Montera bromshandtaget så att bromsens manövrering inte hindras.
Använd inte i en kombination som hindrar bromsens manövrering.
Montera med hjälp av specialverktyget TL-UN74-S.
Montera först huvudkroppen och därefter adaptern.
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på grund av ändrat antal drevkuggar,
skall du bryta upp kedjan på någon annan plats än där kedjan har satts ihop med hjälp
av en förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp. Kedjan kommer att skadas, om den
bryts upp vid den punkt, där den har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp eller
en ändtapp.
• Var försiktig så att slagen på dina byxor eller andra kläder inte fastnar i kedjan under
cykling. Annars kan du falla av cykeln.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är tillräckligt sträckt eller om
den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Kontrollera att det inte finns några sprickor i pedalarmarna innan du börjar cykla. Om det finns några sprickor, kan
pedalarmen brytas av och då kan du falla av cykeln.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad
del kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar
kraftigt att du endast använder Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte utför justeringar på
rätt sätt, kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för senare
användning.
Observera
• De förstärkta kedjenitarna kan inte användas för UG-kedjan. Om sådana används, kan anslutningspunkterna inte
röras på rätt sätt och då uppstår oljud.
• Fetta in den gängade delen av vevlagret samt den invändiga gängningen på adaptern, innan du monterar vevlagret.
• Dessutom skall du kontrollera detta en gång till, om det inte känns som vanligt när du cyklar.
• Kontrollera att det inte finns något glapp i förbindningar eller anslutningar innan du börjar cykla. (BB-FC, FC-PD)
• Tvätta inte pedalaxelns lager med vatten med högt tryck.
• Om du upptäcker något glapp för lagrets axel, skall du byta ut pedalaxelns lager.
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen. Dessutom kan
en rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att
förlänga drevens och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så långt det går åt båda hållen.
Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i kontakt med cykelramen, när styret vrids så långt det
går.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att tillförsäkra att de glider på rätt sätt.
• De reglage som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet roterar.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet och vajerledaren vid
vevlagret.
• För att tillförsäkra bästa tänkbara prestanda, skall du vara noga med att endast använda den specificerade typen av
kedja. Den breda typen av kedja kan inte användas.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande monteringsmetoder, justering,
underhåll eller användning.
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701/CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50/CN-HG40
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
Silver
Svart
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
Anvisningar om teknisk service SI-6N9FA-002
Främre drivsystem
Serie
Drev
Växelreglage
Kedja
Vevlager
Vajerledaren vid vevlagret
Vänster
Vänster
Höger
Framväxel
Ytterhölje
Främre kedjedrev
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
FC-M151
48T-38T-28T
170 mm
BC 9/16" X 20 T.P.I. (Engelsk gängning)
BC 1.37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
FD-C051/FD-TZ31/FD-TZ21
FC-M151
42T-34T-24T
170 mm
BC 9/16" X 20 T.P.I. (Engelsk gängning)
BC 1.37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
FD-C050/FD-TZ30/FD-TZ20
Modell nummer
Främre kedjedrevens kuggkombination
Vevarmens längd
Pedalgängans dimensioner
Dimensioner för vevlagerskålens gänga
Framväxel som kan användas
SL-RS35-LN
Icke - SIS
Modell nummer
Drev
Tekniska data
Kedjans längd
Justering
Växelreglage
Främre kedjedrev
Typ Kedjelinje Axellängd Fästesbredd Stämplad märkning Gängdimensioner
Tredelad 47.5 mm 122.5 mm 68 mm D-NL BC1.37 X 24 T.P.I.
Vevlager
Montering av växelreglage Växling
Effektivt vridmoment:
2,6 N·m
{26 kgf·cm}
Styrhandtag
Det går lättare att
trampa
Det går tyngre att
trampa
3 mm insexnyckel
Halvgrepp
Lämna ett gap på 0,5 mm mellan växelreglaget
Revo-shift och halvgreppet.
Kedjestagets
vinkel
Montering av vevlagret
Huvudkropp
Effektivt vridmoment:
50 - 70 N·m {500 - 700 kgf·cm}
Främre kedjedrev
Kedjedrev
(största kedjeringen)
Framväxelns yttre
platta
Adapter
Använd den sprintlösa vevarmsavdragaren (TL-FC10) för
att montera det främre kedjedrevet.
Montering av vevpartiet
Bottom Bracket
Effektivt vridmoment:
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Drag fast ordentligt
1. < FD-C051 / C050 >
Justera in och montera därefter
framväxeln såsom bilden visar. Vid detta
tillfälle skall du inte ta bort
inpassningsblocket Pro-Set.
Montering av framväxeln
Pro-Set inpassningsblock
Drevkuggarna skall
ligga inom detta
omfång
Pro-Set-mätare
< FD-TZ31 / TZ30 / TZ21 / TZ20 >
< FD-C051 / C050 >
Typ för dragning upptill Normal typ
< GS >
< FD-C051 / C050 >
< SS >
2. Den plana delen av den yttre plattan på framväxeln ska
vara rakt ovanför och helt parallell med det största
kedjedrevet.
3. Drag fast med en 9 mm fast nyckel (TZ31, TZ30, TZ21,
TZ20) eller en 5 mm insexnyckel (C051, C050).
Montera så att det blir ett avstånd på
1 - 3 mm vid den närmaste punkten
mellan det största kedjedrevet och
nederkanten av kedjestyrningen.
4. Övre justering
Justera så att avståndet mellan yttre
plattan på framväxeln och kedjan är 0
- 0,5 mm.
Skär av innervajerns överskottslängd och montera därefter den inre ändans hatt.
Lägg till 2 länkar (med kedjan på
både det största drevet och det
största kedjedrevet)
Var noga med att följa den ordningsföljd som beskrivs här nedan.
1. Nedre justering
Tag först bort inpassningsblocket Pro-Set.
Justera så att avståndet mellan inre plattan
på framväxeln och kedjan är 0 - 0,5 mm.
Största drevet Största kedjedrevet
Kedja
Minsta drevet
Skruv för
nedre justering
Största kedjeringen
Övre rulltrissan
Spännarskiva
Framväxelns
inre platta
Kedja
Pro-Set inpassningsblock
90°
Rät vinkel mot marken
FD-C051/C050
Kedjans position
Största
drevet
Minsta
kedjeringen
< FD-TZ31 / TZ30 / TZ21 / TZ20 >
Sätt dit så att avståndet mellan
framväxelns inre platta och kedjan blir 0 -
0,5 mm.
2. Anslutning och fastlåsning av vajern
Medaan du drar kraftigt i vajern, skall du dra fast monteringsbulten med en 9
mm fast nyckel (TZ31, TZ30, TZ21, TZ20) eller en 5 mm insexnyckel (C051,
C050) för att låsa fast vajern.
3. Justering av vajerns spänning
När du har tagit bort den ursprungliga slakheten för vajern, skall du åter låsa
fast den på framväxeln såsom bilden visar.
Skruv för
nedre justering
Framväxelns
inre platta
Kedja
FD-TZ31/ TZ30/
TZ21/ TZ20
Kedjans position
Största
drevet
Minsta
kedjeringen
Skruv för
övre justering
Framväxelns
yttre platta
Kedja
FD-TZ31/ TZ30/
TZ21/ TZ20
Kedjans position
Minsta
drevet
Största
kedjeringen
5. Justering av mellandrevet
När du utför justeringen, skall du sätta kedjan på det största drevet; fram skall
du sätta kedjan på den mellanliggande kedjeringen. Justera med hjälp av
ytterhöljets justeringsvred, så att det fria spelet mellan framväxelns inre platta
och kedjan är 0 - 0,5 mm.
6. Felsökningstabell
Framväxelns
inre platta
Kedja
Växeljusteringsratt
FD-C051/ C050
Kedjans position
Största
drevet
Mellanliggande
kedjering
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i ändan utan
märkning. När du har skurit av ytterhöljet, skall du
avrunda snittkanten så att hålets insida får en jämn
diameter.
Insättning av innervajern
Sätt in innervajern i ytterhöljet från ändan med
märkningen. Fetta in från ändan med
märkningen, så att vajern fungerar på rätt sätt.
Sätt fast samma yttre ändkåpa på
den avskurna ändan av ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Märkning
Drag
Normal typ Typ för dragning upptill
Drag
Vajerns
monteringsbult
5 mm insexnyckel
Observera:
Drag igenom vajern på
det sätt som bilden
visar.
A
Byte av innervajern
1. Manövrera växelreglaget för att sätta det i
lågläge. Använd därefter en skruvmejsel eller
liknande verktyg för att trycka mot punkt A
och ta bort kåpan.
2. Byt ut innervajern genom att utföra stegen 1
till 3 på det sätt som bilderna visar.
Om kedjan faller mot
pedalarmssidan
Om det är svårt att växla från den
mellanliggande kedjeringen till den
största kedjeringen
Om det är svårt att växla mellan den
mellanliggande kedjeringen till den
minsta kedjeringen
Om det uppstår kontaktstörningar
mellan kedjan och framväxelns inre
platta vid den största kedjeringen
Om det uppstår kontaktstörningar
mellan kedjan och framväxelns yttre
platta vid den största kedjeringen
Om den mellanliggande kedjeringen
hoppas över vid växling från den
största kedjeringen
Om det uppstår kontaktstörningar
mellan kedjan och framväxelns inre
platta, när det bakre drevet växlas
till det största drevet medan det
mellanliggande kedjehjulet används.
Om det är svårt att växla från den
största kedjeringen till den
mellanliggande kedjeringen.
Om kedjan faller mot bottenfästets
sida.
Drag åt skruven för övre justering
medurs (ca. 1/4 varv).
Lossa skruven för övre justering moturs
(ca. 1/8 varv)
Lossa skruven för nedre justering
moturs (ca. 1/4 varv).
Drag åt skruven för övre justering
medurs (ca. 1/8 varv).
Lossa skruven för övre justering moturs
(ca. 1/8 varv)
Lossa ytterhöljets justeringsvred moturs
(1 eller 2 varv).
Drag åt ytterhöljets justeringsvred
medurs (1 eller 2 varv).
Drag åt skruven för nedre justering
medurs (ca. 1/2 varv).
Kedja
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra kedjan. Använd inte alkalibaserade eller syrabaserade
rengöringsmedel som till exempel rostborttagare, därför att sådana kan orsaka skador och/eller att kedjan inte längre
fungerar.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att se nedanstående tabell, innan du
väljer vilken tapp som skall användas. Om du använder några andra förbindningstappar än dessa förstärkta
förbindningstappar, eller använder en förstärkt förbindningstapp eller verktyg som inte passar för den aktuella typen
av kedja, kanske tillräcklig förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan leda till att kedjan går av eller faller av.
7-delat
SL-RS25-LN
3-delat
CN-UG51
BB-UN26
SM-SP18/SM-BT18
FD-C051/FD-C050/
FD-TZ31/FD-TZ21
FD-TZ30/FD-TZ20
SIS
FC-M151
6-delat
SL-RS25-LN
3-delat
Tourney (Icke - SIS)
FD-C051
S, M, L S, M S, M
S, M S, M
66°- 69° 66°- 69°
S, M, L
66°- 69°
FD-C050 FD-TZ31 FD-TZ30 FD-TZ21 FD-TZ20Modell nummer
Diameter för framväxelns monteringsband
(normal typ)
Diameter för framväxelns monteringsband
(typ för övre dragning)
Kedjestagets vinkel (
a
)
Framväxel
1
2
3
SI-6N9FA-001-03