TILL SÄKERHET
4
TILL SÄKERHET
VARNING!
•
Se till att följa anvisningarna som står i manualerna när du monterar produkten.
Det rekommenderas att endast äkta SHIMANO-delar används. Om delar som bultar och muttrar lossnar eller skadas kan cykeln plötsligt falla, vilket
kan orsaka allvarliga skador.
Om justeringar dessutom inte utförs korrekt kan problem uppstå, och cykeln plötsligt falla, vilket kan orsaka allvarliga skador.
•
Se till att använda skyddsglasögon för att skydda ögonen medan du utför underhållsarbete som att byta ut delar.
Var noga med att också informera användarna om följande:
•
Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt före användning av cykeln. Om hjulen sitter löst på något sätt kan de lossna från cykeln, vilket kan leda
till allvarliga skador.
•
Innan du använder hjulet ska du kontrollera att det inte finns böjda eller lösa ekrar eller tryckskador, repor eller sprickor på fälgytan. Använd i så fall
inte hjulet. Hjulet kan brista och förorsaka en olycka. Om kolfiberhjul används bör du kontrollera att det inte förekommer någon kolfiberlossning eller
några sprickor.
•
Om hjulen används på underlag som inte är asfalterade kan de böjas eller skadas, och olyckor kan uppstå.
•
De här hjulen är enbart konstruerade för att användas med skivbromsar. Använd inte de här hjulen med fälgbromsar.
•
Om axelns frigöringsspak är på samma sida som bromsskivan finns det risk för att den kommer i vägen. Kontrollera
att frigöringsspaken inte kommer i vägen för bromsskivan även då den dras åt så hårt du kan med handflatan. Om
det gör det ska du inte använda hjulet. Kontakta återförsäljaren eller agenturen.
Axelfrigörings-
reglage
Bromsskiva
•
Skivbromens ok och bromsskivor blir varma när bromsarna manövreras. Därför bör du inte vidröra dem under cykling eller direkt efter att du har tagit
bort dem från cykeln. Annars kan du bränna dig. Kontrollera att bromsarnas komponenter har kylts ned tillräckligt innan du försöker justera
bromsarna.
•
Se också till att noggrant läsa manualen för skivbromsarna.
•
Däcken ska pumpas till det tryck som anges på däcken eller fälgen innan de används. Om det maximala trycket anges på däcken och fälgen bör du se
till att inte överskrida det lägsta värde som visas.
•
Om frigöringsspaken inte används korrekt kan hjulet lossna från cykeln. Det kan leda till allvarliga olyckor.
•
Se E-THRU-axelns användarhandbok för detaljer om E-THRU-axeln.
F12 (12 mm axel fram), R12 (12 mm axel bak) Hjul (genomgående axel)
•
Det här hjulet kan endast användas i kombination med den särskilda framgaffeln/ramen och den fasta axeln. Om det används i kombination med
någon annan framgaffel/ram eller fast axel kan hjulet lossna från cykeln medan du cyklar, och det kan leda till allvarliga kroppsskador.
Slanglöst hjul
•
Däcken bör monteras och tas bort för hand.
Om detta är svårt kan ett däckjärn i plast för slanglösa hjul användas. Se då till att fälgytan inte har några bucklor, repor eller sprickor, eftersom detta
kan skada lufttätningen mellan däck och fälg och orsaka luftläckage. Kolfiberfälgar ska kontrolleras så att det inte förekommer kolfiberlossning eller
sprickor, mm. Kontrollera slutligen att det inte förekommer luftläckage.
•
WH-R9170-TL / WH-RS770-TL: Maximalt tryck = 8 bar/116 psi/800 kPa
WH-RS370-TL: Maximalt tryck = 6,5bar / 94psi / 650kPa
Ett högre tryck än vad som anges kan orsaka en plötslig punktering och/eller att däcket plötsligt lossnar, vilket kan leda till allvarliga skador.