S
- 42 -
Tänk på att våra produkter endast får användas
till ändamålsenligt syfte och inte har konstruerats
för yrkesmässig, hantverksmässig eller industriell
användning. Vi ger därför ingen garanti om pro-
dukten ska användas inom yrkesmässiga, hant-
verksmässiga eller industriella verksamheter eller
vid liknande aktiviteter.
4. Tekniska data
Nätspänning .......................... 220-240 V ~ 50 Hz
Nominell eff ektförbrukning max ................. 270 W
Strömförbrukning vid starthjälp: .................... 10 A
Nominell utgångsspänning ....... 6 V DC / 12 V DC
Nominell utgångsström vid 6 V ....................... 2 A
Nominell utgångsström vid 12 V ...........2 A / 15 A
Utgångsström vid starthjälp: ....................... 100 A
Batterikapacitet .................................... 3-300 Ah
5. Före användning
Beakta instruktionerna i användarmanualer-
na till fordonet, radion, navigationssystemet
osv.
Instruktioner för automatisk laddning
Laddaren är en automatisk laddare som styrs av
en mikroprocessor, dvs. den är särskilt lämpad för
laddning av underhållsfria batterier samt för lång-
tidsladdning och underhållsladdning av batterier
som inte ständigt används, t ex för veteranbilar,
fritidsfordon, traktorgräsklippare och liknande
utrustning. Med den integrerade mikroprocessorn
laddas batteriet upp i fl era olika steg. Den sista
laddningsnivån, underhållsladdningen, håller bat-
terikapaciteten på 95 – 100 %, vilket innebär att
batteriet alltid är fulladdat. Laddningen behöver
inte övervakas. Tänk ändå på att batteriet inte får
lämnas utan uppsikt under längre tid medan det
laddas. Om störning uppstår i laddaren måste du
kunna kopplas loss den manuellt från elnätet.
5.1 Manöverpanel (bild 2)
•
Tryck på „Display select“ (7): Batteriets ladd-
ningsnivå (%) eller laddningsspänning (V) vi-
sas i LED-displayen (8), motsvarande lysdiod
(C/D) tänds.
•
Tryck på „Battery select“ (6): Välj typ av batteri
som ska laddas. Symbolen för avsedd batte-
rityp tänds.
•
Tryck på „Current select“: Välj laddnings-
ström, symbolen för utvald laddningsström
(fast = 15 A / slow = 2 A) tänds.
•
Tryck på „Engine start“: LED-displayen visar
„Start“ och därefter väntetiden i sekunder.
•
Cables Reversed: Polklämmorna har anslutits
felaktigt (förväxlat). Lysdioden „A“ är tänd.
•
„Reconditioning“ (lysdiod „B“) blinkar och
„Charging“ (lysdiod „B“) lyser kontinuerligt,
laddningsfaserna visas.
5.2 Ladda batteriet
•
Lossa eller ta av batteripluggen (om förhan-
den) från batteriet.
•
Kontrollera syranivån i batteriet. Fyll på des-
tillerat vatten vid behov (om möjligt). Varning!
Batterisyra är frätande. Spola genast av syra-
stänk med mycket vatten, uppsök läkare vid
allvarliga besvär.
•
Anslut först den röda laddningskabeln till bat-
teriets pluspol.
•
Lossa sedan den svarta laddningskabeln
från batteriet och anslut bensinledningen till
karosseriet.
•
Varning! I normalfall är den negativa batte-
ripolen ansluten till karossen. Ladda enligt
beskrivningen ovan. I undantagsfall kan det
vara möjligt att den positiva batteripolen är
ansluten till karossen (positiv jordning). I
sådana fall ska den svarta laddningskabeln
anslutas till batteriets minuspol. Anslut däref-
ter den röda laddningskabeln till karossen på
tillräckligt avstånd från batteriet och bensin-
ledningen.
•
Efter att batteriet har anslutits till laddaren
kan du ansluta laddaren till ett stickuttag med
230 V ~ 50 Hz. Apparaten mäter automatiskt
upp den nominella spänningen (6 V eller 12
V) i det anslutna batteriet. Det är inte tillåtet
att ansluta laddaren till ett stickuttag med en
annan nätspänning. Obs! När batteriet laddas
finns det risk för att farlig knallgas bildas.
Undvik därför gnistbildning och öppna lågor.
Explosionsrisk!
•
Bild 2: Aktuell batterispänning blinkar på LED-
displayen (8). Tryck på knappen „Battery se-
lect“ (6) och välj batterityp för ett 12 V-batteri
Anl_CC_BC_15_M_SPK1.indb 42Anl_CC_BC_15_M_SPK1.indb 42 05.08.2016 09:54:0205.08.2016 09:54:02