Samma fram och bak
För vänster sida
Samma fram och bak
För höger sida
Fram Fram
Effektivt vridmoment:
5 – 7 N·m
{50 – 70 kgf·cm}
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få
bästa tänkbara bromsprestanda.
XTR
BL-M970
BR-M970
Bromshandtag
Serie
V-BRAKE-broms
Bromsvajer
FORWARD
R
1
2
1 mm 1 mm
1
2
1
2
1 mm
FORWARD
R
FORWARD
R
FORWARD
R
A
4 mm insexnyckel
BL-M970
SI-8E40A
Allväders
bromssystem
Bromssystemet M970 har försetts med en justeringsskruv för
bromskraft i den vajerlåsande delen av bromshandtaget BL-M970,
som ger cyklisten möjlighet att ändra förhållandet mellan bromsens
ingående och utgående kraft.
Om justeringsskruven för bromskraft vrids medurs ökas
bromskraften dramatiskt, så att en mycket hög bromskraft kan
uppnås med endast en lätt intryckning av bromshandtaget. Detta gör
alltså att en normal bromsningsmanövrering kan ge en bromsverkan
som är mycket större än väntat, vilket kan leda till att cykeln tippar
över framåt och vållar allvarliga skador för cyklisten. För att undvika
detta skall du noggrant läsa igenom följande anvisningar innan du
vrider justeringsskruven för bromskraft medurs.
När du har tagit bort låset för bromskraftsstegring, skall
du vara helt införstådd med de nya bromsprestanda innan
du börjar cykla. Annars kan cykeln tippa över framåt om
du måste göra en hastig inbromsning, till exempel när ett
fordon dyker upp.
När låset för bromskraftsstegring sitter på plats
(standardspecifikation vid leveransen)
1)
Du kan få en väl tilltagen bromskraft med en ännu mindre
intryckning av bromshandtaget än i 2) här ovan, för att uppnå
den allra högsta nivån av bromsförmåga. På grund av att
bromskraften är ännu känsligare för intryckningen av
bromshandtaget än i 2) här ovan, skall du dock vara noga med
att träna att använda bromsarna på det sätt som beskrivs ovan.
Nybörjare, eller sådana som inte känner sig helt säkra, skall inte
alls använda bromsarna på detta sätt.
Du kan få en väl tilltagen bromskraft med endast en liten
intryckning av bromshandtaget, vilket ger en mycket hög
bromsförmåga. Om bromshandtaget manövreras plötsligt, finns
det dock risk för att cykeln tippar över framåt. När du har tagit
bort låset för bromskraftsstegring och vridit justeringsskruven för
bromskraft medurs, skall du till att börja med cykla med lägre
hastighet än 10 km/timme medan du gör upprepade
inbromsningar, detta för att få en känsla för skillnaden i
bromsens egenskaper, innan du börjar cykla med högre
hastighet. Nybörjare måste vara speciellt varsamma.
2)
3)
Justeringsskruv för
bromskraft
Justeringsskruv för
bromskraft
Justeringsskruv för
bromskraft
Lås för
bromskraftsstegring
När låset för bromskraftsstegring har tagits bort och
justeringsskruven för bromskraft har vridits till det
läge som bilden visar
Med justeringsskruven för bromskraft helt
fastdragen
Mitten
Allmän säkerhetsinformation
Shimano BR-M970 Säkerhetsinformation
– För att undvika allvarliga skador:
VARNING
Använd BR-M970 V-BRAKE-broms med SERVO WAVE
ACTION och justerbara V-BRAKE-bromskompatibla
bromshandtag som till exempel BL-M970.
Byte av sko
Tag bort skons låstapp och skjut därefter skon längs spåret
för att ta bort den från skohållaren.
1.
Det finns två olika typer av skor och skohållare för
användning på vänster respektive höger sida. Skjut in de
nya skorna i spåren på skohållarna, medan du håller koll
på korrekta riktningar och tapphålens positioner.
2.
Insättningen av skons låstapp är mycket viktig för att hålla
skon fastlåst på rätt plats.
3.
39 mm eller mer
Bricka A
Bricka A
Skons låslänk
Skons låsmutter
Bricka
Medan du håller skon tryckt mot fälgen, skall du justera hur
mycket skon sticker ut, genom att byta bricka B (tjock eller
tunn) så att måttet A blir 39 mm eller mer.
Bricka B (tunn)
Bricka B (tjock)
2.
Tryck in bromshandtaget ca. 10 gånger ända in till greppet
och kontrollera att allt fungerar på rätt sätt och att skornas
spel är det sätta, innan du börjar använda bromsen.
6.
3.
4.
5.
5 mm insexnyckel
Innervajerns styrning
5 mm insexnyckel
Justera balansen med justeringsskruvarna för
fjäderspänning.
Tryck in ca.
10 gånger
Skons låstapp
Sko
SkoSko
SkohållareSkohållare
Skons låstappSkons låstapp
Anvisningar för teknisk service
Montering av bromshandtaget
Använd en 4 mm insexnyckel för att montera bromshandtaget.
Vid detta tillfälle skall du sätta in den 4 mm tjocka
insexnyckeln så långt det går i bultskallen.
Montering av V-BRAKE-bromsen
1.
Fjäderhål
Stopptapp
Länkens låsbult
Bricka
5 mm insexnyckel
Drag innervajern genom dess styrning. Efter att ha ställt in
så att det totala avståndet mellan vänster samt höger sko
och fälgen är 2 mm, skall du dra fast vajerns låsbult.
Medan du håller skon tryckt mot fälgen, skall du dra fast
skons låsmutter.
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
När det gäller styrhandtag av
carbon, kan det bli
nötvändigt att sänka effektivt
vridmomentet för att
förhindra skador på
styrhandtaget. Rådfråga
tillverkaren av cykeln eller
styrhandtaget
beträffande den
lämpliga nivån för
effektivt vridmomentet för
styrhandtag av carbon.
B C
B
+
C
=
2 mm
Justeringsskruv för
fjäderspänning
Justeringsskruv för
fjäderspänning
FORWARD
FORWARD
R
R
FORWARD
FORWARD
L
L
Skons
insättnings-
riktning
– För att undvika allvarliga skador:
Felaktig användning av din cykels bromssystem kan leda till att du
tappar kontrollen eller orsakar en olycka, som kan vålla svåra
skador. På grund av att varje cykel kan uppträda på olika sätt, skall
du vara noga med att lära dig den rätta bromstekniken (inklusive
trycket mot bromshandtaget och cykelns kontrollegenskaper) för din
cykel.
Prata med din cykelförsäljare och läs cykelns bruksanvisning, samt
träna upp din cyklings- och bromsteknik.
En broms, som är utformad för användning som bakbroms, skall
inte användas som frambroms.
Ta ut, och läs noggrant bruksanvisningen före installation av delar.
Om lösa, slitna eller skadade delar används kan det förorsaka
personskada för cyklisten. Vi rekommenderar varmt att endast
genuina Shimano originaldelar används.
Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på bromsskorna. Om
någon olja eller fett hamnar på bromsskorna, skall du byta ut
bromsskorna. Annars kanske inte bromsarna fungerar på rätt sätt.
Kontrollera om bromsvajern är rostig eller utsliten. Byt ut vajern
omedelbart om några sådana problem upptäcks. Om du inte gör
detta, kanske bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt
sätt, innan du börjar cykla.
Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira,
kan du falla av cykeln. För att undvika detta skall du sänka
hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och
förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
VARNING
Genom att använda bromsarna och bromshandtagen i den
rekommenderade satsen, kan du få ut maximal effektivitet från detta
allväders bromssystem.
Om bromsskorna har slitits ned så mycket att spåren inte längre
syns, skall de bytas ut.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller försämring som ett
resultat av normal användning.
Kontakta affären där du köpte cykeln, om du har några frågor
beträffande hantering eller underhåll.
OBSERVERA:
Allväders bromssystem
Genom att ge överlägsna bromsprestanda (kontroll och
modulering) vid regnig väderlek, kommer
bromsprestanda inte att variera vid en rad olika
väderförhållanden när du använder detta bromssystem.
Använd ett handtags-
grepp med en
maximal ytterdiameter
på 32 mm.
Sätt in bromskroppens stopptapp i det mittre fjäderhålet i
ramens monteringsknopp och lås därefter fast
bromskroppen i ramen med länkens låsbult.
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Notera: Rätt till ändringer förbehålls. (Swedish)