TILL SÄKERHET
5
För montering på cykeln och underhåll:
•
Både fastlåsningsmetoden och åtdragningsmomentet för framhjulet varierar beroende på typ av framfjädringens gaffel som används. När du
monterar framhjulet till framfjädringens gaffel bör du alltid se till att följa anvisningarna som återges i bruksanvisningen för framfjädringens gaffel.
Om instruktionerna inte följs kan framhjulet falla ur framfjädringens gaffel, och det kan leda till allvarliga skador. När framhjulet spänns åt på den
främre fjäderupphängningen i enlighet med instruktionsmanualen, kan framhjulet eventuellt bli trögroterat, men anvisningarna måste alltid följas.
•
Det är starkt rekommenderat att endast den navaxel som medföljer SHIMANO-navet används. Om du använder en annan navaxel för att sätta fast
navet kanske frinavet inte sätts fast tillräckligt hårt, eller så kan axeln gå sönder på grund av att den är för svag, och det kan orsaka att hjulet lossnar
och leda till allvarliga skador.
•
Se också till att noggrant läsa anvisningarna om skivbromsarna.
FÖRSIKTIGHET!
För montering på cykeln och underhåll:
•
När du använder SHIMANO originalverktyg (TL-LR15) för att ta bort och montera bromsskivans fästring bör du vara försiktig och inte röra
bromsskivans utsida med händerna. Ha på dig handskar för att skydda händerna om du skulle skära dig.
Inkörningsperiod
•
Skivbromsar har en inkörningsperiod, och bromskraften kommer gradvis att öka under inkörningsperioden. Förvissa dig om bromskraftens ökning när
nu använder bromsarna under inkörningsperioden. Samma sak kommer hända när bromsbeläggen eller bromsskivan byts ut.
OBS!
Var noga med att också informera användarna om följande:
•
Den här produktens garanti gäller inte för skador som uppstått till följd av felaktig användning, såsom hoppande eller om cykeln faller, om inte
sådana tekniska fel uppstår till följd av avvikande material eller tillverkningsmetoder.
•
Produktgarantin gäller inte för naturligt slitage eller åldrande som uppstår vid normal användning.
För montering på cykeln och underhåll:
•
Smörj hjulet med fett om det går trögt och är svårt att rotera.
•
Smörj inte navets interna delar. Om du gör det kommer fettet att rinna ut.
•
När du byter ut E-THRU-axeln ska du kontrollera att den nya E-THRU-axeln är av samma modell som den aktuella E-THRU-axeln som sitter på ramen.
En annan modell kanske inte går att montera ordentligt på ramen på grund av skillnader i bland annat axellängd, skruvstorlek och höljets diameter.
•
Använd TL-FH12 när du sätter fast framnavet på hjulets mätverktyg.
Själva produkten kan skilja sig från bilden eftersom denna manual främst är avsedd för att förklara hur produkten används.