STI-reglage (DI2) för
hydraulisk skivbroms
VIKTIGT MEDDELANDE
•
Kontakta inköpsstället eller en distributör för information om montering,
justering och byte av de produkter som inte finns i användarhandboken. En
återförsäljarmanual för yrkesmekaniker finns tillgänglig på vår webbplats
(https://si.shimano.com).
Läs av säkerhetsskäl noga igenom ”användarhandboken”
innan du använder produkten, och följ den för korrekt
användning. Förvara den så att man när som helst kan
hänvisa till den.
Följande anvisningar måste alltid beaktas för att förebygga personskador och fysisk
skada på utrustningen och omgivningen. Anvisningarna klassificeras i enlighet med
risknivån eller den skada som kan uppstå om produkten används på fel sätt.
FARA!
Underlåtenhet att följa anvisningarna leder
till dödsolyckor eller allvarliga personskador.
VARNING!
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan
leda till dödsolyckor eller allvarliga
personskador.
FÖRSIKTIGHET!
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan
leda till personskador eller skador på
utrustningen och omgivningen.
Viktig säkerhetsinformation
VARNING!
•
Eftersom varje cykel kan bete sig olika beroende på modell, se till att lära dig rätt
bromsteknik (inklusive bromshandtagstryck och cykelns kontrollegenskaper) och
hur din cykel ska hanteras. Felaktig användning av din cykels bromssystem kan
leda till att du tappar kontrollen eller faller, vilket kan leda till allvarliga skador.
•
Ta inte isär eller modifiera produkten. Detta kan leda till att produkten inte
fungerar som den ska och du kan plötsligt falla och bli allvarligt skadad.
•
Vidrör inte framväxeln när växlingsomkopplaren används. Om det görs
kan det leda till personskada på grund av klämda fingrar.
•
Detta hydrauliska bromssystem har olika bromsegenskaper jämfört med de för
fälgbromstypen, och ger relativt hög bromskraft vid början av inbromsningen
(högre än fälgbromstypen). Bekanta dig tillräckligt mycket med
bromsegenskaperna innan den används. Om du cyklar på cykeln utan att ha
bekantat dig med bromsegenskaperna tillräckligt, kan du falla av cykeln vid
inbromsning, vilket kan orsaka allvarliga skador eller dödlig utgång.
•
Använd inte en 203 mm eller 180 mm bromsskiva. Detta ökar bromskraften rejält,
vilket kan leda till att du förlorar kontrollen över cykeln, faller och blir allvarligt
skadad.
•
Cyklister måste vänja sig vid den här bromsens högre prestanda före användning
av cykeln. Bromsskivorna som är 160 mm ger en starkare bromskraft än
bromsskivor som är 140 mm. Om du cyklar på cykeln utan att ha bekantat dig
med bromsegenskaperna tillräckligt, kan du falla av cykeln vid inbromsning,
vilket kan orsaka allvarliga skador eller dödlig utgång.
•
Var extra uppmärksam på att hålla fingrarna borta från den
roterande bromsskivan. Bromsskivan är tillräckligt vass för
att orsaka allvarliga skador på dina fingrar om de fastnar i
den roterande bromsskivans öppningar.
•
Vidrör inte bromsoken eller bromsskivan när du cyklar eller direkt efter de
avmonterats från cykeln. Bromsoken och bromsskivan blir varma när bromsarna
används, så man kan bränna sig om man vidrör dem.
•
Var försiktig så att det inte kommer någon olja eller fett på bromsskivan och
bromsbeläggen. Olja eller fett på bromsskivan och bromsbeläggen kan förhindra
bromsarnas funktion och leda till allvarlig personskada på grund av fall eller
kollision.
•
Kontrollera bromsbeläggens tjocklek och använd dem inte om de har en tjocklek
på 0,5 mm eller mindre. Om det görs kan det förhindra bromsarnas funktion och
leda till allvarlig personskada.
•
Använd inte bromsskivan om den är sprucken eller deformerad. Bromsskivan kan
gå sönder och leda till allvarlig personskada på grund av ett fall. Byt ut
bromsskivan till en ny.
•
Använd inte bromsskivan om dess tjocklek är 1,5 mm eller mindre. Använd den
inte heller om det går att se aluminiumytan. Bromsskivan kan gå sönder och leda
till allvarlig personskada på grund av ett fall. Byt ut bromsskivan till en ny.
•
Bromsa inte oupphörligt. Om det görs kan det orsaka en plötslig ökning av
slaglängd för bromshandtaget som förhindrar bromsarnas funktion och leder till
allvarlig personskada.
•
Använd inte bromsarna vid vätskeläckage. Om det görs kan det förhindra
bromsarnas funktion och leda till allvarlig personskada.
•
Bromsa inte för hårt med frambromsen. Om du gör det kan framhjulet låsas och
cykeln tippa över framåt, vilket kan leda till allvarliga personskador.
•
Eftersom bromssträckan blir längre i våta förhållanden, sakta ned i god tid och
bromsa in försiktigt. Du kan falla eller kollidera och skada dig allvarligt.
•
Ett vått vägunderlag kan göra så att däcken förlorar fäste. För att undvika detta
bör du i god tid sakta ned och bromsa in försiktigt. Om däcken förlorar fäste kan
du ramla och skada dig allvarligt.
FÖRSIKTIGHET!
Varningar om SHIMANO:s autentiska mineralolja
•
För att undvika ögonkontakt, använd lämpligt ögonskydd vid hantering. Vid
ögonkontakt ska du spola ögonen med vanligt vatten och omedelbart uppsöka
läkarvård. Kontakt med ögonen kan orsaka irritation.
•
Använd handskar vid hantering. Vid hudkontakt ska du tvätta dig ordentligt med
tvål och vatten. Kontakt med huden kan orsaka utslag och obehag.
•
Täck näsa och mun med en andningsmask och använd den på en välventilerad
plats. Att andas in mineraloljans imma eller ångor kan orsaka illamående.
•
Om mineraloljans imma eller ångor andas in bör du förflytta dig till en plats med
frisk luft. Täck dig själv med en filt. Håll dig varm och lugn och sök omedelbart
professionell medicinsk rådgivning.
Inkörningsperiod
•
Skivbromsar har en inkörningsperiod och bromskraften kommer gradvis att öka
under inkörningsperioden. Förvissa dig om bromskraftens ökning när du
använder bromsarna under inkörningsperioden. Samma sak kommer att hända
när bromsbeläggen eller skivbromsens rotor byts ut.
Obs!
•
För att förhindra oljud och att garantera bästa prestanda, utför
inkörningsförfarandet efter att ha bytt ut bromsbelägg eller bromsskiva.
•
Se till att rotera vevpartiet när du växlar mellan kedjekransarna.
•
Komponenterna är utformade för att vara helt vattentäta för att tåla cykling i
blöta väderförhållanden. Däremot bör du inte avsiktligt lägga dem i vatten.
•
Rengör inte cykeln med en högtryckstvätt. Om vatten kommer in i någon av
komponenterna kan det leda till funktionsproblem eller korrosion.
•
Hantera komponenterna med varsamhet och undvik att utsätta dem för kraftiga
sammanstötningar.
•
Var försiktig så att det inte kommer in vatten i E-TUBE-portarna.
•
Använd inte förtunningsmedel eller andra starka lösningsmedel vid rengöring av
produkterna. Sådana lösningsmedel kan skada ytan.
•
När cykelhjulet har tagits bort rekommenderas det att montera beläggens
mellanlägg. Tryck inte in bromshandtaget när hjulet är borttaget. Om
bromshandtaget trycks in utan att beläggens mellanlägg är monterade kommer
kolvarna att sticka ut längre än normalt. Om detta inträffar bör du kontakta
inköpsstället.
•
Använd tvållösning eller en torr duk när du rengör och underhåller
bromssystemet. Använd inte kommersiellt tillgängliga bromsrengöringsmedel
eller ljuddämpande medel. Sådana ämnen kan orsaka skador på tätningar och
liknande delar.
•
Kontakta inköpsstället för uppdateringar av komponentens programvara. Den
senaste informationen finns tillgänglig på SHIMANO:s webbplats.
•
Läs även manualerna för andra anslutna komponenter tillsammans med
manualen för bromsarna.
•
Produktgarantin gäller inte för naturligt slitage eller åldrande som uppstår vid
normal användning.
Regelbundna inspektioner innan du börjar att cykla
på cykeln
Kontrollera följande detaljer innan du börjar att cykla på cykeln. Om du får något
problem ska du vända dig till inköpsstället eller en distributör.
•
Finns det några tecken på bromsoljeläckage?
•
Fungerar fram- och bakbromsarna korrekt?
•
Har beläggen en tjocklek på 0,5 mm eller större?
•
Är bromsskivan sprucken eller deformerad?
UM-07R0B-000
Användarhandbok