Learning Resources LER 2996 Användarmanual

Kategori
Bordsklockor
Typ
Användarmanual
Startövningar
Stegvis räkning: Vrid minutvisaren
runt urtavlan. Barnen får i uppgift att se
efter vad som händer med timvisaren
under tiden minutvisaren går run ett
varv.Vrid minutvisaren runt urtavlan i
en- eller femminuterssteg. Barnen
räknar hur många minuter som
motsvarar en timma.
Kvart- och halvtimmar:Visa att
klockan delas in i fyra lika stora delar.
Introducera begreppen "halv" -
"kvart i" - "kvart över".
Räkna bakåt: Efter det att barnen har
lärt sig att säga vad klockan är när man
rört visarna medurs, kan man t.ex. börja
med att klockan är fyra och därefter
backa minutvisaren t.ex 10 minutsteg
för att visa att klocken är tio i fyra.
Fler övningar
1. Låt barnen göra ett tidsschema där
de kommer överens om att göra en
viss sak när klockan visar en viss tid.
Kom först överens på vilka tider
klockan skall stannas. När du som
lärare t.ex. stannar klocken på den
överenskomna tiden kvart i fem, ställer
sig t.ex barnen på ett ben på sina stolar.
18
“clockwise” direction. •The numbers on
a clock indicate hours and minutes.
•Some clocks (analog) have two hands
(the short red hand points to hours
and the long blue hand points to
minutes). •Some clocks (digital) don’t
have hands; they only have numbers.
Time for Learning
Hour Hand: Ask children to find the
short red hand on the analog clock.
Tell them this is the hour hand; it
always points to the hour. Point out
that the hours also appear red on the
clock face and the digital display.
Minute Hand: Next, ask children to
find the long blue hand.Tell them this is
the minute hand; it always points to the
minutes. Show children that the tick
marks also appear blue on the clock
face and the digital display.
a.m. and p.m.: There are 12 hours on
the clock, but there are 24 hours in a
day.The day is divided into two 12-hour
intervals, a.m. and p.m.The 12 hours
from midnight until noon is called a.m.,
for the Latin abbreviation, ante
meridiem.The 12 hours from noon until
midnight is called p.m., or post meridiem.
3
Undervisningsklocka
med synkroniserad analog/digital visning av tid
Frågor om tid
Vad är en klocka? Väfår måter vi tid?
Varför finns det siffror på urtavlan? Ser
alla klockor likadana ut? Har alla
klockor visare? På vilket sätt skiljer sig
olika urtavlor från varandra? Kan vi
mäta tid på annat sätt än med klockor?
Lära sig klockan
Timvisaren: Visa barnen den korta
röda visaren på den analoga delen av
klockan. Berätta för barnen att den är
den viktigaste av de båda visarna. Det
räcker med den visaren för att få reda
på ungefär hur mycket klockan är.
Påpeka att timmarna visas i röd färg på
klockan. Den röda färgen visar även
timmarna i det digitala teckenfönstret.
Minutvisaren: Visa barnen den länga
blä visaren på den analoga delen av
klockan. Berätta för barnen att den
visaren behövs för att mer exakt kunna
tala om tiden.Visa barnen att
minutmarkeringarna på den analoga
delen, liksom minuterna i det digitala
fönstret, ocksä de är i blä färg.
17
Time for Connections
Skip Counting: Count around the
clock by ones and fives, moving the
minute hand as you go. Remind children
that there are 60 minutes in an hour.
Quarter- and Half-hours: Show how
clocks can be divided into four equal
parts. Introduce the terms,“half past,
“quarter past,” and “quarter to.
Backward Counting: After children
have mastered telling time in a
clockwise direction, work “backward.
Show 10 minutes to 4:00, or 5 minutes
to 8:00.
Timing is Everything
Daily Schedule: Plan a daily schedule
with children, then go through it with
the Primary Time Teacher
Junior. Discuss
activities that make “time fly” and those
that make “time stand still.
Elapsed Time: Before beginning an
activity (reading a story, eating lunch,
etc.), set your clock to the correct
time. After you’ve finished the activity,
turn the hands to find the actual time.
Military Time: In the military, soldiers
don’t use a.m. and p.m.They base their
clocks on 24 hours.They add an hour
to 12 every hour after noon. In military
time, 1:00 p.m. is 1300 hours.
4
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10

Learning Resources LER 2996 Användarmanual

Kategori
Bordsklockor
Typ
Användarmanual