15
❑ reparationer eller reparationsförsök av personer som inte är från Sony eller ASN-medlemmar
❑ justeringar eller anpassningar utan föregående skriftligt godkännande från Sony, bland annat:
❑ mer långtgående uppgradering av produkten än specifikationerna eller funktionerna i
användarhandboken, eller
❑ modifikationer av produkten för att anpassa den till nationella eller lokala tekniska eller
säkerhetsstandarder i andra länder än de som produkten specifikt utformats och tillverkats för
❑ vanskötsel
❑ olyckor, brand, vätskor, kemikalier, andra ämnen, översvämning, vibrationer, kraftig hetta, oriktig
ventilation, spänningssprång, för hög eller felaktig källspänning/ingående spänning, strålning,
elektrostatiska urladdningar inklusive blixten, annan yttre kraft/omständighet och påverkan.
5 Denna garanti gäller endast maskinvarukomponenterna i produkten. Den gäller inte programvara
(oavsett om den är från Sony eller andra) för vilken ett licensavtal för slutanvändare eller separata
garantivillkor eller undantag tillhandahålls eller är avsedda att gälla.
6 Vi vill informera dig om att du skall betala diagnosavgiften för din produkt om:
a) Den produktdiagnos som Sony eller ett auktoriserat Sony servicecenter ställt bevisar att du inte är
berättigad en garantireparation (av aktuell orsak) för lagning av defekten;
b) eller som din produkt fungerar som den skall och inga fel hittats.
Storleken på analyskostnaden finns angiven på http://support.vaio.sony.eu.
7 Policy för felaktiga pixlar:
Antalet tillåtna defekta pixlar i platta bildskärmar som möter kraven för ISO 13406-2 är mindre
än 0,0005% av det totala antalet. VAIO-länken med avsnittet Nyheter | Senaste uppdateringar
(http://support.vaio.sony.eu/hotnews/Data/pixels) innehåller ämnet "Policy för felaktiga pixlar" där
du kan verifiera den policy för felaktiga pixlar som gäller för din VAIO-dator.
Undantag och begränsningar
Med undantag för ovanstående ger Sony inga garantier (uttryckliga, underförstådda, lagstadgade eller
andra) avseende produktens eller den ingående programvarans kvalitet, prestanda, exakthet, pålitlighet,
lämplighet för ett visst ändamål eller annorledes. Om detta undantag inte är tillåtet eller endast delvis tillåtet
enligt tillämplig lag, skall garantierna endast begränsas eller undantas av Sony i den största möjliga
omfattning som tillämplig lag tillåter. Varje utfästelse som inte till fullo kan undantas skall begränsas (så
långt detta är möjligt enligt tillämplig lag) till denna Garantis varaktighet.
Sonys enda förpliktelse enligt denna Garanti är att reparera eller ersätta produkter som är föremål för
villkoren i denna Garanti. Sony bär inget ansvar för förlust eller skador i samband med produkter, service,
denna Garanti eller annorledes, inklusive - ekonomiska eller immateriella förluster - priset som betalades
för produkten - vinstbortfall, förlorade intäkter, förlorade data, uteblivet nyttjande eller användning av
produkten eller associerade produkter - indirekta, oförutsedda eller härav följande förluster eller skador.
Detta gäller oavsett om förlusten eller skadan hänför sig till:
❑ nedsatt eller obefintlig drift av produkten eller associerade produkter på grund av att defekter eller
utebliven användning uppstått när produkten befunnit sig hos Sony eller en ASN-medlem, vilket
förorsakade arbetsuppehåll, förlorad användartid eller verksamhetsavbrott
❑ felaktigheter avseende utgående signaler från produkten eller associerade produkter
❑ skador på eller förlust av programvara eller flyttbar lagringsmedia, eller
❑ virusinfektioner och andra orsaker.
Detta gäller förlust och skador enligt samtliga rättsprinciper, inklusive försumlighet och andra
utomobligatoriska anspråk, kontraktsbrott, uttrycklig eller underförstådd garanti och strikt ansvar (även om
Sony eller en ASN-medlem har fått vetskap om möjligheten till sådana skador).
Där tillämplig lag förbjuder eller begränsar dessa undantag från ansvar, undantar eller begränsar Sony sitt
ansvar i så stor utsträckning som tillämplig lag tillåter. Vissa länder förbjuder exempelvis undantag eller
begränsning från skadestånd som härrör från försumlighet, grov oaktsamhet, uppsåtlig vanskötsel,
bedrägeri och liknande. Sonys skadeståndsansvar kommer under inga förhållanden att överstiga priset
som betalade för produkten, men om tillämplig lag endast tillåter högre begränsningar av
skadeståndsskyldighet, gäller dessa högre begränsningar.
3-211-480-11.fm Page 15 Friday, March 9, 2007 2:05 PM