TILL SÄKERHET
5
• Om bromsarna fortsätts att användas kan ånglås uppstå. För att lösa det här problemet bör du tillfälligt släppa bromshandtaget.
Ånglås förekommer när oljan inuti bromssystemet värms upp, vilket gör att vatten- eller luftbubblorna expanderar inuti
bromssystemet. Det kan leda till en plötslig ökning av bromshandtagets slaglängd.
• Skivbromsen är inte utformad för att användas när cykeln står upp och ner. Om cykeln är vänd upp och ner eller på sidan kanske
bromsen inte fungerar korrekt, och då kan allvarliga skador uppstå. Före cykling bör du se till att manövrera bromshandtaget
ett par minuter för att kontrollera att bromsen fungerar som vanligt. Om bromsarna inte fungerar normalt ska du sluta
använda bromsarna och vända dig till en återförsäljare eller agentur.
• Om du inte känner något motstånd när du trycker ner bromshandtaget ska du omedelbart sluta använda bromsarna och vända
dig till en återförsäljare eller agentur.
• Om läckage uppstår ska du omedelbart sluta använda bromsarna och vända dig till en återförsäljare eller agentur.
• Om frambromsen ansätts för hårt kan hjulet låsas och cykeln tippa över framåt, vilket kan leda till allvarliga personskador.
• Se alltid till att den främre och bakre bromsen fungerar korrekt innan du cyklar på cykeln.
• Den nödvändiga bromssträckan kommer bli längre i vått väder. Minska din hastighet och bromsa tidigt och försiktigt.
• Om vägytan är våt kommer däcken att slira lättare. Om däcken slirar kan du falla av cykeln. Minska din hastighet och bromsa
tidigt och försiktigt.
• Handtaget får aldrig ändras. Annars kan handtaget gå sönder och hindra bromsarna från att fungera.
• Kontrollera före cykling att det inte finns några skador som karbonlossning eller sprickor. Om några skador uppstår eller
påträffas bör du omedelbart sluta använda cykeln och vända dig till en återförsäljare eller agentur. Annars kan handtaget
gåsönder och hindra bromsarna från att fungera.
För montering på cykeln och underhåll:
• Se till att hålla fingrarna borta från den roterande bromsskivan vid montering eller underhåll
avhjulet.
Bromsskivan är tillräckligt vass för att orsaka allvarliga skador på dina fingrar om de fastnar
ibromsskivans öppningar när den rör sig.
• Om bromskivan är sliten, sprucken eller skev bör den bytas ut.
• Om bromsskivan slits ner till en tjocklek på 1,5mm eller till den grad att aluminiumytorna blir synliga bör du se till att byta
utbromsskivan mot en ny.
• Kontrollera att bromsarnas komponenter har kylts ned tillräckligt innan du försöker justera bromsarna.
• Använd endast SHIMANO autentiska mineralolja. Om andra typer av oljor används kan problem med bromsfunktionen orsakas,
och det orsaka att systemet blir oanvändbart.
• Se till att endast använda olja från en nyöppnad behållare, och återanvänd inte olja som redan har runnit ur
avtappningsnippeln.
Gammal eller återanvänd olja kan innehålla vatten som kan orsaka ånglås i bromssystemet.
• Var noggrann med att se till att vatten- eller luftbubblor inte kommer in i bromssystemet. Annars kan ånglås uppstå. Var särskilt
noggrann när du tar bort skyddet för reservoartanken.
• Om du skär bromsslangen för att justera slangens längd, eller när du ändrar bromsslangen från vänster till höger eller tvärtom,
bör du se till att släppa ut luft från slangen enligt anvisningar i "Tillförsel av SHIMANO autentiska mineralolja och utsläpp av
luft".