Mittlåsets specifikationer
Rotor
Specifikationer för 6 bultar
SM-RT61 / 75
SM-RT64 / 78 / 79 / 97
Största drevet
34T
För att få bästa tänkbara prestanda, rekommenderar vi att följande kombination används.
Montering av rotorn
Effektivt vridmoment:
40 N·m {400 kgf·cm}
Rotorns låsring
TL-LR15
< Typ med 6 bultar >
Montera rotorn samt rotorns fastdragningsplatta på
navet. Montera och drag därefter fast bultarna på
det sätt som visas i Fig. 1.
Använd skyddshandskar och vrid rotorn medurs på
det sätt som visas i Fig. 2. Medan du gör detta,
skall du dra fast rotorns fasthållningsbultar i den
ordning som bilden visar.
Använd en vanlig skruvmejsel eller liknande för
att stuka kanterna av fastdragningsplattan över
bultskallarna på det sätt som visas i Fig. 3.
< Mittlåstyp >
Fig. 1
Fastdragningsplatta
Rotor
Nav
Rotorns fasthållningsbultar
(torxnyckel nr. T25)
*
*
TORX är ett registrerat
varumärke för Camcar LLC.
Fig. 2 Fig. 3
Fastdragningsplatta
Effektivt vridmoment:
2 - 4 N·m {20 - 40 kgf·cm}
Bred del
Drevmellanlägg
(2.56 mm)
Låsringsmellanlägg Låsring
Låsring
Specialverktyg
(TL-SR21)
Isärtagning
TL-LR15
Byte av frirullningshuset
När du har tagit bort navaxeln, skall du ta bort
frirullningshusets fasthållningsbult (inne i frirullningshuset)
och därefter byta ut frirullningshuset.
Effektivt vridmoment:
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Observera
Försök inte att plocka isär frirullningshuset, därför att
det kan leda till att felfunktion uppstår.
Frirullningshus
10 mm insexnyckel
(TL-WR37)
Frirullningshusets
bricka
Frirullningshusets
fasthållningsbult
Isärtagning
Ihopsättning
Effektivt vridmoment:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Allmän säkerhetsinformation
• Använd Shimano originalreservdelar som ekrar, muttrar, pluggar och brickor.
Annars kan fälgen och navenheten skadas.
• Däcktrycket skall ligga inom omfånget 200-400 kPa.
• Var noga med att inte dra fast pluggarna för mycket, när du justerar ekrarnas
spänning. Om pluggarna dras fast för mycket, kan fälgen skadas.
(Vi rekommenderar att du rådfrågar en auktoriserad cykelhandlare om
justeringen.)
• Vi rekommenderar att du inte använder vanliga alkaliska reparationsmedel för
punkteringar, därför att sådana kan göra att fälgarna korroderas så att luftläckage
uppstår.
• Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter
lösa på något sätt, kan de ramla bort från cykeln och detta kan leda till allvarliga
skador.
• Före användning skall du kontrollera hjulet för att se till så att det inte finns några
böjda eller lösa ekrar, inbuktningar, repor eller sprickor i fälgen. Använd inte
hjulet, om något av dessa problem upptäcks.
• Hjulet har konstruerats för terrängcykling. Använd det inte för cykling i mountain-
stil. Då kan hjulet stukas eller skadas på annat sätt, och då kan resultatet bli att
en olycka inträffar.
• Om snabbfrigöringsmekanismen inte används på rätt sätt, kan hjulet lossna och
leda till allvarliga skador. Läs noggrant igenom avsnittet om
snabbfrigöringsmekanismen i bruksanvisningen före användning.
• Dessa hjul har konstruerats endast för användning med skivbromsar. Använd inte
dessa hjul med fälgbromsar.
• Var noga med att också läsa igenom avsnittet om skivbromsar i bruksanvisningen
noggrant.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av
delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över
framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar
kraftigt att du endast använder Shimano originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på
en lämplig plats för senare användning.
UPPMÄRKSAMMA
• Använd inte fälgtejp. Fälgtejp kan göra att det blir svårt att ta bort och montera
däcket, och däcket eller slangen kan skadas eller också kan däcken plötsligt få
punktering och falla av, vilket kan leda till allvarliga personskador.
UPPMÄRKSAMMA
VARNING
Observera
• Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
• Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer fettet ut.
• Det finns speciella ekernycklar att köpa som extra tillbehör.
• Vi rekommenderar att du ber en auktoriserad cykelhandlare att justera ekrarnas
spänning, om ekrarna till att börja med är för löst sträckta samt efter de första
1.000 kilometrarnas cykling.
• Använd inte tvättmedel eller kemiska rengöringsmedel för att tvätta av hjulen.
Sådana kan göra att det lufttätningsmedel som har satts på fälgen kan flagna av.
• Använd inte rengöringsmedel eller andra kemikalier när du torkar av hjulet,
annars kan etiketten på fälgen flagna av.
• Reflektorer säljes också separat. Kontakta din cykelhandlare för ytterligare
upplysningar.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
• Du kan också köpa ekerskydd, som säljes separat. Fråga din cykelhandlare om
ytterligare upplysningar.
CP-WH14
CP-WH15
CS-M970
CS-M770
Modell nummer
RR-550-WUW SW W/O BRACKET
RR-550-WUA SW W/O BRACKET
RR-317-WUA SW W/O BRACKET
Tekniska data
JIS / CPSC
AS
DIN
Färg
Vit
Bärnsten
Bärnsten
Anvisningar om teknisk service SI-4EZ0A-001
WH-MT65
Hjul
Hastigheter
Antal ekrar
Fälgdiameter
Användbar däckstorlek
Användbar bromsar
9
24
26”
26 x 1.5 ~ 2.25
Skivbroms
Modell nummer WH-MT65
Fälgbredd 23.3 mm
Tekniska data
Byte av ekrar
1. Träd brickan och pluggen över ekern.
2. Drag fast muttern, när du har satt in ekern i hålet i
navflänsen. Vid monteringen skall du använda ekerstoppen
för att hålla fast ekern så att den inte roterar och därefter
sätta in en skruvmejsel eller liknande verktyg i mutterns spår
för att skruva in muttern.
3. Vrid pluggen medurs för att skruva in den i
skruvhålet i fälgen.
Vid detta tillfälle skall du använda ekerstoppen
för att förhindra att ekern roterar.
1
Observera:
• Om du inte monterar brickan är
det inte möjligt att justera
ekerspänningen, så var noga
med att använda brickan.
• Drag fast muttern så långt som
till gängans kant.
Bricka
Plugg
Ekerstopp
Eker
Mutter
2
3
Ekrarnas dragning
Drag ekrarna på det sätt som bilden visar.
För framhjul För bakhjul
Ekerspänningsvärde
För bakhjul
Höger sida (drevsidan)
900 - 1350 N
(90 - 135 kgf)
Vänster sida
600 - 1000 N
(60 - 100 kgf)
För framhjul
Höger sida
600 - 1000 N
(60 - 100 kgf)
Vänster sida
900 - 1350 N
(90 - 135 kgf)
*Dessa värden skall endast användas som en vägledning.