Shimano FH-M806 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Denna manual är också lämplig för

1
2
3
1
2
3
Frihjulshusets fästmutter (M15)
Vänstersidans kona (M20)
Vänstersidans låsmutter (M20) TL-HS22 (24mm)
TL-HS21 (23mm)
TL-HS22 (17mm)
Högergänga
Högergänga
Vänstergänga
Delens namn Typ av gänga Specialverktyg Effektivt vridmoment
30 - 35 N m
{300 - 350 kgf
cm}
20 - 25 N
m
{200 - 250 kgf
cm}
Tätning
(Läppen finns på utsidan)
Yttre tätningsring
Spärrhjul
Rotorns monteringskåpa
Tätning
(Läppen finns på utsidan)
Tätning
(Läppen finns på utsidan)
Observera:
• Vid borttagning och montering av tätningen skall du göra detta mycket varsamt, så att tätningen inte stukas.
Vid återanvändning av tätningen skall du förvissa dig om att den är vänd åt rätt håll och sätta in den så långt det går.
• Tag inte bort dammskyddskåpan som har krymppassats på konan.
• Rotorns låsningsräfflor kan skadas om skivbromsens rotor inte har monterats på FH-M806 / M801, så montera den
tillhörande monteringskåpan för rotorn.
• Demontera inte den yttre tätningsringen utom när spärrhjulet byts ut.
• Försök inte att plocka isär frirullningshuset, därför att det kan leda till att felfunktion uppstår.
6 mm insexnyckel
För specifikationen för
vertikalt växelöra
För specifikationen för
växelöra av BMX-typ
Terrängcykling och extrem bergsterrängcykling, som delvis representeras av
cykling i så kallad North Shore-stil, "trials-cykling" eller akrobatcykling i
stadsmiljö, är i och för sig farliga aktiviteter. Det finns risk för att du blir
inblandad i en olycka, som kan resultera i allvarliga personskador och till och med
dödsfall. Vi rekommenderar kraftigt att du använder skyddshjälm och kroppsskydd
samt utför en genomgående säkerhetskontroll av cykeln innan du börjar cykla.
Kom ihåg att du cyklar på egen risk och att du måste tänka på din erfarenhet och
dina färdigheter mycket noggrant.
• Frirullningsnav FH-M806 / FH-M801 är konstruerade för terrängcykling och extrem
bergsterrängcykling, som delvis representeras av cykling i så kallad North Shore-stil, "trials-
cykling" och akrobatcykling i stadsmiljö. Beroende på cyklingsförhållandena kan dock en
spricka uppstå i navaxeln, vilket kan resultera i att navaxeln går sönder. Detta kan leda till en
olycka, som kan resultera i allvarliga personskador och till och med dödsfall.
Innan du börjar cykla, skall du noggrant kontrollena cykelns nav för att förvissa dig om att det
inte finns några sprickor i axlarna. Om du ser tecken som tyder på en spricka eller någon
annan ovanlig kondition, skall du INTE använda cykeln.
• Navaxeln är en viktig del för att få en stadig och tillförlitlig fastsättning av det bakre navet och
bakväxeln på cykelns ram. Dess material, styrka, storlek och form är allesammans viktiga för att
uppnå detta mål. Detta är skälet till att Shimano levererar en navaxel tillsammans med ett nav.
Vi rekommenderar kraftigt att du använder den navaxel som levereras tillsammans med ett nav,
när du sätter fast navet på cykelns ram. Ett hjul kan falla av och orsaka allvarliga skador på
cyklisten om du använder en annan navaxel, därför att (1) en annan navaxel kanske inte är
tillräckligt lång för att kunna hålla kvar det bakre navet tillräckligt kraftigt, och/eller (2) en annan
navaxel kan brytas av därför att dess styrka är otillräcklig.
Shimano säljer inte sin navaxel separat, utom när en kund använder Shimanos bakväxel RD-
M806 / M805 eller RD-M801 / M800 i kombination med ett bakre nav av annan tillverkning. Om
en kund föredrar att använda ett bakre nav som Shimano inte har tillverkat, gör dock kunden
detta på egen risk och är själv ansvarig för att hjulet sitter fast ordentligt.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att navaxeln har dragits fast med ett
åtdragningsmoment på 35-45 Nm samt att hjulet sitter fast i ramen. Allvarliga personskador
kan uppstå om du faller av cykeln därför att hjulet lossnar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen och följ anvisningarna vid montering av
delar. En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cyklisten skadas.
Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig
plats för senare användning.
Observera
• Vid montering av hjulet och bakväxeln på ramen, skall du först fetta in navaxeln genom att
följa anvisningarna i bruksanvisningen.
• Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
• Sätt inte något fett inne i navet. Då kommer fettet ut.
• Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in
dem igen. Dessutom kan en rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och
efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga drevens och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och
kedjan.
• Denna produkt lämnar inga garantier mot skador som uppstår på grund av till exempel hopp
under cykling eller om cykeln tippar över framåt, utom i de fall sådana fel uppstår på grund av
användning av icke lämpliga materiel eller tillverkningsmetoder.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal
användning.
Anvisningar om teknisk service SI-3C40A
FH-M806
FH-M801
Produkttekniska data
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara
prestanda.
Huvudlåsningsmutterns mått
Axeldiameter
Bakväxel som kan användas
Frirullningsnav
Ändstopp
DURA-ACE fett
(Y-04110000)
Infettning
DURA-ACE fett
(Y-04110000)
Infettning
DURA-ACE fett
(Y-04110000)
Infettning
Frirullningsnav
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
Serie
Växelreglage
Ytterhölje
Bakväxel
Ty p
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Framnav
Modell nr.
Drev
Antal ekerhål
Underhåll
Dessa enheter kan tas isär på det sätt som bilderna visar. Kom ihåg att fetta in varje del regelbundet.
Infettning
(Speciellt framnavsfett)
Specialfett används för
frirullningshuset. Blanda det inte med
andra typer av fett, därför att detta kan
leda till problem med frirullningshusets
kopplingsmekanism.
(Fett del nummer: Y-3B980000)
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Kontrollera att ekrarna har dragits på det sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell dragning.
Hjulets rotationsriktning
Hjulekrarnas dragning Montering av rotorn
Effektivt vridmoment:
40 N·m {400 kgf·cm}
Rotorns
monteringsring
TL-LR20
Vänster
sida bak
Höger
sida bak
1. Montera dreven på frihjulsnavet FH-M806 / FH-M801, sätt
frihjulsnavet på ramen och drag navaxeln genom navet.
2. Montera på navaxeln den monteringsmutter för navaxeln som
sitter fastsatt på bakväxeln.
* FH-M806 (ø12mm), FH-M801 (ø10mm)
3. Vrid på navaxeln för att låsa fast frihjulsnavet och bakväxeln på
ramen.
Kontrollera att spärrhaken i ändan av gaffeln har satts in i
ändstoppen.
Montering på ramen
Åtdragningsmoment för
frihjulsnav/bakväxel:
35 - 45 N·m {350 - 450 kgf·cm}
(1)
Ram
Drevkassett
Frihjulsnav
Navaxel
Bakväxel
Infettning
Infettning
Navaxelns
monteringsmutter
M801 (ø10mm)
M806 (ø12mm)
FH-M801
FH-M806
ø10mm
Axeldiameter Vertikalt växelöra
Växelöra av
BMX-typ
ø12mm
3
2
T
ba
ba
2
8T
ba
24T
ba
21T
ap ba
1
8T
1
1T
a
Q
a
r
ba
1
2
T
a
Q
ar
ba
9S
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
ap
a
Q
ba
a
r
16
T
ap
a
Q
ar
ba
1
4T
ap
as
34T
ap
as
30T
ap
as
26T
ap
as
23T
as
2
0
T
as
1
7
T
as
au
11T
as
au
1
3
T
as
au
15
T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
Montering av dreven
För varje drev skall sidan
med gruppmärkningen
vara vänd utåt och
placeras så att den breda
delen av
kuggutskärningen på varje
drev och A-delen (där
spårbredden är bredast)
av frirullningshuset är
inpassade mot varandra.
(a
Q
)
(as)
Spåret är brett
på endast ett
ställe.
A
Drevmellanlägg
Låsringsmellanlägg
Låsringsmellanlägg
Låsring
Låsring
a
c
-
1
4
T
Bred del
Vid monteringen av HG-drev skall du
använda specialverktyget (TL-LR15)
för att dra fast låsringen.
Vid byte av HG-drev skall du använda
specialverktygen (TL-LR15) och TL-
SR21 för att ta bort låsringen.
Effektivt vridmoment:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Kontrollera att axeln på den högra sidan sticker ut ca. 20--30
mm. Om den inte är tillräckligt lång kan hjulet falla av, därför
att navaxeln inte kan hålla fast navet tillräckligt mycket.
SAINT
ST-M800 / SL-M800
SIS-SP41
RD-M806 / M805 RD-M801 / M800
SGS / GS / SS
FH-M806 FH-M801
HB-M801
9
CS-M970
CN-HG93
SM-SP17 / SM-BT17
FH-M806
9
36 / 32
150 mm
12 mm
RD-M806 / RD-M805
135 mm
10 mm
RD-M801 / RD-M800
FH-M801
9
36 / 32
Låsring
Specialverktyg
(TL-SR21)
Isärtagning
TL-LR15
  • Page 1 1

Shimano FH-M806 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Denna manual är också lämplig för