UM-48A0A-003-03
Användarmanual
WH-M9000-TL / WH-M9020-TL /
WH-M8000-TL / WH-M8020-TL /
WH-M8100-TL / WH-M8120-TL
Användarmanualer på andra språk finns på:
http://si.shimano.com
VIKTIGT MEDDELANDE
•
Kontakta inköpsstället eller cykelåterförsäljaren för information om hur du
monterar och justerar produkter som inte återfinns i användarhandboken. En
återförsäljarhandbok finns tillgänglig för yrkesmekaniker på vår webbplats
(http://si.shimano.com).
•
Montera inte isär eller konstruera om produkten.
Läs av säkerhetsskäl noga igenom användarmanualen innan
du använder produkten och följ anvisningarna.
Viktig säkerhetsinformation
För mer information om byte kan du kontakta inköpsstället eller en cykelhandlare.
VARNING
•
Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt före användning av cykeln. Om hjulen
sitter löst på något sätt kan de lossna från cykeln, vilket kan leda till allvarliga
skador.
•
Däcken ska pumpas till det tryck som anges på däcken eller fälgarna innan de
används. Om det maximala trycket anges på däcken och fälgarna bör du se till att
inte överskrida det lägsta värdet som visas.
•
WH-M9000-TL: Maximalt tryck = 2,8 bar / 41 psi / 280 kPa
WH-M9020-TL: Maximalt tryck = 2,6 bar / 38 psi / 260 kPa
WH-M8000-TL: Maximalt tryck = 3 bar / 44 psi / 300 kPa
WH-M8020-TL: Maximalt tryck = 3 bar / 44 psi / 300 kPa
WH-M8100-TL: Maximalt tryck = 3 bar / 44 psi / 300 kPa
WH-M8120-TL: Maximalt tryck = 2,5 bar / 36 psi / 250 kPa
Ett högre tryck än vad som anges kan orsaka en plötslig punktering och/eller att
däcket plötsligt lossnar, vilket kan leda till allvarliga skador.
•
Före användning av cykeln bör du noggrant kontrollera hjulen beträffande
sprickor i axlarna. Om det finns sprickor eller andra brister SKA DU INTE använda
cykeln. Det här hjulet är inte konstruerat för downhill-cykling eller friåkning.
Sprickor kan uppstå i hjulaxeln beroende cyklingsförhållandena. Detta kan leda
till problem med hjulaxeln, vilket kan orsaka en olycka som leder till allvarliga
skador eller till och med dödsfall.
•
Före användning av cykeln, kontrollera hjulen för att se till att det inte finns böjda
eller lösa ekrar eller tryckskador, repor eller sprickor på fälgytan. Använd i så fall
inte hjulet. Hjulet kan brista och du kan falla. Kontrollera även att det inte finns
någon kolfiberlossning eller några sprickor.
•
Använd inte med fälgbromsar. De här hjulen är konstruerade för användning
endast med skivbromsar. De är inte kompatibla med fälgbromsar.
•
Spara användarhandboken på en säker plats för framtida användning när du har
läst den.
<E-THRU typ med genomgående axelhjul>
•
Dra därför åt axelfrigöringsreglaget ordentligt och
kontrollera att det inte påverkar bromsskivans
funktion. Om axelfrigöringsreglaget är på samma sida
som bromsskivan finns det risk för att det kommer i
vägen. Om det stör bromsskivan, sluta använda den
och rådfråga ett inköpsställe eller en distributör.
Axelfrigöringsreglage
Bromskiva
•
Kontrollera hur man använder axelfrigöringsreglaget. Om axelfrigöringsreglaget
inte används korrekt kan hjulet lossna från cykeln, vilket kan leda till allvarliga
olyckor.
<F15 E-THRU typ med genomgående axelhjul>
•
Det här hjulet kan endast användas i kombination med specialframgaffeln och
E-THRU. Om det används i kombination med någon annan framgaffel eller
genomgående axel kan hjulet lossna från cykeln medan du cyklar, och det kan
leda till allvarliga kroppsskador.
•
När du monterar framhjulet till den fjädrande framgaffeln bör du alltid se till att
följa instruktionerna som återges i ägarmanualen för framfjädringsgaffeln. Både
fastlåsningsmetoden och åtdragningsmomentet för framhjulet varierar beroende
på typ av fjädrande framgaffel som används. Om instruktionerna inte följs kan
framhjulet falla ur den fjädrande framgaffeln, och det kan leda till allvarliga
skador.
<Hjul med snabbkopplingstyp>
•
Dra därför åt snabbkopplingshandtaget så hårt du
kan för hand och kontrollera att det inte påverkar
bromsskivans funktion. Om
snabbkopplingshandtaget är på samma sida som
bromsskivan finns det risk för att handtaget kommer
i kontakt med bromsskivan. Om det stör
bromsskivan, sluta använda den och rådfråga ett
inköpsställe eller en distributör.
Snabbkopplingsspärr
Bromskiva
OBS
•
Om du kommer att använda ett medel för punkteringslagning ska du kontakta
inköpsstället eller en distributör.
Inkörningsperiod
•
Observera att skivbromsarna har en inkörningsperiod. Skivbromsar har en
inkörningsperiod, och bromskraften kommer gradvis att öka under
inkörningsperioden. Förvissa dig om bromskraftens ökning när du använder
bromsarna under inkörningsperioden. Samma sak kommer hända när
bromsbeläggen eller bromsskivan byts ut.
Obs!
•
För användning av den medföljande nippelnyckeln bör du fråga inköpsstället eller
distributören.
•
Särskilda nippelnycklar finns att köpa som extra tillbehör.
•
Smörj inte navet inuti. Det resulterar i att smörjmedel läcker ut.
•
Låt cykelåterförsäljaren justera ekerspänningen om det behövs innan du använder
hjulen samt efter 1 000 km cykling.
•
Använd inte rengöringsmedel eller andra kemikalier när du torkar av hjulet.
Annars kan klistret på fälgen eller färgen lossna.
•
Produktgarantin gäller inte för naturligt slitage eller åldrande som uppstår under
normal användning.
Regelbundna inspektioner innan du cyklar på cykeln
Innan du cyklar bör du kontrollera följande delar. Om du upptäcker något fel ska du
kontakta inköpsstället eller en cykelåterförsäljare.
•
Finns det några sprickor i hjulaxeln?
•
Finns det böjda eller lösa ekrar?
•
Finns det tryckskador, repor eller sprickor på fälgytan?
•
Sitter hjulen fast?
•
Rullar hjulen utan motstånd?
•
Hörs det något missljud från hjulen?
Delarnas namn
Framnav
Axelfrigöringsreglage Axelfrigöringsreglage
Bakre frinav
F15 R12
Snabbkopplingsspärr
Nav
Obs! På grund av produktutveckling kan specifikationerna ändras utan föregående meddelande. (Swedish)