Shimano BR-CX75 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Denna manual är också lämplig för

(Swedish)
DM-BR0009-02
BR-CX77
BR-CX75
BR-R517
BR-R515
BR-R317
BR-R315
Återförsäljarmanual
LANDSVÄG MTB Trekking
City Touring/
Komfortcykel
URBAN SPOR
T E-BIKE
Mekaniska skivbromsar
2
INNEHÅLL
VIKTIGT MEDDELANDE ......................................................................................... 3
TILL SÄKERHET ......................................................................................................4
LISTA ÖVER VERKTYG ATT ANVÄNDA ................................................................. 8
MONTERING ........................................................................................................10
Montering av bromsok ..............................................................................................................................10
JUSTERING ...........................................................................................................17
Justering när bromsbeläggen är slitna .....................................................................................................17
Kontrollera bromsbeläggens mellanrum och om det är dags att byta ..................................................19
UNDERHÅLL .........................................................................................................21
Byte av bromsbelägg .................................................................................................................................21
VIKTIGT MEDDELANDE
3
VIKTIGT MEDDELANDE
Denna återförsäljarmanual är främst avsedd för att användas av professionella cykelmekaniker.
Användare som inte är professionellt utbildade för cykelmontering bör inte själva försöka sig på att montera komponenterna genom att använda
återförsäljarmanualerna.
Om någon del av informationen verkar oklar ska du inte fortsätta med monteringen. Kontakta istället inköpsstället eller en lokal cykelhandlare för hjälp.
Se till att läsa alla bruksanvisningar som medföljer produkten.
Ta inte isär eller modifiera produkten annat än vad som anges i informationen i denna återförsäljarmanual.
Återförsäljarens alla manualer och bruksanvisningar kan ses på vår hemsida (http://si.shimano.com).
För användare som inte har internet, kontakta en SHIMANO-distributör eller något av SHIMANO:s kontor för att erhålla en tryckt kopia av
användarhandboken.
Vänligen observera lämpliga regler och förordningar i det land, den delstat eller region där du som återförsäljare bedriver din verksamhet.
Läs av säkerhetsskäl noga igenom återförsäljarmanualen innan du använder produkten och följ anvisningarna.
Följande anvisningar måste alltid beaktas för att förebygga personskador och skador på utrustningen och omgivningen.
Anvisningarna klassificeras i enlighet med risknivån eller de skador som kan uppstå om produkten används på fel sätt.
FARA
Underlåtenhet att följa anvisningarna leder till dödsolyckor eller allvarliga skador.
VARNING
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan leda till dödsolyckor eller allvarliga skador.
FÖRSIKTIGHET
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan leda till personskador eller skador på utrustningen och omgivningen.
TILL SÄKERHET
4
TILL SÄKERHET
VARNING
Se till att följa anvisningarna som står i manualerna när du monterar produkten.
Det rekommenderas att endast äkta SHIMANO-delar används. Om delar som bultar och muttrar lossnar eller skadas kan cykeln plötsligt falla, vilket
kanorsaka allvarliga skador.
Om justeringar dessutom inte utförs korrekt kan problem uppstå, och cykeln plötsligt falla, vilket kan orsaka allvarliga skador.
Se till att använda skyddsglasögon för att skydda ögonen medan du utför underhållsarbete som att byta ut delar.
Spara återförsäljarmanualen på en säker plats för framtida användning när du noggrant har läst den.
Var noga med att också informera användarna om följande:
Se till att hålla fingrarna borta från den roterande bromsskivan. Bromskivan är tillräckligt vass för att orsaka
allvarliga skador på dina fingrar om de fastnar i bromsskivans öppningar när den rör sig.
Oken och bromsskivorna blir varma när bromsarna manövreras. Därför bör du inte vidröra dem under cykling eller direkt efter att du har tagit bort
dem från cykeln. Annars kan du bränna dig.
Var försiktig så att det inte kommer någon olja eller fett på bromsskivan och bromsbeläggen. Annars kanske bromsarna inte fungerar som de ska.
Om olja eller fett hamnar på bromsbeläggen bör du vända dig till en cykelhandlare eller verkstad. Annars kanske bromsarna inte fungerar som de ska.
Om du hör ett oljud när du bromsar har bromsbeläggen slitits ut till den grad att de inte är användbara
längre. Kontrollera att bromssystemets temperatur har blivit tillräckligt sval, och kontrollera att tjockleken
på varje bromsbelägg är 0,5mm eller mer. Vänd dig annars till en återförsäljare eller agentur.
*
I nytt skick varierar bromsbeläggens tjocklek beroende på modell.
2,4mm 0,5mm
Gräns för
användbarhet nådd
Nyskick
Om bromsbeläggen är slitna, läs avsnittet "Justering när bromsbeläggen är slitna" under "JUSTERING" och justera bromsbeläggens mellanrum. Att
fortsätta cykla på cykeln är farligt eftersom bromsarna kan sluta fungera.
Om bromsskivan har sprickor eller är deformerad ska du omedelbart sluta använda bromsarna och vända dig till en återförsäljare eller agentur.
Om bromsskivan blir nedsliten till en tjocklek på 1,5mm eller mindre, eller om aluminiumytan kommer fram, ska du omedelbart sluta använda
bromsarna och vända dig till en återförsäljare eller en agentur.
Kontrollera att bromsvajern inte är rostig, sliten eller sprucken och kontakta inköpsstället eller en cykelhandlare om sådana problem upptäcks. Annars
kanske bromsarna inte fungerar som de ska.
Varje cykel kan fungera något annorlunda beroende på modell. Därför bör du se till att lära dig rätt bromsteknik (vilket innefattar trycket på
bromshandtaget och cykelns kontrollegenskaper) och hur din cykel hanteras.
Felaktig användning av din cykels bromssystem kan leda till att du tappar kontrollen eller faller, vilket kan leda till allvarliga skador.
För att den ska fungera som den ska bör du kontakta en cykelåterförsäljare eller läsa cykelns ägarmanual. Det är också viktigt att öva cykling- och
bromstekniken.
Om frambromsen används för hårt kan framhjulet gå i lås, och cykeln kan då falla framåt, vilket kan leda till allvarliga skador.
Se alltid till att den främre och bakre bromsen fungerar korrekt innan du cyklar på cykeln.
Den nödvändiga bromssträckan kommer bli längre i vått väder. Minska din hastighet och bromsa tidigt och försiktigt.
Om vägytan är våt kommer däcken att slira lättare. Om hjulen slirar kan du falla av cykeln. För att undvika att det sker bör du därför sakta ner och
tidigt och försiktigt bromsa in.
TILL SÄKERHET
5
För montering på cykeln och underhåll:
När du monterar oket på ramen ska du placera bromsskivan i mitten av bromsskiveskåran på oket.
Justera det högra och det vänstra mellanrummet mellan bromsskivan och bromsbeläggen så att de är lika stora. När
bromsbeläggen är nedslitna ska du se till att jämnt justera mellanrummen på den inre och yttre sidan på samma
gång för att förhindra att bromsbeläggen kommer i kontakt med endast en sida av bromsskivan.
(Inre sida: bromsbeläggets justeringsskruv. Yttre sida: armjusteringsskruv/vajerjusteringsvred.)
Att endast justera antingen vänster eller höger mellanrum kan orsaka att mellanrummen blir ojämna och orsaka att
bromsarna slutar fungera innan bromsbeläggen slits ned till den minsta funktionsdugliga tjockleken (0,5 mm).
Bromsskivans skåra
Inre sida Yttre sida
Justera innervajern så att längden som sticker ut är cirka 20 mm eller mindre. Om den utstickande längden är längre
kan änden på innervajern fastna i bromsskivan, vilket kan orsaka att hjulet låser sig och att cykeln därmed faller
framåt och orsakar allvarliga skador.
20mm eller mindre
Skivbromsar är utformade för optimal prestanda när de används i kombinationer som visas i rekommendationstabellerna. Se till att läsa
rekommendationstabellerna. Kombinera tvåfingershandtag med bromsok. Om de används i kombination med 4-fingershandtag kommer
bromskraften bli starkare. Därav kan vissa positioner vid cykling, allmän vikt och andra faktorer orsaka ett fall som leder till skador.
BR-CX77/R517/R317
Handtag för bockstyren
ST-R9100/R9150/R9160/9070/9001/9000/R8000/R8050/R8060/6870/6871/6800/6770/6700/
R7000/5800/5700/4700/4600/4603/R3000/3500/R2000/2400/2403/R460/R353/R350/S705-R/S705-L
Handtag för TT
ST-9071
BL-TT79
Handtag för raka styren
ST-R240*/ST-R243*
BL-4600*/3500*/2400*/R780*/R2000*
*
Bromshandtag med lägesomkoppling. Läs avsnittet om bromshandtag med lägesomkoppling.
Om snabbkopplingshandtaget på navet är på samma sida som bromsskivan kan de komma i vägen för varandra, vilket är farligt. Därför bör du
kontrollera att de inte kommer i vägen för varandra.
TILL SÄKERHET
6
Bromshandtag med lägesomkoppling.
Bromshandtagen är försedda med en mekanism för lägesomkoppling för att göra dem kompatibla med cantileverbromsar och rullbromsar
ellerV-BRAKE-bromsar med kraftmodulator.
För mekaniska skivbromsar för LANDSVÄG ska du använda läge C/R och för mekaniska skivbromsar för MTB ska du använda läge V.
Om fel läge väljs kan det orsaka antingen för stark eller för svag bromskraft, vilket är mycket farligt.
Välj rätt läge så som bilden visar.
Inställningslägen Rekommenderad broms
C: Inställningsläge för kompatibilitet med cantileverbroms
R: Inställningsläge för kompatibilitet med mekaniska skivbromsar
förLANDSVÄG
C/R Läge
Mekanisk skivbroms för LANDSVÄG
*
Använd BR-CX77/R517/R317 i detta läge.
V: Inställningsläge för kompatibilitet med V-BRAKE-bromsar
Läge V-broms
Mekanisk skivbroms för MTB
FÖRSIKTIGHET
Var noga med att också informera användarna om följande:
Inkörningsperiod
Skivbromsar har en inkörningsperiod, och bromskraften kommer gradvis att öka under inkörningsperiodens gång. Se därför till att du är medveten om
ökningen av bromskraften när du använder bromsarna under denna period. Samma sak kommer hända när bromsbeläggen eller bromsskivan byts ut.
OBS
Var noga med att också informera användarna om följande:
Produktgarantin gäller inte för naturligt slitage eller åldrande som uppstår under normal användning.
För montering på cykeln och underhåll:
Om bromsokets fästklack och dropout inte har standardmått kan bromsskivan och oket komma i kontakt med varandra.
Använd endast bromsskivor med beskrivningen "ENDAST HARTSBELÄGG" i kombination med hartsbelägg. Att kombinera dem med metallbelägg
kommer göra att de slits ut snabbt.
Själva produkten kan skilja sig från bilden eftersom denna manual främst är avsedd för att förklara hur produkten används.
LISTA ÖVER VERKTYG ATT ANVÄNDA
LISTA ÖVER VERKTYG ATT ANVÄNDA
8
LISTA ÖVER VERKTYG ATT ANVÄNDA
Följande verktyg behövs vid montering, justering och underhåll.
Verktyg Verktyg Verktyg
2,5mm insexnyckel 4mm insexnyckel Slitsad skruvmejsel
3mm insexnyckel 5mm insexnyckel
MONTERING
10
Fortsätter på nästa sida
MONTERING
Montering av bromsok
MONTERING
Montering av bromsok
1
(Z)
(Y)
Dra åt bromsokets fästbultar A.
Dra sedan tillfälligt åt bromsokets
fästbultar B med lite slakhet kvar i oket.
(Y) Bromsokets fästbult A
(Z) Bromsokets fästbult B
Åtdragningsmoment (CX77)
6 - 8Nm
Åtdragningsmoment (R517/R317)
6 - 8Nm
2
Dra igenom innervajern och när armen är i ursprungsläge drar du åt vajerns fästbult.
(X) Innervajer
(Y) Vajerns fästbult
(Z) Arm
Åtdragningsmoment
6 - 8Nm
TEKNISKA TIPS
BR-CX77/BR-R517
Använder du ett bockstyre kan du justera
vajern med en vajerjusterare som SM-CB70.
Anslut vajerjusteraren till ytterhöljet och dra
sedan igenom innervajern. Med okarmen i
ursprungsläge drar du åt vajerns fästbult.
Detaljer om montering finns i manualen till
vajerjusteraren.
Ytterhölje
Vajerjusterare
(Y)
(X)
(Z)
(X)
11
Fortsätter på nästa sida
MONTERING
Montering av bromsok
3
Sätt sedan fast bromsoket på ramen.
Tryck in bromshandtaget tills bromsbeläggen pressas hårt mot bromsskivan.
Medan bromshandtaget trycks in ska du dra åt bromsokets två fästbultar B växelvis genom
små justeringar åt gången.
Sätt slutligen fast bromsokets fästbultar ordentligt enligt det specificerade
åtdragningsmomentet.
(Z) Bromsokets fästbult B
Åtdragningsmoment (CX77)
6 - 8Nm
Åtdragningsmoment (R517/R317)
6 - 8Nm
TEKNISKA TIPS
Det här gör att oket blir parallellt med
bromsskivan.
Kontrollera att bromsskivan är placerad i
mitten av spåret för bromsskivan i oket.
I det här skedet finns det ett visst mellanrum
mellan bromsskivan och bromsbeläggen på
den yttre sidan men inte på den inre sidan.
Bromsskiva
Bromsbelägg
Bromsskivans skåra
Justeringsskruv för
bromsbelägg
Inre sida Yttre sida
(Z)
12
MONTERING
Montering av bromsok
Fortsätter på nästa sida
4
(Z)
(Y)
(X)
Inre sida Yttre sida
Lossa beläggets justeringsskruv genom
att vrida den motsols i ett eller två klick.
Detta skapar ett lämpligt mellanrum
mellan bromsbelägget och bromsskivan
på den inre sidan.
Kontrollera att båda mellanrummen
mellan bromsskivan och bromsbeläggen
är lika: inre sida = yttre sida.
(X) Bromsbelägg
(Y) Justeringsskruv för bromsbelägg
(Z) Bromsskiva
5
(Z)
Tryck in bromshandtaget ungefär 10
gånger tills det nuddar styrets handtag,
kontrollera att det inte finns några
problem hos komponenterna och att
bromsskivorna och bromsbeläggen inte
kommer i vägen för varandra när hjulet
roterar.
(Z) Bromshandtag
13
Fortsätter på nästa sida
MONTERING
Montering av bromsok
6
Om vajern lossnar vid steg 5 ska du dra åt den genom att utföra ett av följande steg.
(W) Vajerns justeringsmutter
(X) Vajerjusteringsvred
(Y) Vajerjusterare
(Z) Vajerns fästbult
TEKNISKA TIPS
Om bromshandtagets slaglängd är för lång:
Om bromshandtagets slaglängd fortfarande
är för lång efter att justeringarna till vänster
har utförts, ska du utföra följande steg.
En rimlig slaglängd kan ställas in genom
attminska bromsbeläggens ursprungliga
mellanrum.
Vrid beläggets justeringsskruv medurs för
att trycka bromsbeläggen mot bromsskivan
innan du går vidare till steg 3.
Med bromsbeläggen pressade mot
bromsskivan ska du vrida beläggets
justeringsskruv moturs med ett eller
tvåklick.
När ett vajerjusteringsvred används
(Y)
(X)
(W)
Vrid vajerns justeringsvred moturs för att
justera slakheten i vajern och dra sedan
manuellt åt en justeringsmutter till
vajern om en sådan medföljer.
När en vajerfästbult används
(Z)
Lossa vajerns fästbult, dra åt vajern och
dra återigen åt vajerns fästbult.
7
Sätt fast de tre bultarna med fästringar eller låstråd för att förhindra att bultarna lossnar.
14
Fortsätter på nästa sida
MONTERING
Montering av bromsok
Fästringsmetod (BR-R517/BR-R317)
Sätt fast bultarna med fästringarna för att förhindra att bultarna lossnar.
(Z) Fästring
OBS
Se till att sätta dit fästringarna när
bromsokets fästbultar fästs.
TEKNISKA TIPS
För sidomontering
Fästring
Fram
(Z)
Bak
(Z)
15
MONTERING
Montering av bromsok
Låstrådsmetod (BR-CX77)
Justera vajerns längd så som bilden visar och linda vajern runt de tre bultarna (eller en av bultarna
för stolptypen) för att förhindra att bultarna lossnar.
(Y) Bult
(Z) Vajer
TEKNISKA TIPS
För sidomontering
Linda vajern runt fästbulten mellan adaptern
och ramen så som bilden visar.
Vajer
Mekanismen bakom kabeldragning
Om bult [1] börjar lossna (vrids motsols),
vrider kraften via vajern bult [2] så att den
dras åt (medsols). Men bult [2] kan inte vridas
längre i åtdragningsriktningen.
Därmed hindras bult [1] från att vridas så
denlossnar därför att den också är kopplad
till vajern.
Om den ena av bultarna börjar lossna går
kraften över till den andra skruven så att den
dras åt. Det här systemet hindrar således
bultarna från att lossna.
Bult [1]
Bult [2]
(Y)
(Z)
JUSTERING
17
JUSTERING
Justering när bromsbeläggen är slitna
JUSTERING
Justering när bromsbeläggen är slitna
Justering av mellanrummen när bromsbeläggen är nedslitna. Se till att justera mellanrummen både på den inre och yttre sidan samtidigt.
OBS
Se till att justera mellanrummen både på den inre och yttre sidan samtidigt. Att bara justera ett av mellanrummen kan orsaka följande problem.
Kontakt mellan beläggen och bromsskivan kan inträffa under andra åtgärder än inbromsning.
Tillräcklig bromskraft kanske inte uppnås när mellanrummet blir mycket större på ena sidan.
Bromsskivan kommer i kontakt med oken vid inbromsning.
(W)
(V)
(X)
(Y)
(Z)
[1] [2]
Inre sida Yttre sida
Justera båda mellanrummen mellan
bromsskivan och bromsbeläggen så att
de ligger inom värdena nedan och är
lika: inre sida [1] = yttre sida [2].
Beläggmellanrum [1], [2]
0,2mm - 0,4mm
(V) Bromsskivans skåra
(W) Bromsbelägg
(X) Justeringsskruv för bromsbelägg
(Y) Ok
(Z) Bromsskiva
TEKNISKA TIPS
Bromsbeläggen kan användas så länge deras
tjocklek är 0,5mm eller mer.
Metod för justering av beläggmellanrum
Inre sida
BR-CX77/BR-R517/BR-R317
(Z)
Justera genom att vrida beläggets
justeringsskruv.
(Z) Justeringsskruv för bromsbelägg
18
JUSTERING
Justering när bromsbeläggen är slitna
Yttre sida
Procedurerna för att justera mellanrummet på den yttre sidan varierar beroende på modell. Se därför tabellen nedan.
Bromsok
Bromshandtag
Rakt styre Bockstyretyp
Armjusteringsskruv Vajerjusteringsvred Vajerjusteringsvred Vajerjusterare
BR-CX77 X - X X
BR-R517 X - X X
BR-R317 - X X X
X: OK
Justera genom att vrida justeringsskruven eller vajerjusteringsvreden vid bromsoken
ochbromshandtagen.
(W) Armjusteringsskruv
(X) Vajerjusteringsvred
(Y) Vajerns justeringsmutter
(Z) Vajerjusterare
BR-CX77/BR-R517
(W)
BR-R317
(X)
(Z)
(X) (Y)
(Z)
(X) (Y)
19
JUSTERING
Kontrollera bromsbeläggens mellanrum och om det är dags att byta
Kontrollera bromsbeläggens mellanrum och om det är dags att byta
Om det inte går att uppnå tillräcklig bromskraft även när bromshandtagen trycks in hårt, eller då bromshandtagens räckvidd inte ändras trots att
bromsvajrarnas spänning justeras, ska följande kontroller utföras.
Kontrollera att armen inte kommer i kontakt med bromsoket när bromshandtaget trycks in.
OBS
Se till att bromssystemets temperatur har
sjunkit tillräckligt innan kontrollerna utförs.
Armen har inte kontakt med oket
(Normaltillstånd)
Armen har kontakt med oket
(Tillstånd när mellanrummet på den inre
sidan måste justeras eller då
bromsbeläggen behöver bytas ut)
Om armen kommer i kontakt med bromsoket, kan ett eller flera av följande problem uppstå. Utför underhåll efter behov.
Bromsbeläggets mellanrum på den inre sidan är för stort (beläggets justeringsskruv har inte justerats korrekt):
Läs avsnittet "Justering när bromsbeläggen är slitna" i "JUSTERING" och justera mellanrummet på den inre sidan.
Bromsbeläggens tjocklek är 0,5mm:
Det är dags att byta bromsbeläggen. Läs avsnittet "Byte av bromsbelägg" under "UNDERHÅLL" och byt ut bromsbeläggen mot nya.
UNDERHÅLL
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24

Shimano BR-CX75 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Denna manual är också lämplig för