16
Snabbinstallation
OBS! Om du har köpt fler än en StorCenter ska alla steg slutföras för en innan ytterligare enheter installeras.
1. Använd den medföljande nätverkskabeln för att ansluta StorCenter-enheten till en nätverkshub eller
-växlare.
2. Anslut den medföljande strömkabeln till baksidan av StorCenter-enheten och en avbrottsfri spänningskälla
(UPS).
VARNING! (Vissa modeller) Kontrollera att volttalet för AC-växlaren på baksidan av StorCenter stämmer
överens med kraven i landet. Kontrollera att strömbrytaren på baksidan av StorCenter är ON.
3. Starta upp StorCenter-enheten.
4. Om du vill installera programvaran Iomega Storage Manager ska du mata in installations-CD:n i CD-/DVD
ROM-enheten på datorn.
OBS!Iomega Storage manager är en klientprogramvara som finns på den medföljande installationsskivan.
Gå till supportsidan på adressen www.iomega.com/support för att se vilka operativsystem som stöds.
OBS! För bästa resultat ska du använda en dator som är ansluten till samma router, hub eller växare
som Iomega StorCenter. Om programvaran inte körs automatiskt går du till CD-enheten på datorn och
dubbelklickar på installationsikonen.
5. När installationen är klar kommer programmet Storage Manager att starta automatiskt.
OBS! StorCenter Manager kommer automatiskt att genomsöka nätverket när det startas. Om du får ett
meddelande från Windows brandvägg som varnar om nätverksaktivitet ska du välja att inte spärra.
6. När programmet StorCenter Manager har hittat StorCenter-enheten ska du följa guiden för enhetsinstallation
som hjälper dig att skapa ett administratörskonto och konfigurera StoreCenter-enheten. När konfigureringen
är klar kommer du att anslutas till StorCenter.
Användning av StorCenter nätverkshårddisk
Hitta din enhet med StorCenter Manager
Med StorCenter Manager kan användare enkelt konfigurera nätverkets lagringsenhet Iomega StorCenter. Kör
bara verktygetvarje dator som är ansluten till nätverket för att snabbt tilldela en enhetsbeteckning, så att det
går att komma åt enheten.
Att koppla ifrån enheten
VARNING! För att undvika dataförlust: koppla inte loss enheten under dataöverföring. Aktivitetslampan på
enheten blinkar med blått ljus när dataöverföring pågår. Var försiktig när du flyttar enheten om den är ansluten
till ett strömuttag.
Säkerhetskopiering med din enhet
Iomega rekommenderar att du regelbundet gör en säkerhetskopia av systemet och mer frekventa
säkerhetskopieringar av filer för att säkerställa att viktig information alltid är skyddad. Om du vill ha fullständiga
installationsanvisningar och mer information om säkerhetskopiering installerar du programmet och väljer Help
(Hjälp).
Felsökning
Enheten kunde inte hittas
Om Iomega StorCenter Manager inte hittar enheten kan du försöka med följande:
Se till att enheten är påslagen. Lampan på enhetens front ska lysa med ett fast grönt sken.
Kontrollera att du använder en fungerande Ethernet-kabel. Kontrollera att länkdioden på enhetens baksida
lyser.
Försök starta StorCenter Manager igen för att tilldela Iomega StorCenter nätverkshårddisk en
enhetsbeteckning. StorCenter Manager måste köras på varje ansluten dator i nätverket.
OBS! Enheten hittas inte om den inte har startats helt när StorCenter Manager körs. Vänta tills lampan lyser med
stadigt grönt sken och kör StorCenter Manager igen.
17
kerhetsinformation
Observera följande riktlinjer när du utför något arbete på Iomega StorCenter:
1. Följ alla instruktioner som finnsIomega StorCenter och i dokumentationen.
2. Använd bara strömkabeln som medföljer Iomega StorCenter. Använd alltid lämplig strömkabel för ditt land.
3. Koppla ur Iomega StorCenter före rengöringen. Använd inte rengöring eller aerosol-rengörare. Använd en
ren trasa för rengöringen.
4. Använd inte Iomega StorCenter nära vatten. Spill inte vätska på eller i Iomega StorCenter.
5. Placera inte Iomega StroCenter på en instabil yta.
6. Placera inte StorCenter-enheten nära eller på ett element eller en värmekälla.
7. Kontrollera att StorCenter-enheten har gott om ventilationsutrymme (minst 127 mm) framför och bakom
enheten.
8. Kliv inte på strömkabeln och låt inget ligga på den.
9. Batteriet kan explodera om det är felaktigt placerat. Vid byte av batteri ska samma eller liknande typ
användas som rekommenderas av produkttillverkaren. Följ den lokala lagstiftningen när du ska göra dig av
med använda batterier.
Om något av detta händer ska du koppla ur Iomega StorCenter från vägguttaget och kontakta teknisk support:
Strömkabeln och kontakten är skadade, vätska har spillts i Iomega StorCenter, Iomega StroCenter fungerar inte
som den ska när användaranvisningarna följs, Iomega StorCenter tappades eller kåpan skadades.
Begränsad garanti
Iomega garanterar att denna maskinvaras material och funktion inte är defekta under garantiperioden som anges
nedan. Den här garantin går inte att överföra och gäller bara för dig, som först har köpt produkten, och bara när
produkten används i kommersiellt syfte. Garantin börjar gälla på inköpsdatumet och gäller under en period av
tre (3) år för nya produkter och nittio (90) dagar för Iomegas upprustade produkter.
Garantin gäller inte: (a) Iomega programvaror; (b) utbytbara komponenter som t.ex. säkringar och glödlampor och (c) produkter,
maskinvaror eller programvaror från andra leverantörer som medföljer den garantiförsedda produkten. Iomega ger ingen garanti
för sådana produkter, de tillhandahålls i “befintligt skick”. Garantin täcker inte heller skador som uppstår på grund av olyckor,
felaktig användning, missbruk, användning av medier som inte godkänts av Iomega, medier som utsatts för kraftiga magnetfält
eller yttre miljöpåverkan.
Din enda gottgörelse för en defekt som täcks av garantin är reparation eller byte av den defekta produkten efter Iomegas
gottfinnande och på Iomegas bekostnad (en fraktavgift kan tas ut) och Iomega kan använda nya eller nyreparerade delar
eller produkter för detta ändamål. Den ersatta delen/produkten täcks av den ursprungliga garantin under dess resterande
giltighetsperiod eller i tre (3) månader från delens/produktens leveransdatum beroende på vilket som är längst. Om Iomega inte
kan reparera eller ersätta en defekt produkt kan det ursprungliga inköpsbeloppet återbetalas.
Ovanstående utgör Iomegas hela ansvar enligt garantin. UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER ANSVARAR IOMEGA FÖR
INDIREKTA, OAVSIKTLIGA, EFTERFÖLJANDE ELLER SÄRSKILDA SKADOR ELLER FÖRLUSTER, INKLUSIVE FÖRLUST AV DATA,
UTEBLIVEN ANVÄNDNING ELLER VINST, ÄVEN OM IOMEGA KÄNT TILL RISKERNA FÖR DENNA TYPEN AV SKADOR. Under inga
omständigheter kommer Iomegas ansvar att överstiga det ursprungliga inköpspriset för enheten eller mediaenheten. I vissa
domskipningsområden kan oavsiktliga eller efterföljande skador inte uteslutas eller begränsas. I sådana fall gäller inte
begränsningarna eller undantagen dig.
Erhålla garantiservice
Du måste meddela Iomega under garantiperioden om du vill ha garantiservice. I likhet med tekniker och marknadsförhållanden,
kan Iomegas specifika kundtjänstpolicy (inklusive avgifter för tjänster) och procedurer ändras med tiden. Om du vill ha mer
information om Iomegas aktuella policy eller garantiservice, kan du besöka vår webbplats, www.iomega.com/supportpolicy.html,
eller skriva till: Iomega Customer Service, 4059 South 1900 West, Roy, UT 84067. Kontaktinformation för Iomegas kundtjänst i
Europa finns på vår supportwebbplats på www.iomega.com/europe/support. Om produkten har rätt till garantiservice, ska du
returnera den till Iomega tillsammans med lämplig identifikation, ett returnummer som du får från Iomegas webbplats eller en
Iomega-representant, samt inköpsbeviset. Du bör säkerhetskopiera dina data innan du sänder iväg enheten eftersom Iomega inte
skyddar, återställer eller returnerar data när garantiservice utförs.
Begränsningar
GARANTIN OVAN ÄR DEN ENDA GARANTIN OCH GÄLLER I STÄLLET FÖR ALLA ANDRA GARANTIER, OAVSETT OM DE ÄR UTTRYCKLIGA
ELLER UNDERFÖRSTÅDDA. I den utsträckning som tillämplig lagstiftning tillåter, FRÅNSÄGER SIG IOMEGA UTTRYCKLIGEN ALLA
UNDERFÖRSTÅDDA GARANTIER, INKLUSIVE UNDERFÖRSTÅDDA GARANTIER OM SÄLJBARHET ELLER LÄMPLIGHET FÖR ETT VISST
ÄNDAMÅL. Eventuella underförstådda garantier som krävs enligt lag begränsas till garantiperioden för den uttryckliga garantin.
Vissa domskipningsområden tillåter inte friskrivning från underförstådda garantier eller begränsningar av giltighetsperioden
för en underförstådd garanti, därför kanske begränsningen ovan inte gäller dig. Den här garantin ger dig specifika juridiska
rättigheter och du kan även ha andra rättigheter som varierar mellan olika domskipningsområden. Stämningsansökan för brott
mot garantin måste lämnas in senast ett (1) år efter att underlag för stämningen har förelegat.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44