28 www.murray.com
LÅNGTIDSFÖRVARING
VARNING: Förvara aldrig motorn med bränsle i tanken,
inomhus eller i dåligt ventilerat utrymme där
bränsleångorna kan komma i kontakt med öppen eld,
gnistor eller kontrollampor som på ugn, vattenvärmare,
torkskåp/tumlare etc.
Hantera bensin med aktsamhet. Den är mycket eldfarlig
och oförsiktighet kan leda till svåra brandskador på
personer och/eller egendom.
Tappa ut bränslet i godkända behållare utomhus, på
avstånd från öppen eld.
Om snöslungan ska förvaras under trettio (30) dagar eller mer vid slutet
av snösäsongen, rekommenderas följande steg för att förbereda
snöslungan för förvaring.
OBS! Bensin måsta tappas ur eller behandlas för att förhindra
hartsavlagringar i tank, filter, slang och karburator under
förvaringen.
1. Ta bort bensinen genom att köra motorn tills tanken är tom och
motorn stannar. Vill du inte ta bort besninen tillsätts
bränslestabilisator till bensinen som är kvar i tanken, för att minska
risken för hartsavlagringar och syror. Om tanken är nästa tom
blandas stabilisatorn med ny bensin i en separat behållare och lite av
blandningen hälls i tanken. FÖLJ ALLTID INSTRUKTIONERNA PÅ
STABILISATORNS FÖRPACKNING. KÖR DÄREFTER MOTORN I
MINST 10 MINUTER EFTER ATT STABILISATORN TILLSATTS OCH
LÅT BLANDNINGEN NÅ KARBURATORN. FÖRVARA SNÖSLUNGAN
PÅ EN SÄKER PLATS.
2. Motorn kan bevaras (enbart 4-takts) i gott arbetsskick genom att
oljan byts ut före förvaringen.
3. Smörj kolv-/cylinderområdet. Detta kan göras genom att man först tar
bort tändstiftet och sprutar ren motorolja i tändstiftshålet. Täck
därefter över tändstiftshålet med en trasa för att suga upp oljesprayet.
Vrid motorn genom att dra i startsnöret två, tre gånger. Sätt slutligen
tillbaka tändstiftet och fäst tändstiftskabeln.
4. Rengör snöslungan noggrannt.
5. Smörj alla smörjpunkter (se ”Smörjning” i avsnittet UNDERHÅLL).
6. Se till att muttrar, bultar och skruvar är riktigt åtdragna. Undersök att
inga synliga rörliga delar har skador, brott eller är slitna. Byt vid
behov.
7. Bättra på alla rostiga eller avflagade målade ytor. Sandpappra lätt
innan du målar.
8. Täck omålade metalldelar på snöslungans snöskruvhus och
skovelhjulet med rostskyddsmedel.
9. Förvara om möjligt snöslungan inomhus och täck över den för att
skydda den från damm och smuts.
TA FRAM FRÅN FÖRVARING
1. Sätt det övre handtaget i arbetsläge, dra åt knopparna som fäster det
övre handtaget och koppla in kopplingen och rörets stång.
2. Fyll bränsletanken med nytt bränsle.
3. Kontrollera tändstiftet. Se till att avståndet är riktigt. Om tändstiftet är
slitet eller skadat ska det bytas före användning.
4. Se till att fästena är åtdragna.
5. Se till att alla skydd, lock och skärmar är på plats.
6. Se till att alla justeringar är korrekta.
SMÖRJ SEXKANTSAXELN OCH KEDJORNA
OBSERVERA: Om fett eller olja kommer i kontakt med
drivskivans platta eller friktionshjulet, ska plattan och hjulet
rengöras ordentligt med alkoholbaserat lösningsmedel.
1. Placera hastighetsreglaget (D
, fig. 13) i körväxel.
2. Tappa ut bränsle till en godkänd behållare.
3. Ställ snöslungan upp på kanten av snöskruvhuset.
OBS! När vevhuset är fyllt med olja ska inte snöslungan
lämnas stående på snöskruvhuset under längre tid.
4. Ta bort bottenplattan.
5. Kedjorna (A
, fig. 42), kedjehjulet (B
) och sexkantsaxeln (C
) smörjs
med en ren trasa doppad i olja före förvaringen eller när säsongen
börjar. Använd INTE fett.
OBS! Använd en ren trasa för att torka bort överflödig olja
från kedjorna, kedjehjulet och sexkantsaxeln.
6. Sätt i bottenplattan.
FÖRVARING
VARNING: Låt inte fett eller olja komma i kontakt med
friktionshjulen av gummi eller drivskivsplattan. Om
diskdrivplattan eller friktionshjulet kommer i kontakt
med fett eller olja, skadas friktionshjulet av gummi.
10. På modeller med vikbara handtag lossas kopplingen och rörets stång
samt knopparna som fäster det övre handtaget. Vrid det övre
handtaget bakåt.
11. Måste maskinen förvaras utomhus, ska maskinen lyftas upp så att
hela maskinen är ovanför marken. Täck snöslungan med en tung
presenning.