Alber viamobil V25 wheelchair power pack Användarmanual

Typ
Användarmanual
Schieben und Bremsen
leicht gemacht
Gebrauchsanweisung viamobil V25 DE
User manual viamobil V25 EN
Instructions d’utilisation viamobil V25 FR
Kullanma talimati viamobil V25 TR
Istruzioni per l‘uso viamobil V25 IT
Brugsvejledning viamobil V25 DK
Gebruiksaanwijzing viamobil V25 NL
Bruksanvisning viamobil V25 NO
Instruktionsbok viamobil V25 SE
Käyttöohjeet viamobil V25 FI
Service Center (Deutschland)
Montag bis Donnerstag von
8.00 - 18.00 Uhr
Freitags von
8.00 - 16.00 Uhr
erreichbar unter
Telefon (0800) 9096-250
(gebührenfrei)
81
Innehåll
1. Inledning 2
1.1 Syfte 2
1.2 Viktiga säkerhetsinstruktioner som ovillkorligen
måste följas 2
1.3 Ändamålsenlig användning av viamobilen 2
1.4 Tillåtna driftförhållanden / användningsområden 3
1.5 Standardmässigt leveransomfång 3
1.6 Extra tillbehör 3
1.7 De viktigaste delarna i överblick 4
2. Idrifttagning och användning 5
2.1 Montering av viamobilen på rullstolen 6
2.2 Isättning av Quickpin-bultarna 7
2.3 Borttagning av Quickpin-bultarna 7
2.4 Isättning av batteripaketet 7
2.5 Montering av manöverdonet 8
2.6 Inkoppling av viamobilen 9
2.7 Val av körriktning 9
2.8 Val av hastighet 10
3. Körning 10
3.1 Starta körningen 10
3.2 Nödstopp 11
3.3 Automatisk aktivering av bromsen 11
3.4 Magnetlås 12
3.5 Körning nedför med fulladdat batteripaket 12
3.6 Körning över hinder 13
3.7 Manuell från- / tillkoppling av drivhjulet (nödupplåsning) 14
3.8 Avstängning av viamobilen 15
4. Demontering av viamobilen från rullstolen 16
4.1 Demontering av manöverdonet 16
4.2 Demontering av manöverdonet från rullstolen 17
4.3 Demontering av batteripaketet 18
4.4 Demontering av viamobilen från rullstolen 18
5. Batteripaket 19
5.1 Laddning av batteripaketet 19
5.2 Kapacitetsuppgift i batteripaketets display 21
5.3 Temperaturuppgift 21
5.4 Säkerhetsinstruktioner och varningar gällande
batteripaketet 22
5.5 Säkerhetsinstruktioner och varningar angående förvaring
av batteripaket 22
5.6 Säkerhetsinstruktioner och varningar gällande
transport och leverans av batteripaket 23
5.7 Säkerhetsinstruktioner och varningar gällande
laddningsaggregatet 24
26.0001.4.99.10
Version: 2021-05-17
6. Manöverdon 25
6.1 Översikt över indikeringar i displayen 25
6.2 Kapacitetsuppgift i manöverdonets display 25
6.3 Indikering av förvald, maximal hastighet 26
6.4 Varningsmeddelanden 26
6.5 Störningsmeddelanden 27
7. Tippskydd (finns som tillbehör) 29
7.1 Montering av Alber-tippskydd 29
7.2 Demontering av Alber-tippskydd 29
8. Extra körhandtag (finns som tillbehör) 30
8.1 Montering av extra körhandtag 30
8.2 Demontering av extra körhandtag 30
9. Transport och förvaring 31
9.1 Använda rullstolen som fordonssäte 31
9.2 Säkerhetsinstruktioner för transport av viamobilen 31
9.3 Säkerhetsinstruktion för fastsättning av viamobilen 32
9.4 Säkerhetsinstruktion för elektriska förbindelser 32
9.5 Förvaring 33
10. Anvisningar gällande säkerhet och risker 33
10.1 Säkerhetsanvisningar 33
10.2 Hinder 34
10.3 Farliga ställen och farliga situationer 35
11. Underhåll, skötsel och miljöråd 35
11.1 Laddning av batteripaketet 35
11.2 Rengöring och desinficering 36
11.3 Avfallshantering 37
11.4 Återanvändning 37
11.5 Underhåll 37
12. Garantiåtaganden, garanti och ansvar 37
12.1 Produktgaranti 37
12.2 Hållbarhetsgaranti 37
12.3 Ansvar 38
13. Viktig juridisk information till användaren
av denna produkt 38
14. Viktig information om flygresor 38
15. Meddelanden för produktsäkerhet 38
16. Tekniska data 39
17. Etiketter och symbolförklaring 40
Den aktuella versionen av denna bruksanvisning finns alltid tillgänglig för nedladd-
ning från vår hemsida www.alber.de. Kontakta Alber Service Center om du behöver en
version med större text.
2
1. Inledning
1.1 Syfte
Viamobilen är monterad som extra drivanordning på en manuell rullstol och avsedd att hjälp den medföljande personen att skjuta och
bromsa rullstolen. På detta sätt kan också längre turer klaras av utan större ansträngning. I uppförsbackar levererar viamobilens elmotor
kraften att skjuta fram rullstolen, och i nedförsbackar håller motorn den förinställda hastigheten, varmed körningen uppför och nedför
blir säker.
1.2 Viktiga säkerhetsinstruktioner som ovillkorligen måste följas
Viamobilen är en hjälpanordning för påskjutning och bromsning, som uteslutande får användas av en person, som följer med patienten
i rullstolen. Den rullstolsburne får på inga villkor använda viamobilen för elektrisk drivning av rullstolen.
Av säkerhetsskäl får viamobilen endast manövreras av personer, som
- har undervisats i dess hantering,
- har fysisk och psykisk förmåga att kunna hantera apparaten i alla förekommande användningsfall.
Personer med synproblem eller hörselskador bör inte använda viamobilen.
Utbildning i apparatens hantering ingår i leveransen och fås på överenskommen tid av återförsäljaren eller en av Albers representanter.
Detta medför inga extra kostnader för dig.
Om du fortfarande är osäker om hanteringen av din viamobil, ber vi dig kontakta din fackhandlare eller en av Albers representanter.
När du använder din viamobil för du beakta rullstolstillverkarens föreskrivna värden (t ex den maximala stigningen, hjulens lufttryck
m m) samt tillverkarens allmänna användningsinstruktioner. Angivna maximala gränsvärden får under inga omständigheter överskridas.
Vid inkoppling av en mobiltelefon eller en liknande apparat bör viamobilen först stängas av på ett säkert område. Undvik också att köra
i närheten av områden med starka elektriska störningsfält (som t ex från större elektriska motorer).
I sällsynta fall kan användningen av en viamobil ha störande inverkan på andra elektriska anordningar, som till exempel stöldspärrar
i varuhus.
Viamobil får inte tas i drift förrän användaren har fått instruktioner i hur den ska användas.
Kontakta din återförsäljare eller en representant från Alber gällande detta.
Om man börjar använda viamobil innan instruktioner i hur den används har getts är att beakta som icke ändamåls-
enlig användning, vilket bl.a. kan leda till att garantin upphör att gälla. Vid icke ändamålsenlig användning före-
ligger risk för personskador.
1.3 Ändamålsenlig användning av viamobilen
Viamobilen är monterad som extra drivanordning på en manuell rullstol och avsedd att hjälp den medföljande personen att skjuta och
bromsa rullstolen. På detta sätt kan också längre turer klaras av utan större ansträngning. I uppförsbackar levererar viamobilens elmotor
kraften att skjuta fram rullstolen, och i nedförsbackar håller motorn den förinställda hastigheten, varmed körningen uppför och nedför
blir säker.
Tekniska förändringar på apparaten är förbjudna. Apparaten får inte kompletteras med ytterligare delar, utöver de av Alber godkända
tillbehör. Manövrering av viamobilen måste ske under följande förutsättningar:
Alla uppgifter, anvisningar och rekommendationer i denna bruksanvisning måste beaktas.
Apparaten får uteslutande manövreras av instruerade personer.
Varken användaren eller tredje part har företagit några tekniska förändringar på apparaten.
Under förflyttning med hjälp av viamobilen bör personen i rullstolens armar inte sticka ut från rullstolens armstöd.
Som instruerad person räknas den, som blivit utbildad i och informerad om viamobilens manövrering och riskerna vid felaktig använd-
ning. Utbildningen lämnas av en auktoriserad fackhandlare eller en representant från firma Alber. Icke utbildade resp icke kvalificerade
personer är uttryckligen förbjudna att använda viamobilen.
Viamobilen får inte användas för transporter som inte motsvarar ändamålsenlig användning. Detta gäller framför allt alla typer av
körning med last, till exempel att med hjälp av viamobilen transportera föremål eller ytterligare personer i rullstolen.
Firma Alber GmbH betraktar följande användning av viamobilen som missbruk.
Användning av apparaten i strid med instruktioner och rekommendationer i denna bruksanvisning.
Överskridande av definierade tekniska prestationsgränser i denna bruksanvisning.
Tekniska förändringar på och i apparaten.
Komplettering med och användning av främmande, icke av firma Alber tillverkade resp levererade delar och tillbehör.
Vid skador, som uppstår på grund av
missbruk av apparaten eller
om en icke instruerad person har manövrerat apparaten,
frånsäger sig firma Alber GmbH allt ansvar.
!
83
Under förflyttning med hjälp av viamobilen måste brukaren av rullstolen sitta lugnt. Kom ihåg, att personer med speciella sjukdombilder
kan utföra okontrollerade rörelser. Avbryt i sådana fall körningen, tills personen har lugnat ner sig.
Operatören måste alltid vara beredd på sådana plötsliga rörelser från patienten och kunna reagera direkt. Den i manövrering av
viamobilen utbildade personen måste därför kunna avgöra, om förflyttningen av en person med en speciell sjukdomsbild är riskfri.
För att undvika skador måste användaren använda ordentliga skor under driften av viamobil. Sandaler, tofflor, trä-
skor eller liknande får inte användas. Det är även förbjudet att använda viamobil barfota.
Beakta säkerhetsråd och varningar för fara i de enskilda kapitlen, innan du börjar med körningen.
Viamobil, som sitter monterad på en rullstol, är endast avsedd för transport av personer med begränsad rörelseför-
måga och får inte användas för avvikande syften som t.ex. barnlek eller varutransport.
1.4 Tillåtna driftförhållanden / användningsområden
Viamobilen får endast användas vid temperaturer mellan -25 °C och +50 °C.
Beakta också anvisningarna angående tillåtna driftförhållanden i bruksanvisningen för din rullstol, på vilken viamobilen är monterad.
Inskränkningar i tillåtna driftförhållanden (t ex maximal stigning, maximal höjd på väghinder, patientens kroppsvikt m m) måste också
beaktas, när viamobilen är i drift!
Undvik att köra på lös mark (t.ex. grus, sand, lera, snö, is eller genom djupa vattenpölar).
Följ säkerhetsinstruktioner och varningar för vara i de enskilda kapitlen i denna bruksanvisning.
1.5 Standardmässigt leveransomfång
Drivenhet
Manöverdon
Laddningsaggregat
Batteripaket
Användningsinstruktion
1.6 Extra tillbehör
Tippskydd
Extra körhandtag
Vi rekommenderar att endast originaltillbehör från Alber används.
Viamobilen är utformad för maximal prestation, förutsatt att den används med originaltillbehör från Alber. Alber ansvarar inte för skador
på produkten resp för olycksfall (till exempel brand eller dylikt), som uppkommer beroende på att andra tillbehör eller reservdelar än
i originalutförande har använts (t ex om batteriet läcker eller exploderar). Garantin täcker inte reparationer, som krävs till följd av att
andra tillbehör eller reservdelar än i originalutförande har använts. Vi kan dock genomföra sådana reparationer mot en kostnad.
!
!
!
4
1.7 De viktigaste delarna i överblick
(var god öppna översiktsritningen på omslagssidan)
Drivenhet
Nedre bult 1
Fixeringsanordning 2
Övre bult 3
Monteringsplats för körhandtag 4
Bärhandtag 5
Frikoppling 6
Drivhjul 7
Monteringsplats för tippskydd 8
Batteripaket
Batteripakethölje 9
Display i batteripaketet 10
Laddningskontakt / anslutning manöverdon 11
Låsanordning batteri 12
Manöverdon
Manöverdonets hölje 13
TILL/FRÅN - tryckknapp 14
Magnetlås 15
Display 16
Hastighetspotentiometer 17
Körriktningsomkopplare 18
Körreglage 19
Fixeringsvred 20
Magnetkontakt 21
Hållare till manöverdon (på rullstolen) 22
Nyckel till magnetlås 23
Laddare
Laddningsaggregatets hölje 24
LED-indikering 25
Magnetkontakt 26
Elkontakt 27
Tippskydd
Tippskydd kpl 28
Upplåsningsknapp 29
Kuggning 30
På rullstolen
Nedre upphängningsanordning 31
Övre upphängning 32
Klyka på den övre upphängningsanordningen 33
Quickpin-bult 34
Upplåsning av Quickpin 35
85
2. Idrifttagning och användning
Innan Viamobilen kan tas i drift måste den anpassas till/ monteras på rullstolen.Det
betyder att
rullstolen på båda sidor är utrustad med speciella fästen ([31] och [32]) för
montering av viamobilen,
viamobilen är monterad på rullstolen,
manöverdonet [13] till viamobilen sitter på rullstolens körhandtag eller på de extra
körhandtagen, som kan beställas till viamobilen,
rullstolen eller viamobilen eventuellt är utrustad med tippstöd (se härtill kapitel 7).
Din viamobil är därmed fullt funktionsduglig, och du kan ta den i drift i enlighet
med anvisningarna i följande kapitel i denna bruksanvisning och efter en kostnadsfri
apparatdemonstration hos din fackhandlare resp en representant från firma
Alber GmbH.
Montering av fästanordningarna [31] och [32] på rullstolen samt
tillhörande justeringsarbeten på din viamobil får enbart utföras av
firma Albers montörer, deras representanter eller av Alber auktorise-
rade fackhandlare.
Kontrollera med regelbundna mellanrum, att hållarna [31] och [32]
fortfarande är fast hopskruvade med rullstolen. Om någon skruv-
förbindelse inte är tillräckligt hårt åtdragen eller till och med har
lossnat, bör en auktoriserad fackhandlare eller en Alber-representant
dra åt dem igen. Eventuellt kan en ny justering behövas.
Alber tillverkar olika slags fästanordningar, exempelvis som enskild
komponent eller bestående av separata delar. Därför kan grafiska bil-
der i denna instruktionsbok eventuellt avvika från fästanordningen
som sitter monterad på din rullstol.
Observera anvisningarna angående manövrering, säkerhet och fara
i de enskilda kapitlen i bruksanvisningen, innan viamobilen tas i
drift.
31
32
!
!
!
!
6
2.1 Montering av viamobilen på rullstolen
Kontrollera, att båda manuella drivhjul är korrekt monterade på rullstolen.
Dra åt rullstolens parkeringsbromsar, så att rullstolen inte kan rulla iväg av misstag.
Om Quickpin-bultarna [34] sitter i de båda gafflarna [33]n, bör de tas ut
(se kapitel 2.3).
Plocka ut batteripaketet [9] ur viamobilen.
Håll i bärhandtaget [5] och skjut in viamobilen under rullstolen, som på bilden.
Om batteripaketet sitter i:
Viamobilen får inte skjutas framåt eller lyftas upp i upplåsningsan-
ordningen [12] till batteripaketet, eftersom batteripaketet då kan
lossna (se kapitel 9.3).
Skjut in den nedre bulten [1] på viamobilen ända till anslaget i den nedre upphäng-
ningsanordningen [31] på rullstolen.
När den nedre bulten [1] på viamobilen är helt inne i den nedre upphängnings-
anordningen [31], ska viamobilen lyftas något.
Den övre bulten [3] på viamobilen måste då placeras i klykan [33] på den övre
upphängningsanordningen.
Lås klykorna [33] på båda sidor med Quickpin-bultarna [34], så snart den övre
bulten [3] på viamobilen befinner sig i klykan [33] (se även kapitel 2.2).
Viamobilens drivhjul [7] befinner sig nu ca 15 mm ovanför golvet, så att rullstolen
efter att ha lossat bromsarna vid behov kan skjutas framåt utan hjälp av viamobilen.
5
!
31
1
31
1
33
3
33 34
7
87
2.2 Isättning av Quickpin-bultarna
Håll Quickpin-bulten [34] mellan pek- och långfingret som på bilden.
Tryck med tummen på upplåsningsanordningen [35] mitt på quickpin-bulten.
Stick in quickpin-bulten ända till anslaget i klykan [33] på den övre upphängnings-
anordningen.
När du släpper upplåsningsanordningen [35], är klykan säkrad, och den övre bulten
på viamobilen kan inte längre glida ut.
2.3 Borttagning av Quickpin-bultarna
Håll Quickpin-bulten [34] mellan pek- och långfingret.
Tryck med tummen på upplåsningsanordningen [35] mitt på quickpin-bulten.
Dra ut quickpin-bulten helt ur klykan [33] på den övre upphängningsanordningen.
Quickpin-bulten får varken kunna sättas in i eller dras ut ur klykan,
utan att man trycker på upplåsningsanordningen [35].
Om det ändå händer, är quickpin-bulten defekt och måste omedel-
bart bytas ut mot en ny.
Körning med viamobilen är absolut förbjuden, om en eller båda
Quickpin-bultar är defekta eller inte korrekt låsta i klykorna.
2.4 Isättning av batteripaketet
Om viamobilen är säkert sammankopplad med rullstolen enligt anvisning i föregående
kapitel, kan batteripaketet sättas in.
Var uppmärksam på, att de elektriska förbindelserna på viamobilen och på batteri-
paketet är rena, och att inga metallpartiklar finns där. Om det finns sådana där,
måste de torkas bort med en torr, ren trasa.
Håll fast batteripaketet i upplåsningsanordningen [12].
Sätt i batteripaketet som på bilden, något snett på facket på viamobilen.
Släpp batteripaketet. Tack vare den magnetiska kraften glider det framåt av sig själv
och rastar in automatiskt.
Skydda batteripaketet mot fukt, väta, hetta och extrem kyla.
34
35
33
33
34 35
!
!
12
!
8
2.5 Montering av manöverdonet
På rullstolens körhandtag finns två upphängningsanordningar [22] för montering av
manöverdonet [13] och ett körhandtag.
Om manöverdonet [13] och körhandtag ännu inte är monterade, gör man på följande
sätt.
För in manöverdonet [13] i upphängningsanordningen [22] på rullstolen.
Fäll ner fixeringsvred [20] i 90° vinkel.
Vrid fixeringsvred [20] i urvisarriktning, tills manöverdonet [13] sitter stadigt i upp-
hängningsanordningen [22].
Stick in manöverdonets [21] magnetkontakt i laddningsuttaget [11] på batteripake-
tet. Låsningen sker automatiskt och bekvämt med magnetkraft.
Var uppmärksam på, att manöverdonets [21] magnet-
kontakt och laddningsuttaget [11] är rena, och att inga
metallpartiklar finns där. Om det finns sådana där, måste
de torkas bort med en torr, ren trasa.
Se härtill också kapitel 12.2.
22
13
20
20
20
11
21
89
2.6 Inkoppling av viamobilen
För att koppla in viamobilen trycker man i cirka 1 sekund på TILL-FRÅN-knappen [14].
Knappen börjar lysa grönt, drivhjulet [7] körs ut mot golvet och i displayen blinkar
pilsymbolen [38].
När hjulet är utkört helt, visas i displayen [16] den förinställda körriktningen
(se kapitel 2.7) och batteripaketets laddningsnivå (se kapitel 5.2).
Dessutom syns under några sekunder den förvalda hastigheten (se kapitel 2.8) i
displayen.
Se till, att du inte har benet under hjulet, som ska köras ut, när du
kopplar in viamobilen. Risk för klämskador!
Batteripaketets laddningstillstånd visas också hela tiden i displayen
[16] på batteripaketet. En översikt över alla möjliga indikeringar
finns i kapitel 5.2).
2.7 Val av körriktning
Med den ergonomiskt utformade körriktningsomkopplaren [18] kan man bestämma
körriktningen.
Skjut körriktningsomkopplaren [18] framåt (bild A); när körreglaget [19] används,
kör viamobilen framåt.
Om körriktningsomkopplaren [18] skjuts bakåt (bild B), backar viamobilen, när
körreglaget [19] aktiveras.
Om körriktningsomkopplaren [18] ställs om i viloläge, kör viamobilen omedelbart i
den förinställda riktningen, när körreglaget [19] åter aktiveras.
Om körriktningsomkopplaren [18] ställs om under körning, bromsar viamobilen
automatiskt och växlar vid stillestånd indikering av körriktningen. Då måste man
släppa körreglaget [19] och aktivera den på nytt. Först då kör rullstolen i den angiv-
na riktningen.
Den inställda körriktningen visas i displayen [16] med en pil (se kapitel 6.1).
14 16
38
!
!
A B
16
18
10
2.8 Val av hastighet
Med hastighetspotentiometer [17] kan man före, men även under körningen ställa in
den maximala hastigheten.
Vrid hastighetspotentiometer [17] alltid vid start till den lägsta hastigheten, och ökar
därefter långsamt till önskad gånghastighet.
Vrid hastighetspotentiometern [17] i körriktning för att öka hastigheten.
Vrid hastighetspotentiometern [17] i motsatt körriktning för att minska hastighe-
ten.
Den högsta möjliga hastigheten kan ställas in steglöst från 1,1 km/h till 5,5 km/h för
körning framåt och från 0,5 km/h till 2,7 km/h för körning bakåt, medan apparaten
står stilla eller under körning.
Under inställningen visas hastigheten (inställt värde i förhållande till maximal hastig-
het, se även kapitel 6.3) under några sekunder i displayen [16].
Personer, som använder viamobilen för första gången, rekommende-
ras att börja med en låg sluthastighet för att lära känna viamobilens
köregenskaper.
Gör dina första körförsök inte i trånga utrymmen, som t ex
korridorer.
3. Körning
3.1 Starta körningen
När alla i föregående kapitel beskrivna förinställningar är gjorda, kan körningen starta.
Körreglaget [19] fungerar som gaspedalen i en bil.
Om man trycker lätt på körreglaget [19], förflyttar sig viamobilen långsamt i den
förinställda körriktningen.
Om körreglaget [19] trycks in ända till ett kännbart motstånd, förflyttar sig
viamobilen med den förvalda maximala hastigheten (se kapitel 2.8) i förinställd
körriktning.
När körreglaget [19] släpps, stannar viamobilen.
När körreglaget [19] släpps, stannar viamobilen inte plötsligt, utan
saktar in mjukt.
Avsluta därför körningen i god tid före ett hinder.
16
17
41
!
!
19
!
811
3.2 Nödstopp
Plötsligt uppdykande hinder eller farliga situationer kräver, att viamobilen stannar
omedelbart, vilket sker med hjälp av nödstoppet.
Tryck in körreglaget [19] helt förbi det reguljära motståndet.
Då stannar viamobilen omedelbart.
I displayen visas koden ”02” och den blinkande info-symbolen [40]. Dessutom
utlöses en signalton.
När körreglaget [19] släpps, slocknar displayen och signaltonen upphör också.
Viamobilen står stilla.
Körningen kan fortsätta, om man trycker på körreglaget [19].
Viamobilen stannar då man släpper körspaken [19] Se notering kapi-
tel 3.1.
Om nödstoppet utlöses pga en farlig situation genom att man trycker
på körreglaget som angivits [19], stannar viamobilen omedelbart.
Det kan föreligga risk för att personen i rullstolen kan falla ur sto-
len, i synnerhet vid körning på högsta hastighet resp (eventuellt för
snabb) körning nedför backar. Därför bör man köra uppmärksamt och
med påsatt höftbälte på personen i rullstolen!
Följ också anvisningarna i kapitel 3.5.
3.3 Automatisk aktivering av bromsen
Om viamobilen är inkopplad, och körreglaget [19] inte används inom 30 sekunder,
aktiveras automatiskt den elektromekaniska bromsen. I synnerhet vid ett stopp på
en nedåtlutande sträcka förhindras då, att rullstolen rullar iväg av misstag. Bromsen
kopplas bort automatiskt, så snart körreglaget [19] används igen.
I displayen visas ingen särskild uppgift utan endast körriktningen [37] och batteri-
paketets [36] laddningsnivå.
Vid ett stopp på en nedåtlutande sträcka måste man dessutom alltid
dra åt rullstolens bromsar.
40
19
!
36
37
!
12
3.4 Magnetlås
För att förebygga missbruk av apparaten är viamobilen utrustad med ett magnetlås.
Detta kan endast aktiveras resp stängas av, om viamobilen är inkopplad.
Aktivering av magnetlåset
Håll nyckeln [23] direkt mot det med nyckelsymbolen märkta sensorfältet [15]
på manöverdonet.
I displayen [16] raderas alla uppgifter, så att endast nyckelsymbolen [39] syns.
Då är magnetlåset aktiverad.
Om viamobilen stängs av (se kapitel 3.8), förblir magnetlåset aktiverad och förblir
så även vid nästa inkoppling.
Avstängning av magnetlåset
Håll nyckeln [23] direkt mot det med nyckelsymbolen märkta sensorfältet [15]
på manöverdonet.
I displayen [16] slocknar nyckelsymbolen, och därefter visas åter den förinställda
körriktningen ([37] eller [38]) och batteripaketets [36] laddningsnivå.
3.5 Körning nedför med fulladdat batteripaket
På grund av olika miljöinverkan, i synnerhet dock vid körning nedför med fulladdat
batteripaket, kan den ökade energi-återgångsmatningen till skydd av batteripaketet
medföra en automatisk hastighetsreducering. Detta signaleras genom en blinkande
batterisymbol i displayen.
I extrema fall kan systemet stängas av automatiskt, vilket innebär att viamobilen stan-
nar omedelbart. Detta visas i manöverdonets display [16] med störningskoden ”81”
[41] och info-symbolen [40] bredvid. Dessutom hörs en signalton i 3 sekunder.
För att kunna fortsätta körningen bör man köra ett stycke uppåt för att förbruka
energi.
Om man till exempel beroende på bostadsorten redan i början måste köra nedför, bör
viamobilens batteripaket inte laddas upp fullständigt. Detta sker automatiskt senast
under körningen nedför på grund av energi-återgångsmatningen.
15
23
16
39
41 40
813
3.6 Körning över hinder
Vid övervinning av hinder, som till exempel trottoarkanter, krävs särskild försiktighet.
Hinder kan övervinnas både vid körning framåt och bakåt. Vid högre hinder måste
då rullstolen lyftas upp eller tryckas nedåt med hjälp av dess körhandtag (inte med
manöverdonet resp viamobilens extra körhandtag). För detta måste viamobilen stängas
av.
Beroende på hur högt hindret är, är viamobilens skjutfunktion inte längre given, efter-
som drivhjulet beroende på rullstolens fasthållningsvinkel inte längre har markkon-
takt. Kör i sådana fall inte i rät vinkel utan med cirka 20 graders förskjutning fram till
hindret.
Kör långsamt fram till hindret och bromsa in rullstolen i god tid!
Man får aldrig köra fram till ett hinder med högsta hastighet, låta
hjulen stöta emot hindret eller till och med försöka köra över
hindret med högsta hastighet.
Vid den sortens körmanövrar kan speciellt rullstolens framhjul
skadas eller (i extrema fall) brytas av.
Vid körning över hinder (se kapitel 3.6) får rullstolen inte lyftas
upp eller tryckas ner i manöverdonet resp extrahandtaget.
Rullstolen får heller inte snedställas genom att man med foten
trycker på batteripaketet.
20
!
!
14
3.7 Manuell från- / tillkoppling av drivhjulet (nödupplåsning)
Om viamobilen till exempel på grund av ett tomt batteripaket inte längre fungerar,
stängs apparaten av automatiskt. I displayen visas då koden ”41” med en info-symbol
bredvid (se också kapitel 6.5). I regel räcker den återstående energin i batteripaketet
för att koppla in och stänga av viamobilen ännu en gång, och drivhjulet [7] körs då in
automatiskt.
Om det inte går, kan drivhjulet frånkopplas manuellt enligt följande beskrivning.
Dra ut frikopplingen [6], som sitter till höger om drivhjulet, och vrid det samtidigt
90° i valfri riktning.
Kopplingen är nu lossad (se bild A), drivhjulet kan roteras manuellt och rullstolen
skjutas fram.
Ladda upp batteripaketet igen (se kapitel 5.1).
Innan viamobilen tas i drift nästa gång måste hjulet kopplas in igen.
Vrid frikopplingen [6] i valfri riktning, tills det rastar in i drivhjulet igen.
Kontrollera, att drivhjulet är korrekt låst - det får inte kunna vridas runt för hand.
Om drivhjulet är korrekt låst (se bild B), kan viamobilen användas igen som vanligt.
Om drivhjulet [7] kopplas ifrån, måste rullstolens manuella bromsar
dras åt (i synnerhet i sluttande terräng), så att rullstolen inte kan
rulla iväg av misstag.
Om drivhjulet [7] fortfarande är frånkopplat, när viamobilen
kopplas in, visas störningsmeddelandet ”72” i displayen. Koppla in
drivhjulet.
Om felmeddelandet „70“ visas i displayen, är drivhjulet [7] fortfa-
rande frånkopplat. Koppla in drivhjulet.
6
!
!
!
A
B
815
3.8 Avstängning av viamobilen
När en körning är avslutad, bör viamobilen stängas av, inte minst för att skona energi-
reserven i batteripaketet.
Tryck cirka 1 sekund på TILL-/FRÅN-knappen [14] för att stänga av viamobilen.
Drivhjulet [7] körs upp från golvet, varvid den i bilden bredvid visade pilsymbolen
[37] blinkar i displayen.
När hjulet är helt upplyft från golvet, slocknar alla indikeringar i displayen [16],
TILL-/FRÅN-knappen [14] och kapacitetsindikatorn [42] på batteripaketet slutar
lysa grönt.
Stäng aldrig av viamobilen i nedåtsluttande terräng!
Vid avstängning lyfts viamobilens drivhjul upp, varför viamobilen
inte längre har någon bromsverkan.
Om avstängning i nedåtsluttande terräng ändå är absolut nödvän-
dig, måste man först dra åt rullstolens manuella bromsar, innan
viamobilen stängs av.
Vid en teknisk störning stängs viamobilen av automatiskt. Även
då stannar drivhjulet först kvar på marken, men det lyfts upp, när
systemet startas på nytt. I sådana fall måste rullstolens manuella
bromsar också dras åt för att förhindra att rullstolen kan rulla iväg.
Innan viamobilen stängs av, måste rullstolens manuella bromsar
alltid dras åt, så att rullstolen inte kan rulla iväg av misstag.
Se till att dina fötter och händer är utom räckvidd för drivhjulet [7]
som lyfts när viamobil stängs av. Det finns risk för klämskador, sär-
skilt på tår och fingrar.
14 16 37
!
!
!
16
4. Demontering av viamobilen från rullstolen
I normala fall kan viamobilen lämnas kvar på rullstolen. Om den ändå måste lyftas av,
till exempel vid transport, gör man på följande sätt.
4.1 Demontering av manöverdonet
Dra åt rullstolens bromsar, så att den inte oavsiktligt kan komma i rullning.
Stäng av viamobilen (se kapitel 3.8).
Dra ut manöverdonets [21] magnetkontakt ur batteripaketets laddningskontakt [11]
som på bilden.
När manöverdonets [21] magnetkontakt dras ut ur batteripaketet,
medan viamobilen är inkopplad, är drivhjulet blockerat. Därför bör
viamobilen alltid stängas av, innan magnetkontakten [21[ dras ut.
Ta inte bort manöverdonet och viamobilen genom att dra i manöver-
donets kabel! Då kan magnetkontakten slå tillbaka.
21
!
!
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47

Alber viamobil V25 wheelchair power pack Användarmanual

Typ
Användarmanual