S
- 12 -
verksmässiga eller industriella verksamheter eller
vid liknande aktiviteter.
4. Tekniska data
Nätspänning .......................... 220-240 V ~ 50 Hz
Nominell eff ektförbrukning max ................... 35 W
Nominell utgångsspänning ....... 6 V DC / 12 V DC
Nominell utgångsström vid 6 V ....................... 2 A
Nominell utgångsström vid 12 V ..................... 2 A
Batterikapacitet ...................................... 3-60 Ah
5. Före användning
Beakta instruktionerna i användarmanualer-
na till fordonet, radion, navigationssystemet
osv.
Instruktioner för automatisk laddning
Laddaren är en automatisk laddare som styrs av
en mikroprocessor, dvs. den är särskilt lämpad för
laddning av underhållsfria batterier samt för lång-
tidsladdning och underhållsladdning av batterier
som inte ständigt används, t ex för veteranbilar,
fritidsfordon, traktorgräsklippare och liknande
utrustning. Med den integrerade mikroprocessorn
laddas batteriet upp i fl era olika steg. Den sista
laddningsnivån, underhållsladdningen, håller bat-
terikapaciteten på 95 – 100 %, vilket innebär att
batteriet alltid är fulladdat. Laddningen behöver
inte övervakas. Tänk ändå på att batteriet inte får
lämnas utan uppsikt under längre tid medan det
laddas. Om störning uppstår i laddaren måste du
kunna kopplas loss den manuellt från elnätet.
5.1 Förklaring av symbolerna (bild 2)
A Batteriets laddningsnivå: 25 %
B Batteriets laddningsnivå: 50 %
C Batteriets laddningsnivå: 75 %
D Batteriets laddningsnivå: 100 %
E Ladda ett 12 V-batteri (batteri med blysyra,
AGM- batteri och GEL-batteri) med 2 A ladd-
ningsström.
F Ladda ett 12 V-batteri (batteri med blysyra,
AGM- batteri och GEL-batteri) i vinterläge
med 2 A laddningsström och omgivnings-
temperatur –20°C till +5°C. Fara! Ladda inga
frusna batterier.
G Ladda ett 6 V-batteri (batteri med blysyra,
AGM- batteri och GEL-batteri) med 2 A
laddningsström.
H Klämmorna har anslutits felaktigt (polerna
omkastade) eller kortslutning föreligger
5.2 Laddningsinställningar
Tryck på Mode-knappen (bild 2/pos. 1) för att
ställa in 12 V/2 A (bild 2/pos. E) och 12 V/2 A
vinterläge (bild 2/pos. F) (se avsnitt 5.1).
5.3 Ladda batteriet
•
Lossa eller ta av batteripluggen (om förhan-
den) från batteriet.
•
Kontrollera syranivån i batteriet. Fyll på des-
tillerat vatten vid behov (om möjligt). Varning!
Batterisyra är frätande. Spola genast av syra-
stänk med mycket vatten, uppsök läkare vid
allvarliga besvär.
•
Anslut först den röda laddningskabeln till bat-
teriets pluspol.
•
Lossa sedan den svarta laddningskabeln
från batteriet och anslut bensinledningen till
karosseriet.
•
Varning! I normalfall är den negativa batte-
ripolen ansluten till karossen. Ladda enligt
beskrivningen ovan. I undantagsfall kan det
vara möjligt att den positiva batteripolen är
ansluten till karossen (positiv jordning). I
sådana fall ska den svarta laddningskabeln
anslutas till batteriets minuspol. Anslut däref-
ter den röda laddningskabeln till karossen på
tillräckligt avstånd från batteriet och bensin-
ledningen.
•
Efter att batteriet har anslutits till laddaren kan
du ansluta laddaren till ett stickuttag med 230
V ~ 50 Hz. Apparaten mäter automatiskt upp
den nominella spänningen (6 V eller 12 V) i
det anslutna batteriet. Det är inte tillåtet att
ansluta laddaren till ett stickuttag med en an-
nan nätspänning. Beroende på den nominella
spänningen tänds lysdioden bild 2/pos. E för
Anl_CC_BC_2_M_SPK3.indb 12Anl_CC_BC_2_M_SPK3.indb 12 26.04.2016 12:41:2326.04.2016 12:41:23