MMOOTTOORRCCYYKKEELLNNSS KKOONNSSTTRRUUKKTTIIOONNSSEEGGEENNSSKKAAPPEERR
PPÅÅVVEERRKKAARR DDIINN ÅÅKKSSTTIILL
• Motorcykeln är konstruerad för körning på väg med en förare
(och en passagerare om motorcykeln har passagerarsadel och
fotpinnar för passageraren). Totalvikten och det totala axeltrycket
får aldrig överskridas. Mer information om aktuell modell finns i
kapitlet Specifikationer i instruktionsboken eller på märkningen
med tillverkningsinformation/ramnummer.
• Körning offroad, med flera passagerare eller med en vikt som
överskrider tillåten maxvikt kan göra motorcykeln svårare att
hantera och det kan leda till att du förlorar kontrollen.
• Under de första 800 km (500 mi) ska du följa
inkörningsåtgärderna på sidan 49. I annat fall finns risk för
allvarliga motorskador.
• Var beredd på att sänka farten för att bibehålla stabiliteten när
motorcykeln är utrustad med sadelväskor, vindruta eller
ryggstöd för passagerare.
FFÖÖLLJJ NNEEDDAANNSSTTÅÅEENNDDEE AALLLLMMÄÄNNNNAA RRÅÅDD FFÖÖRR
SSÄÄKKEERR KKÖÖRRNNIINNGG
• Gör en kontroll före varje tur. I annat fall kan motorcykeln
skadas och du utsätter dig för en olycksrisk.
• Öva upp din förmåga att hantera motorcykeln på ett område där
det finns gles trafik eller ingen trafik alls. Övningskör försiktigt
på olika underlag och under olika väderförhållanden.
• Lär känna dina förmågor och begränsningar och ta hänsyn till
dem.
• Tillåt endast behöriga, erfarna förare att köra motorcykeln och
endast efter att de har lärt sig reglage och funktioner. Säkerställ
att alla förare studerar den här instruktionsboken före körning.
• Kör inte när du är trött, sjuk eller påverkad av alkohol eller
medicin. Trötthet, sjukdom, alkohol och droger kan orsaka
dåsighet, försämrad koordination och dålig balans. Även din
uppmärksamhet och ditt omdöme påverkas.
• Korrigera eventuella problem omedelbart om motorcykeln inte
fungerar normalt. Se INDIAN MOTORCYCLE verkstadshandbok
eller kontakta en auktoriserad INDIAN MOTORCYCLE-
återförsäljare eller annan välrenommerad återförsäljare.
• Kör försiktigt eftersom andra trafikanter kan ha svårt att
upptäcka dig, även i dagsljus. Den vanligaste orsaken till olyckor
mellan bilar och motorcyklar är att bilisten inte har
uppmärksammat motorcyklisten. Kör så att du syns tydligt för
andra trafikanter och var uppmärksam på deras reaktioner.
• Var särskilt uppmärksam vid korsningar, eftersom de ofta utgör
en olycksrisk.
• Håll händerna på styret och fötterna på fotstöden så att du hela
tiden har full kontroll.
• Tänk på att störtbågen inte är konstruerad för att skydda föraren
från skador vid en kollision.
• Följ gällande hastighetsbegränsningar och anpassa alltid din
körning efter vägen, vädret och trafikförhållandena. Ju fortare
du kör desto mer påverkas motorcykelns stabilitet av
omgivningsförhållanden och risken för att förlora kontrollen
ökar.
• Flytta inte eller kör motorcykeln när styrlåset (i förekommande
fall) är låst eftersom den begränsade styrförmågan kan medföra
att du förlorar kontrollen.
10
SÄKERHET