SI-IM31E-001-03
Allmän säkerhetsinformation
SI-IM31E-001
BR-IM31-R
BR-IM35-RF
Inter-M Broms
Anvisningar för teknisk service
Montering av Inter-M bromsen
Efter att du har monterat navet på ramen, ska du
1.
installera Inter-M bromsens bromsarm på kedjestaget
med bromsarmklämman och sedan tillfälligt dra åt
klämskruven och klämmuttern, varefter bromsenhetens
låsmutter spänns.
Observera:
Om bromsarmen sitter fel som visas i illustrationen kan
den inte installeras tillfälligt på kedjestaget. Lossa på
bromsenhetens låsmutter och vrid på bromsarmen. När
du sedan tillfälligt fäst bromsarmen på kedjestaget, dra
åt bromsenhetens låsmutter.
Effektivt vridmoment:
20 – 25 N·m {200 – 250 kgf·cm}
Bromsarmklämman
Bromsenhetens låsmutter
Bromsarm
Kedjestag
Efter att du har säkrat navet på ramen med hjälp av
2.
navmuttrarna, ska du fästa Inter-M bromsens bromsarm
ordentligt vid kedjestaget med bromsarmklämman.
Om alltför mycket press läggs på bromsarmen
kommer hjulet att få svårt att gå runt.
Se till att du inte anlägger alltför mycket press
på bromsarmen.
Bromsarmklämman
Bromsarm
Kedjestag
Observera:
Vid installation av bromsarmklämman dra
●
åt klämmskruven ordentligt medan du håller
klämmuttern med en 10 mm nyckel.
Effektivt vridmoment:
2 – 3 N·m {20 – 30 kgf·cm}
Efter installation av bromsarmklämman, kontrollera
●
att klämmskruven sticker ut ungefär 4 mm från
klämmuttern.
Omkring 4 mm
Bromsarmklämman
Klämmutter
Klämmskruv
(M6 × 16mm)
Bromsarm
Installation av bromsvajern
Placera vajerns justeringsbult så att det är 15 – 17 mm
1.
till änden på bromsarmen och dra innervajern genom
justeringsbulten på bromsarmen och sedan genom
hålet för innervajerns låsbult.
Bromsarm
Vajerns justeringsbult
Hål i innervajerns
låsbult.
Bör vara
15 – 17 mm
Kontrollera att bägge ändar på ytterhöljet sitter
2.
ordentligt insatta i vajerns justeringsbultar på både
bromshandtaget och bromsarmen.
Bägge ändar på
ytterhöljet bör sitta
ordentligt insatta.
Vajerns justeringsbult
Dra tillbaka länken tills det inte går längre. Dra sedan
3.
åt innervajerns låsmutter samtidigt som du drar hårt i
bromsvajern.
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Dra
Dra kraftigt
Dra åt
Länk
Innervajerns låsmutter
Observera:
Sätt innervajern så att
den går under länken.
1
2
3
Inställning av bromsvajern
Efter att ha kontrollerat att hjulet inte går runt lätt
1.
samtidigt som bromsvajerns dras, tryck in handtaget 10
gånger för att samla in spel i vajern.
Tryck in omkring
10 gånger
Observera:
Om bromsvajern inte dras in så kommer den snart att
behöva justeras igen efter en kort tids användning.
Vrid vajerns justeringsbult så att det finns omkring
2.
15 mm spel i bromshandtaget.
Mängden spel i vajern avser det avstånd som
finns mellan när bromsen inte tar och när den tar i
samband med att bromshandtaget trycks in.
15 mm spel
Vajerns justeringsbult
Efter att ha tryckt in bromshandtaget för att kontrollera
3.
bromseffekten, dra fast vajerns justeringsbult med
vajerns justeringsmutter.
Vajerns justeringsmutter
Effektivt vridmoment:
1 – 2 N·m {10 – 20 kgf·cm}
VARNING
– För att undvika allvarliga skador:
Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels
●
bromssystem fungerar. Om bromssystemet inte
används på rätt sätt kan det resultera i olyckor
med svåra skador som följd. Eftersom varje cykel
kan ha individuella egenheter, bör du se till att
du lär dig korrekt bromsteknik (hur hårt du ska
trycka på bromshandtaget och hur cykeln ska
kontrolleras) och hur du ska sköta din cykel. Detta
kan göras genom att konsultera en auktoriserad
cykelhandlare eller noggrant studera medföljande
handbok, samt naturligtvis genom att öva cykling
och inbromsning.
När du drar fast bromsarmen på ramen, var noga
●
med att dra åt klämskruven och klämmuttern till
specificerat åtdragningsvridmoment.
Använd en låsmutter med nyloninsättning
(självlåsande mutter) för klämmutter.
Vi rekommenderar att du använder Shimano
originaldelar för klämskruv, klämmutter och
bromsarmsklämma. Dessutom skall du använda
en bromsarmsklämma som överensstämmer med
storleken för kedjestaget. Om klämmuttern lossnar
från bromsarmen, eller om klämskruven eller
bromsarmsklämman skadas, kan bromsarmen
rotera på kedjestaget så att styret plötsligt vrids åt
sidan, eller att cykelhjulet låses så att cykeln faller
omkull framåt, vilket kan leda till allvarliga skador.
Ta ut, och läs noggrant bruksanvisningen
●
före installation av delar. Om lösa, slitna
eller skadade delar används kan det förorsaka
personskada för cyklisten.
Vi rekommenderar varmt att endast genuina
Shimano originaldelar används.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om
●
teknisk service och förvara dem på en lämplig plats
för senare användning.
OBSERVERA
– För att undvika allvarliga skador:
1.
Shimano Inter-M bromssystem kan inte användas på
mountaincyklar. Om du försöker använda systemet
på en mountaincykel kan hårda inbromsningar leda
till att invändiga bromsdelar blir mycket heta, vilket
kan förorsaka att bromseffekten minskar. Det kan
också förorsaka att mängden bromsfett inuti bromsen
minskar, vilket i sin tur kan leda till problem så som
onormal plötslig inbromsning.
Om något av följande sker under färd, sluta
2.
omedelbart cykla och vänd dig till din återförsäljare för
inspektion och reparation.
1) Om onormalt ljud uppträder när bromsarna
används.
2) Om bromseffekten är onormalt kraftig.
3) Om bromseffekten är ovanligt svag.
I fall 1) och 2) kan orsaken vara otillräckligt med
bromsfett. Be då din återförsäljare att smörja
mekanismen med passande specialfett för rullbroms.
För att erhålla bästa möjliga effekt med din Shimano
3.
Inter-M broms se till att du använder vajrar och
bromshandtag som också kommer från Shimano.
Mängden spel för innervajern måste vara
14,5 mm eller mer när bromshandtaget trycks in.
Om mindre spel än 14,5 mm föreligger kommer
bromseffekten att lida och bromsarna kanske inte
att fungera.
Kontrollera att bromsarmen sitter fast ordentligt på
4.
kedjestaget med bromsarmklämman. Om den inte
sitter fast ordentligt kommer bromskraften att bli
lidande.
Om alltför mycket press
läggs på bromsarmen
kommer hjulet att få
svårt att gå runt.
Se till att du inte
anlägger alltför mycket
press på bromsarmen.
Bromsarmklämman
Kedjestag
Bromsarm
Om bromsen används mycket,
5.
kan området runt bromsen bli hett.
Vidrör därför inte området runt
bromsen under minst 30 minuter
efter att du har slutat cykla.
Om bromsvajrar börjar rosta så kommer
6.
bromseffektan att bli lidande. Om detta ske, byt ut
vajern med en original Shimano vajer och kontrollera
bromseffekten igen.
Bromsenheten får aldrig demonteras. Om den
7.
demonteras kommer den inte längre att fungera som
den ska.
OBSERVERA:
Inter-M bromsen skiljer sig från vanliga bromsar i det
●
att insidan på bromstrumman är fylld av fett. Detta kan
göra det en aning tyngre att dra runt hjulet, särskilt om
det är kallt ute.
Om du har några frågor gällande användning och
●
inställning, var god kontakta din återförsäljare.
Området runt
bromsen
* Bruksanvisningar på andra språk finns på:
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan
föregående meddelande. (Swedish)