18 19
513357-001513357-001
SE SE
390-SERIEN
BESKRIVNING
De tryckdrivna 3/2-ventilerna i serie 390 med
självjusterande skivor, NC eller NO, har en utmärkt
fl ödeshastighet.
Beroende på versionen är ventilerna utrustade med en
operatör av kolvtyp med 63, 90 eller 125 mm diameter.
Ventilkropparna fi nns i brons. Tätningarna är tillverkade
av PTFE.
FUNKTION
NC - normally closed (normalt stängd) (se motsvarande
ritning). Ventilen är stängd när 3/2-pilotventilen NC är
strömlös.
Ventilen är öppen när 3/2-pilotventilen NC är strömsatt.
Tryckvätskan fl ödar in under skivan i port 3 (anti-
tryckslagsutformning).
NO - normally open (normalt öppen) (se motsvarande
ritning). Ventilen är öppen när 3/2-pilotventilen NC är
strömlös.
Ventilen är stängd när 3/2-pilotventilen NC är strömsatt. Vätskan
fl ödar in under skivan i port 3 (anti-tryckslagsutformning).
!
Information om lägsta/högsta pilottryck,
arbetstrycksdifferential och vätsketemperatur fi nns i
motsvarande produktblad (om ventiler och pilotventiler).
DRIFTSÄTTNING
Ventilerna är avsedda att användas inom de tekniska
värdeområden som anges på namnplåten. Ändringar av
produkten får bara utföras efter tillverkarens eller dennes
representants medgivande. Före installation måste man
släppa ut trycket ur rörsystemet och rengöra det invändigt.
Läs all information på etiketten: kod, port, vätska
(typ, tryck, temperatur), pilotvätska, pilottryck och
serienummer.
VAR FÖRSIKTIG:
Överskrid aldrig ventilens säkra statiska tryck. Installation
och underhåll av ventilerna får enbart utföras av behörig
personal.
Monteringsläge
Ventilerna kan monteras i valfri position. För att lätt
komma åt pilotporten kan pilotoperatörerna på 63, 90
och 125 mm diameter roteras i 360°.
Anslutning
Ta bort plastpluggen från pilotporten (se ritningarna
för NC och NO) och följ anslutningsinstruktionerna för
respektive version:
Ansluta en pilotventil
• till 1/8-porten (aktivering 63 mm diameter), se broschyr
om pilotventiler.
Använd ett åtdragningsmoment (E) på 4 till 5 Nm.
• till 1/4-porten (aktivering 90, 125 mm diameter), se
broschyr om pilotventiler.
Använd ett åtdragningsmoment (F) på 6 till 7 Nm.
• Pluggen i utloppsporten som monterats av tillverkaren
får aldrig tas bort.
Montering på rör
Anslut rörledningen enligt indikeringen på ventilkroppen.
Se monteringsdiagrammet på ventilens etikett. Smörj
lätt hangängorna på de gängade rören (beroende på
tillämpning). Smörj inte ventilens hongängor. Se till att
inga främmande föremål kommer in i systemet.
Rörsystemet måste avlastas och riktas in korrekt för att
undvika belastning på ventilerna. Använd inte ventilen
som hävstång vid åtdragning. Ansätt skiftnyckeln så nära
kopplingen som möjligt på maskinkropp och rör. Undvik att
skada utrustningen: DRA INTE ÅT RÖRKOPPLINGARNA
FÖR HÅRT.
UNDERHÅLL
!
Före allt underhållsarbete eller driftsättning
ska matningen till piloten stängas av, ventiltrycket
släppas ut och luftas för att förhindra skada på liv
och egendom.
Rengöring
Ventilernas underhåll beror på driftförhållandena. De
ska rengöras regelbundet. Rengöringsintervallet varierar
beroende på vätskans natur, ventilens driftförhållanden
och driftmiljö. Vid underhåll ska komponenterna
kontrolleras med avseende på slitage. Ventilerna måste
rengöras när cykeltiden ökar trots att pilottrycket är korrekt
eller om ovanliga ljud eller läckage upptäcks. Detta kan
i värsta fall leda till fel på ventilen så att den kanske inte
kan öppnas och stängas ordentligt längre.
Ljudnivå i drift
Ljudnivån varierar beroende på applikationen, vilken
vätska och utrustning som används. Det är därför upp till
den som sätter komponenten i drift i sin installation att
bedöma dess ljudnivå.
Förebyggande underhåll
• Motionera ventilen minst en gång i månaden för att
kontrollera att den öppnar och stänger som den ska.
• Skivtätningarna fi nns tillgängliga som reservdelar för
reparationer.
Om det skulle uppstå problem vid installation eller
underhåll, eller om ni har några frågor, vänligen kontakta
ASCO Numatics eller en auktoriserad representant.
Felsökning
• Fel utloppstryck: Kontrollera trycket på ventilens
matarsida. Det ska överensstämma med de värden
som anges på märkplåten.
Var försiktig: Lägsta pilottryck i NO måste observeras
(se motsvarande broschyrer).
• Läckor: Plocka isär ventilkroppen och rengör delarna
inuti. Byt ut ventilpackningarna vid behov.
Se till att inga främmande föremål kommer in i ventil eller
rörledningar under arbetet.
INSTRUKTIONER FÖR MONTERING/
DEMONTERING
!
Före allt underhålls- eller reparationsarbete ska
matningen till piloten stängas av, ventiltrycket släppas
ut och luftas Vid återmontering/-installation måste
pilotsystemet trycksättas igen.
NC-VENTILER
1. Koppla loss ventilerna från rören (minst portarna 2 och
3) och ansätt därefter pilottrycket (max. 10 bar) och
bibehåll det.
2. Skruva loss och koppla från port 3 på ventilen och ta
bort tätningen (nr. 8).
3. Släpp ut pilottrycket.
4. Vrid aktiveringen eller kärnan få att ventilskaftet vänds
så att de två platta delarna (b) sitter mot port 2.
5. Sätt in en skruvnyckel (B) genom port 2 och hindra
ventilskaftet från att vridas. Se till att ventilskaftet inte
skadas under denna procedur.
6. Lossa kärnans mutter (nr 7) med skruvnyckeln (C). Ta
loss muttern, kärnan och dess brickor. Ta bort skruv-
nyckeln (B).
SE SE
390-SERIEN
!
NC-ventil: Aktivera inte operatören när kärnan
har tagits bort, eftersom det fi nns risk att siktglaset
på den optiska indikeringen förstörs.
Utför följande åtgärder beroende på typ av underhåll.
Byt ut tätningspackningar: fas 11 till 15 och/eller ventilkrop-
pens packningsring (1): fas 7 till 15.
7. Lossa kroppens packning (A) och ta bort styrningshu-
vudenheten och tätningen (nr 1).
8. Rengör delarna som har frilagts och byt ut tätningen
(nr 1).
9. Installera styrningshuvudenheten igen och dra åt krop-
pens packningsring med rätt vridmoment (A).
10. Upprepa isärtagningen, fas 5.
11. Renför änden av ventilskaftet och kärnan. Byt ut kärnans
tätning (nr 4), kärnand packning (nr 3 till 5), brickorna
(nr 2-6) och muttern (nr 7).
!
Brickan med det större hålet placeras på styrsta-
vens sida och den med det mindre hålet på mutterns
sida.
12. Dra åt kärnans mutter med rätt vridmoment (C).
13. Ta bort skruvnyckeln och aktivera operatören.
14. Koppla från den tredje porten och byt ut tätningen (nr 8).
Dra åt med korrekt vridmoment (D).
15. Koppla från tryckförsörjningen från piloten och åter-
installera ventilen på rören enligt beskrivningen på
föregående sidor.
NO-VENTILER
1. Lossa ventilen från rören (minst port 2 och 3).
2. Skruva loss och koppla från port 3 på ventilen och ta
bort tätningen (nr. 8).
3. Applicera pilottrycket (max. 10 bar) och bibehåll det
under följande åtgärder.
Byt kärnans packningar och/eller tätningsringen: se
faserna 4 till 12 ovan, medan du bibehåller pilottrycket.
14. Ta bort skruvnyckeln och koppla loss tryckförsörjningen
från piloten.
15. Koppla från den tredje porten och byt ut tätningen (nr 8).
Dra åt med korrekt vridmoment (D).
16. Installera ventilen igen på rören enligt beskrivningen
på föregående sidor.
!
Innan ventilen tas i drift ska dess korrekta funktion
kontrolleras för att undvika skador på liv och egendom.
Kontrollera även om det fi nns invändiga eller utvändiga
läckor (säten) med en icke explosiv eller fl ambar vätska.