsriktningen är korrekt.
1.
Täck över behållaren med
luftningsverktyget på vilken
oljetratten sitter och lås därefter fast
med klamman såsom bilden visar.
Observera :
Var noga med att inte dra fast
oljetratten för hårt vid ditsättningen.
Slang
Membran
Oljebehållare Caliper
Sätt bromshandtaget parallellt med
markytan och tag därefter bort
behållarens lock.
< Typ av BL >
Oljebehållare
Membran
Membran
Behållarens bas
Oljebehållare
Vrid handtagsenheten så att behållarens ovansida är parallell med
markytan och tag därefter bort behållarens lock.
Observera : Vid ihopsättningen skall du
sätta membranet så att det
är inpassat i samma vinkel
som behållarens bas.
< Typ av ST >
Oljebehållare
Luftningsnippel
Slanghållare
Avtappningsnavet
Membran
Oljenivån i oljetratten sjunker vid detta tillfälle, så fortsätt att fylla tratten med
olja för att bibehålla oljenivån, så att luft inte sugs in (så att luft inte kan
komma in).
När luftbubblor slutar att komma ut från luftningsnippeln, skall du
tillfälligt dra fast luftningsnippeln.
Luftningsnippel
När det inte längre finns några luftbubblor blandade med oljan, skall du tillfälligt stänga
luftningsnippeln och ta bort sprutan.
Du skall inte kontinuerligt trycka in och släppa ut
handtaget vid denna punkt.
Om du inte gör detta, kan luftbubblor förbli blandade med oljan inne i
calipern och då tar det längre tid att lufta systemet. (Om handtaget har
tryckts in och släppts ut kontinuerligt, skall du tappa ur all olja och fylla
på den igen.)
Sätt en 7 mm hylsnyckel på plats och sätt därefter dit slangen
med flaskan på luftningsnippeln såsom bilden visar.
Lås fast luftningsnippeln och slangen med en slanghållare och
lossa därefter luftningsnippeln. Efter en liten stund börjar olja
och luft matas ut på naturlig väg från luftningsnippeln in i
slangen. På detta sätt blir det lättare att ta bort större delen av
den luft som finns kvar inne i bromssystemet. Det kan underlätta
att skaka slangen varsamt eller att knacka på oljebehållaren
eller calipern med en skruvmejsel, eller flytta calipern vid detta
tillfälle.
Flaska
Luft
Oljestopp
O-ring
Handtagets intryckning
Slappt Något styvt Styvt
Om du därefter trycker in bromshandtaget, kommer luftbubblor i systemet att komma ut
genom öppningen in i oljetratten. När det slutar att komma bubblor, skall du trycka in
bromshandtaget så långt det går. Bromshandtaget skall normalt vara styvt att trycka in vid
detta tillfälle.
Ha bromshandtaget intryckt och öppna samt stäng luftningsnippeln
snabbt (ca. 0,5 sekunder varje gång) för att frigöra alla luftbubblor
som kan finnas inne i bromsens calipers. Upprepa denna åtgärd
ca. 2-3 gånger. Drag därefter fast luftningsnippeln igen.
Effektivt vridmoment:
4 - 6 Nm
Täpp igen oljetratten med oljestoppen sp att sidan
med O-ringen ditsatt är vänd nedåt.
Torka bort all olja som har runnit ut.
Tag bort luftningsverktyget såsom bilden visar, fyll
behållaren med olja och sätt därefter tillbaka
behållarens lock. Fyll behållaren tills den flödar över
medan du sätter tillbaka locket för att se till så att inga
luftbubblor finns kvar inne i behållaren. Dessutom skall
du vara noga med att inte spilla någon olja på delar som
rotorn och bromsbeläggen.
Effektivt vridmoment:
0,3 - 0,5 Nm
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://si.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)