TILL SÄKERHET
4
TILL SÄKERHET
VARNING
•
Se till att följa anvisningarna som står i manualerna när du monterar produkten.
Det rekommenderas att endast äkta SHIMANO-delar används. Om delar som bultar och muttrar lossnar eller skadas kan cykeln plötsligt falla, vilket
kanorsaka allvarliga skador.
Om justeringar dessutom inte utförs korrekt kan problem uppstå, och cykeln plötsligt falla, vilket kan orsaka allvarliga skador.
•
Se till att använda skyddsglasögon för att skydda ögonen medan du utför underhållsarbete som att byta ut delar.
•
Spara återförsäljarmanualen på en säker plats för framtida användning när du noggrant har läst den.
Var noga med att också informera användarna om följande:
•
Se till att hålla fingrarna borta från den roterande bromsskivan. Bromskivan är tillräckligt vass för att orsaka
allvarliga skador på dina fingrar om de fastnar i bromsskivans öppningar när den rör sig.
•
Oken och bromsskivorna blir varma när bromsarna manövreras. Därför bör du inte vidröra dem under cykling eller direkt efter att du har tagit bort
dem från cykeln. Annars kan du bränna dig.
•
Var försiktig så att det inte kommer någon olja eller fett på bromsskivan och bromsbeläggen. Annars kanske bromsarna inte fungerar som de ska.
•
Om olja eller fett hamnar på bromsbeläggen bör du vända dig till en cykelhandlare eller verkstad. Annars kanske bromsarna inte fungerar som de ska.
•
Om du hör ett oljud när du bromsar har bromsbeläggen slitits ut till den grad att de inte är användbara
längre. Kontrollera att bromssystemets temperatur har blivit tillräckligt sval, och kontrollera att tjockleken
på varje bromsbelägg är 0,5mm eller mer. Vänd dig annars till en återförsäljare eller agentur.
*
I nytt skick varierar bromsbeläggens tjocklek beroende på modell.
2,4mm 0,5mm
Gräns för
användbarhet nådd
Nyskick
•
Om bromsbeläggen är slitna, läs avsnittet "Justering när bromsbeläggen är slitna" under "JUSTERING" och justera bromsbeläggens mellanrum. Att
fortsätta cykla på cykeln är farligt eftersom bromsarna kan sluta fungera.
•
Om bromsskivan har sprickor eller är deformerad ska du omedelbart sluta använda bromsarna och vända dig till en återförsäljare eller agentur.
•
Om bromsskivan blir nedsliten till en tjocklek på 1,5mm eller mindre, eller om aluminiumytan kommer fram, ska du omedelbart sluta använda
bromsarna och vända dig till en återförsäljare eller en agentur.
•
Kontrollera att bromsvajern inte är rostig, sliten eller sprucken och kontakta inköpsstället eller en cykelhandlare om sådana problem upptäcks. Annars
kanske bromsarna inte fungerar som de ska.
•
Varje cykel kan fungera något annorlunda beroende på modell. Därför bör du se till att lära dig rätt bromsteknik (vilket innefattar trycket på
bromshandtaget och cykelns kontrollegenskaper) och hur din cykel hanteras.
Felaktig användning av din cykels bromssystem kan leda till att du tappar kontrollen eller faller, vilket kan leda till allvarliga skador.
För att den ska fungera som den ska bör du kontakta en cykelåterförsäljare eller läsa cykelns ägarmanual. Det är också viktigt att öva cykling- och
bromstekniken.
•
Om frambromsen används för hårt kan framhjulet gå i lås, och cykeln kan då falla framåt, vilket kan leda till allvarliga skador.
•
Se alltid till att den främre och bakre bromsen fungerar korrekt innan du cyklar på cykeln.
•
Den nödvändiga bromssträckan kommer bli längre i vått väder. Minska din hastighet och bromsa tidigt och försiktigt.
•
Om vägytan är våt kommer däcken att slira lättare. Om hjulen slirar kan du falla av cykeln. För att undvika att det sker bör du därför sakta ner och
tidigt och försiktigt bromsa in.