TILL SÄKERHET
5
•
Ånglås kan förekomma om bromsarna används kontinuerligt. Undvik därför att göra det.
Ånglås innebär att bromshandtagets slaglängd plötsligt ökar till följd av att vatten- eller luftbubblor bildas inuti bromssystemet och utvidgas på
grund av att oljan har värmts upp i bromssystemet.
•
Skivbromsen är inte konstruerad för användning när cykeln är upp- och nedvänd. Om cykeln är vänd upp och ner eller på sidan kanske bromsen inte
fungerar korrekt, och då kan allvarliga skador uppstå. Före cykling bör du se till att manövrera bromshandtaget ett par minuter för att kontrollera att
bromsen fungerar som vanligt. Om bromsarna inte fungerar normalt ska du sluta använda bromsarna och vända dig till en återförsäljare eller
verkstad.
•
Om du inte känner något motstånd när du trycker ner bromshandtaget ska du omedelbart sluta använda bromsarna och vända dig till en
återförsäljare eller agentur.
•
Om läckage uppstår ska du omedelbart sluta använda bromsarna och vända dig till en återförsäljare eller agentur.
•
Om frambromsen ansätts för hårt kan hjulet låsas och cykeln tippa över framåt, vilket kan leda till allvarliga personskador.
•
Se alltid till att den främre och bakre bromsen fungerar korrekt innan du cyklar på cykeln.
•
Erforderlig bromssträcka blir längre på vått underlag. Minska din hastighet och bromsa tidigt och försiktigt.
•
Om vägytan är våt kommer däcken att slira lättare. Om hjulen slirar kan du falla av cykeln. För att undvika att detta sker bör du därför i god tid sakta
ned och försiktigt bromsa in.
För montering på cykeln och underhåll:
•
Se till att hålla fingrarna borta från den roterande bromsskivan vid montering eller underhåll av hjulet.
Bromskivan är tillräckligt vass för att orsaka allvarliga skador på dina fingrar om de fastnar i bromsskivans
öppningar när den rör sig.
•
Om bromskivan är sliten, sprucken eller skev bör den bytas ut.
•
Om bromsskivan slits ner till en tjocklek på 1,5mm eller till den grad att aluminiumytorna blir synliga bör du se till att byta ut bromsskivan mot en ny.
•
Kontrollera att bromsarnas komponenter har kylts ned tillräckligt innan du försöker justera bromsarna.
•
Använd endast Shimanos autentiska mineralolja. Om andra oljetyper används kan problem med bromsfunktionen uppkomma så att bromsarna slutar
fungera.
•
Se till att endast använda olja från en nyöppnad behållare, och återanvänd inte olja som redan har runnit ur avtappningsnippeln. Gammal eller
återanvänd olja kan innehålla vatten som kan orsaka ånglås i bromssystemet.
•
Var noggrann med att se till att vatten- eller luftbubblor inte kommer in i bromssystemet. Annars kan ånglås uppstå. Var särskilt noggrann när du tar
bort skyddet för reservoartanken.
•
Om du skär bromsslangen för att justera slangens längd, eller när du ändrar bromsslangen från vänster till höger eller tvärtom, bör du se till att släppa
ut luft från slangen enligt anvisningar i ”Tillförsel av Shimanos autentiska mineralolja och utsläpp av luft”.