Undervisningsklocka
med synkroniserad analog/digital visning av tid
Frågor om tid
Vad är en klocka? Väfår måter vi tid?
Varför finns det siffror på urtavlan? Ser
alla klockor likadana ut? Har alla
klockor visare? På vilket sätt skiljer sig
olika urtavlor från varandra? Kan vi
mäta tid på annat sätt än med klockor?
Lära sig klockan
Timvisaren: Visa barnen den korta
röda visaren på den analoga delen av
klockan. Berätta för barnen att den är
den viktigaste av de båda visarna. Det
räcker med den visaren för att få reda
på ungefär hur mycket klockan är.
Påpeka att timmarna visas i röd färg på
klockan. Den röda färgen visar även
timmarna i det digitala teckenfönstret.
Minutvisaren: Visa barnen den länga
blä visaren på den analoga delen av
klockan. Berätta för barnen att den
visaren behövs för att mer exakt kunna
tala om tiden.Visa barnen att
minutmarkeringarna på den analoga
delen, liksom minuterna i det digitala
fönstret, ocksä de är i blä färg.
17
Time for Connections
Skip Counting: Count around the
clock by ones and fives, moving the
minute hand as you go. Remind children
that there are 60 minutes in an hour.
Quarter- and Half-hours: Show how
clocks can be divided into four equal
parts. Introduce the terms,“half past,”
“quarter past,” and “quarter to.”
Backward Counting: After children
have mastered telling time in a
clockwise direction, work “backward.”
Show 10 minutes to 4:00, or 5 minutes
to 8:00.
Timing is Everything
Daily Schedule: Plan a daily schedule
with children, then go through it with
the Primary Time Teacher
™
Junior. Discuss
activities that make “time fly” and those
that make “time stand still.”
Elapsed Time: Before beginning an
activity (reading a story, eating lunch,
etc.), set your clock to the correct
time. After you’ve finished the activity,
turn the hands to find the actual time.
Military Time: In the military, soldiers
don’t use a.m. and p.m.They base their
clocks on 24 hours.They add an hour
to 12 every hour after noon. In military
time, 1:00 p.m. is 1300 hours.
4