Xerox Remote Services Användarguide

Typ
Användarguide
Användarguide för att upprätta
och bibehålla en anslutning
Användartips för våra
fjärrtjänsterbjudanden
Upprätta och bibehålla en anslutning iii
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Innehåll
Introduktion .............................................................................................. 1
Kommunikationen bryts efter serviceinsats .......................................... 2
Inställning av enhetens klocka, datum och
tidsskillnad jämfört med GMT ........................................................ 4
Inställning av överföringstid ................................................................... 5
Relevanta faktorer i kundmiljön .............................................................. 6
Återställning i CentreWare Web.............................................................. 8
Inställning av giltighetstid för lösenord till dator/server .................... 10
Begränsad Internetåtkomst från kundmiljön ....................................... 11
Fysisk förflyttning av utrustning .......................................................... 13
Proxytjänstens tillförlitlighet ................................................................. 14
Kommunikationsavbrott upptäcks inte ................................................ 15
Ofullständig enhetsidentifiering under XDA-installation .................... 16
Upprätta och bibehålla en anslutning 1
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Introduktion
Det kan finnas många olika orsaker till att problem uppstår med att upprätta eller
bibehålla oavbruten kommunikation mellan utrustning hos kunden och Xerox
kommunikationsserver (Edge).
Det här dokumentet är tänkt att fungera som en samling aktuella tips och knep,
som du kan ta hjälp av, innan du ansluter ny utrustning eller i samband med
anslutningsproblem hos kunder.
Upprätta och bibehålla en anslutning 2
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Kommunikationen bryts
efter serviceinsats
Berörd(a) anslutningsmetod(er)
Device Direct
Proxy: XDA Lite (ovanligt)
Proxy: CentreWare Web (ovanligt)
Aktuell situation
Kundens utrustning har haft en fungerande kommunikation med Edge-servern,
men efter en serviceinsats har kommunikationen brutits.
Orsaker
Om serviceinsatsen omfattar en Alt Boot-process eller programuppdatering
fångas enhetens anslutningsinställningar inte upp av klonfilen som används som
en del av uppgraderingen. Det är inte säkert att klonfilen automatiskt återställer
enhetens inställningar/konfiguration efteråt, vilket leder till att kommunikationen
bryts.
Det förekommer också att FX-enheter (t.ex. WC73XX och WC74XX) måste
återställas till fabriksinställningarna för att lösa prestandaproblem. När detta
inträffar bryts också kommunikationen.
Upprätta och bibehålla en anslutning 3
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Åtgärd
Efter alla serviceinsatser är det viktigt att kontrollera/testa om enheten fortfarande
kommunicerar med Edge-servern.
1. Utför testet genom att följa installationsanvisningarna för enheten. De ingår i
systemadministrationsguiden som medföljer utrustningen. Om du inte kan hitta
dokumentationen går det bra att öppna eller ladda ner den från sidan Support
& Drivrutiner på Xerox.se.
2. Om enheten inte kan kommunicera med Edge-servern, kontrollera att rätt
inställningar är aktiverade för den aktuella enheten, se dokumentationen i
systemadministrationsguiden.
Upprätta och bibehålla en anslutning 4
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Inställning av enhetens
klocka, datum och
tidsskillnad jämfört
med GMT
Berörd(a) anslutningsmetod(er)
Device Direct
Proxy: XDA Lite
Proxy: CentreWare Web
Aktuell situation
Om enhetens inställningar för klocka, datum och tidsskillnad jämfört med GMT
inte stämmer kan det uppstå problem med att överföra data. Det kan även hända
att överförd data avvisas av tjänstens sponsorsystem. Det gäller både om klockan
går före och efter.
Orsaker
Det händer ibland att rätt tid, datum och tidsskillnad jämfört med GMT inte ställs in
på enheten när den installeras. När det inträffar överförs standardinställningarna, i
stället för rätt inställningar, tillsammans med övriga data från enheten till Xerox.
Åtgärd
Om du upptäcker att kommunikationen har brutits eller dataöverföringar som inte
används av tjänstens sponsorsystem för att administrera fjärrjänster, bekräfta att
enhetens inställningar för klocka, datum och tidsskillnad jämfört med GMT är
riktiga. Ändra dem om så behövs.
Upprätta och bibehålla en anslutning 5
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Inställning av
överföringstid
Berörd(a) anslutningsmetod(er)
Device Direct
Aktuell situation
Den tidpunkt på dagen som data överförs till Xerox kommunikationsserver (Edge)
ställs in slumpvis i samband med att anslutningen upprättas. Xerox enheter och
proxyprogram är utformade för att känna av när en planerad dataöverföring har
hoppats över, på grund av att enheten har varit avstängd. Det händer dock att den
förväntade kommunikationen uteblir trots att enheten har startats igen.
Orsaker
Om den här typen av problem förekommer i en enhet som vanligtvis är avstängd
vid den tidpunkt då dataöverföringen är schemalagd, kan resultatet bli sporadisk
eller helt bruten kommunikation.
Åtgärd
Det kan vara svårt att fastställa om en enhet har drabbats av den här typen av
problem. Om kommunikationen bryts utan uppenbar anledning, fundera på om du
ska ändra tidpunkten för dataöverföring så att den inträffar under vanlig arbetstid.
Chansen är då som störst att enheten är igång, vilket maximerar möjligheterna för
dataöverföring vid schemalagd tidpunkt. Inställningen ändras i enhetens
webbaserade användargränssnitt med hjälp av CentreWare Internet Services.
Upprätta och bibehålla en anslutning 6
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Relevanta faktorer
i kundmiljön
Berörd(a) anslutningsmetod(er)
Device Direct
Proxy: XDA Lite
Proxy: CentreWare Web
Aktuell situation
Olika typer av säkerhetsprogram och infrastruktur i kundens miljö kan påverka
prestanda hos våra enheter och proxys samt deras förmåga att ansluta och
kommunicera tillförlitligt med varandra och med Edge-servern.
Om du misstänker att det finns kommunikationsproblem i kundens miljö bör du
kontrollera följande tänkbara orsaker och vidta nödvändiga åtgärder.
Orsaker och åtgärder
Proxyprogram avstängda
Datainsamlingsprogrammen (proxys) har installerats på enskilda datorer hos
kunden som stängs av med jämna mellanrum, ibland flera dagar i taget. Detta
leder till att kommunikationen bryts. Fråga kunden var proxyklientprogrammet är
installerat. Rekommendera att alla proxyprogram om möjligt installeras på en
server som alltid är igång, i stället för på enskilda datorer.
Säkerhetsprogram blockerar kommunikationen
Vissa säkerhetsprogram som övervakar nätverkstrafiken är
konstruerade/konfigurerade att upptäcka ej auktoriserad kommunikation, både
inom nätverket och utifrån, samt att förebyggande blockera den. Hör med
kundens IT-administratör om de kör några program av den här typen som
övervakar nätverkstrafiken. Om så är fallet, undersök alternativ som kan
möjliggöra oavbruten kommunikation mellan kundmiljön och Xerox
kommunikationsservrar (Edge) samt mellan proxytjänster och enheter.
Upprätta och bibehålla en anslutning 7
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Uppdateringar av säkerhetsprogram
Uppdateringar av säkerhetsprogram i kundmiljön kan få datainsamlingsprogram
(proxys) att sluta fungera. Hör med kunden om man nyligen har genomfört en av
Microsofts säkerhetsuppdateringar. Om så är fallet, kontrollera om proxytjänsten
fortfarande är igång eller om den behöver startas om.
Konfiguration av proxyserver
I vissa proxyserverkonfigurationer tillåts inte den automatiska identifiering av
proxyserver/registrering av proxytjänster som är inbyggd i våra enheter. Därför
går det inte heller att upprätta någon anslutning till Xerox kommunikationsservrar
(Edge). För detta krävs att WPD-alternativet 252 är aktiverat. Många gånger är
detta standardinställningen, men inte alltid. Kontrollera med kunden att WPD-
alternativet 252 är aktiverat i deras IT-infrastruktur.
Uppgradering och byte av datorer
Om kunden rensar, uppdaterar eller byter ut den dator eller server där XDA Lite
eller CentreWare Web är installerat kan det hända att programmet raderas,
avinstalleras eller inte längre fungerar. Om du misstänker ett kommunikationsfel,
kontrollera att programvaran fortfarande är installerad och fungerar som den ska.
Hör med kundens systemadministratör om så behövs.
Administrativa rättigheter till dator/server
Om kunden har problem med att ladda ner / installera XDA Lite eller CentreWare
Web kan de behöva begära administratörsrättigheter till systemet för att slutföra
installationen. Det kan även vara så att systemadministratören måste utföra
installationen.
Flera instanser av XDA Lite
Det kan uppstå problem med mottagningen av data i Xerox
kommunikationsservrar om kundens miljö innehåller flera instanser av XDA Lite.
Kunden bör informeras om att:
Det bara ska finnas en instans av XDA Lite installerad i kundmiljön.
XDA Lite inte ska installeras på en dator/server där det även finns andra
SNMP-baserade program eller andra av Xerox verktyg för skrivarhantering.
Upprätta och bibehålla en anslutning 8
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Återställning i
CentreWare Web
Berörd(a) anslutningsmetod(er)
Proxy: CentreWare Web
Aktuell situation
Vi har fått in rapporter om CentreWare Web-installationer som slutar fungera och
orsakar kommunikationsstörningar i all utrustning i kundmiljön.
Undersökningar har visat att den server där CWW kördes hade använt allt ledigt
diskutrymme till den databas och de transaktionsloggfiler som skapas i CWW. Det
ledde till att de systemresurser som återstod inte räckte till för att hantera
enhetens funktioner i CWW.
Kunderna reagerade till att börja med genom att utöka den totala
minneskapaciteten på servern.
Orsaker
Problemet kan ha sin grund i att inställningarna för återställningen av databasen i
CWW har ändrats från standardvärdet Simple. Om man inte använder Simple
kan storleken på databasen och transaktionsloggfilerna växa okontrollerat och i
slutändan ta upp allt tillgängligt minne.
Upprätta och bibehålla en anslutning 9
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Åtgärd
Inställningen i CWW bör helst vara standardvärdet (Simple). Om du stöter på en
CWW-installation på en server som har förbrukat allt tillgängligt minne, kontrollera
inställningen i databasen.
Mer information om återställning av databasen och hantering av
transaktionsloggar finns på http://msdn.microsoft.com/
en-us/library/ms345583.aspx
Om du inte vill använda Simple kan du även ställa in att du vill få ett e-
postmeddelande när databasen eller transaktionsloggen överskrider godtagbar
storlek. Mer information om inställning av e-postmeddelanden finns på
http://www.mssqltips.com/sqlservertip/1523/how-to-setup-sql-server-alerts-and-
email-operator-notifications/
Upprätta och bibehålla en anslutning 10
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Inställning av
giltighetstid för lösenord
till dator/server
Berörd(a) anslutningsmetod(er)
Proxy: XDA Lite
Proxy: CentreWare Web
Aktuell situation
Om något av proxyprogrammen (CentreWare Web eller XDA Lite) är installerat på
en dator eller server, som kräver att lösenordet uppdateras regelbundet, kan
kommunikationen brytas om lösenordet inte uppdateras vid behov.
Orsaker
Om datorn/servern hela tiden är igång och oftast inte används till något annat
ändamål, kan det dröja ett bra tag innan någon upptäcker att lösenordet har
upphört att gälla.
Åtgärd
1. Ställ in den aktuella datorn/servern så att inget lösenord behövs eller så att
lösenordet inte behöver bytas.
2. Aktivera alternativet i CWW och XDA Lite för att begära att ett e-
postmeddelande skickas eller en varning visas om kommunikationen har
brutits mellan proxyinstallationen och Edge-servern. Du får då en påminnelse
om att återställa lösenordet när det löper ut.
Upprätta och bibehålla en anslutning 11
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Begränsad
Internetåtkomst
från kundmiljön
Berörd(a) anslutningsmetod(er)
Device Direct
Proxy: XDA Lite (ovanligt)
Proxy: CentreWare Web (ovanligt)
Aktuell situation
Om Xerox-utrustning, som rymmer en funktion för automatisk registrering av
enheter, installeras i en miljö med begränsad Internetåtkomst för nätverksansluten
utrustning, kan det hända att enheten inte lyckas komma ut på Internet och få
kontakt med Edge-servern.
Orsaker
Det blir allt vanligare att kunder använder tekniska säkerhetslösningar för att
begränsa Internetåtkomsten för utrustning i sin miljö.
Upprätta och bibehålla en anslutning 12
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Åtgärd
Om så är fallet i den aktuella kundmiljön kan du föreslå vissa alternativ som ger
dem möjlighet att behålla säkerheten.
Föreslå att IP-adressen till den Xerox-utrustning som ska anslutas läggs till
i listan över nätverksanslutna enheter som har rätt att ansluta till Internet.
Kontrollera att kundmiljön har rätt att öppna webbadressen (URL) till Edge-
servern (använd ALDRIG dess IP-adress). Webbadressen till Edge-servern
är https://dcs.support.xerox.com.
Upprätta och bibehålla en anslutning 13
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Fysisk förflyttning
av utrustning
Berörd(a) anslutningsmetod(er)
Device Direct (ovanligt)
Proxy: Smart eSolutions Client
Proxy: CentreWare Web
Aktuell situation
Kunder som använder äldre proxyprogram (CentreWare Web och Smart
eSolutions-klient) och som regelbundet flyttar eller tilldelar nya IP-adresser till sin
Xerox-utrustning råkar ut för förlorad kommunikation och/eller att dataöverföringar
inte utförs.
Orsaker
Enheter som är anslutna till Edge-servern via något av proxyprogrammen
upptäcks av proxyn genom användningen av SNMP-protokollet (Simple Network
Management Protocol) och deras position fastställs med hjälp av IP-adressen.
Om man rent fysiskt flyttar en enhet eller på annat sätt tilldelar den en ny IP-
adress av någon anledning, måste man i äldre proxyprogram (CentreWare Web
och Smart eSolutions-klient) manuellt gå in och upptäcka utrustningen på nytt för
att bibehålla anslutningen.
Åtgärd
Om en kund regelbundet flyttar eller ger sin Xerox-utrustning nya IP-adresser
rekommenderar vi att XDA Lite används i stället för äldre proxyprogram. XDA Lite
upptäcker tidigare anslutna enheter på nytt och kan även upptäcka/registrera
nyinstallerade enheter i kundens miljö.
Upprätta och bibehålla en anslutning 14
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Proxytjänstens
tillförlitlighet
Berörd(a) anslutningsmetod(er)
Proxy: Smart eSolutions-klient (äldre)
Proxy: CentreWare Web
Aktuell situation
Kunder som använder CentreWare Web- eller Smart eSolutions-klientprogram
drabbas av enorma kommunikationsförluster.
Orsaker
Äldre versioner av datainsamlingsagenter/proxyprogram kan inte användas
tillsammans med nyare lösningar för ökad tillförlitlighet. Det innebär att de till sin
natur är mindre tillförlitliga än den senaste versionen XDA Lite
Åtgärd
XDA Lite upptäcker/återupptäcker enheter dagligen, vilket förbättrar enheternas
allmänna tillförlitlighet när det gäller anslutningsförmåga. I XDA Lite hämtas
programuppdateringar automatiskt. Förbättringarna i det lokala
användargränssnittet har inneburit ett mervärde för kunden som fått ett väldigt
positivt mottagande.
Vi rekommenderar varmt att du tar vara på varje tillfälle att byta ut befintliga
installationer av äldre proxyprogram, mot XDA Lite, i syfte att dra nytta av den
höga tillförlitligheten vid anslutning.
Upprätta och bibehålla en anslutning 15
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Kommunikationsavbrott
upptäcks inte
Berörd(a) anslutningsmetod(er)
Device Direct
Proxy: XDA Lite
Proxy: CentreWare Web
Aktuell situation
Kommunikationsförlust mellan enheter och proxyprogram, proxyprogram och
Xerox kommunikationsservrar (Edge) samt mellan enheter och Edge kan ibland
förekomma en längre tid utan att detta upptäcks. Det räcker inte med den
övervakning, som finns i Xerox kommunikationsservrar, för att upptäcka enskilda
kundenheter och kundmiljöer som har drabbats av kommunikationsavbrott.
Orsaker
Ett kommunikationsavbrott kan ha många olika orsaker. Övervakningen i servern
räcker inte för att identifiera enskilda orsaker kopplade till utrustningens
prestanda, kundmiljön, kundens beteende eller problem med proxyprogram.
Åtgärd
CentreWare Web, XDA Lite och vissa nya enheter är utrustade med en funktion
för att upptäcka kommunikationsavbrott och skicka ett e-postmeddelande eller
felmeddelande för att ange att ett fel har uppstått. Vi rekommenderar varmt att
dessa funktioner aktiveras i enheterna och vid installation av proxyprogram.
Kunden, samarbetsparten eller Xerox representant bör stå som mottagare av
meddelandena och få instruktioner om hur de får hjälp att återupprätta
kommunikationen.
Upprätta och bibehålla en anslutning 16
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Ofullständig
enhetsidentifiering under
XDA-installation
Berörd(a) anslutningsmetod(er)
Proxy: XDA Lite
Aktuell situation
När XDA Lite installeras händer det ibland att vissa enheter inom det angivna
adressintervallet inte upptäcks under enhetsidentifieringssteget.
Orsaker
Detta sker vanligtvis om proxyprogrammet installeras i en komplex miljö med till
exempel:
Ett stort antal enheter
Ett stort antal delnät (subnet) inom området som ska sökas av
Många regler som måste uppfyllas för att kommunikationen i miljön ska
fungera
Upprätta och bibehålla en anslutning 17
Tips för våra fjärrtjänsterbjudanden
Åtgärd
Utför steg 1 och 2. Om steg 2 inte lyckas, gå vidare till steg 3.
1. Ändra kommunikationsinställningarna i XDA Lite, så att värdena för
Timeout och/eller Retry höjs. Då förlängs tiden för sökning efter enheter.
2. Begränsa adressintervallen för delnäten som ska sökas av i programmet till
de som verkligen används till ansluten kontorsutrustning.
3. Specificera IP-adress(er) till den utrustning som ska hanteras.
Obs! Det här steget kan begränsa möjligheterna att upptäcka utrustning
som har flyttats eller tilldelats en ny IP-adress i proxyprogrammet. Detta
kan leda till avbrott i anslutningen mellan enheten och proxyinstallationen.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19

Xerox Remote Services Användarguide

Typ
Användarguide