TILL SÄKERHET
5
•
Skivbromsen är inte utformad för att användas när cykeln står upp och ner. Om cykeln är vänd upp och ner eller på sidan kanske bromsen inte
fungerar korrekt, och då kan allvarliga skador uppstå. Före cykling bör du se till att manövrera bromshandtaget ett par minuter för att kontrollera att
bromsen fungerar som vanligt. Om bromsarna inte fungerar normalt ska du sluta använda bromsarna och vända dig till en återförsäljare eller agentur.
•
Om du inte känner något motstånd när du trycker ner bromshandtaget ska du omedelbart sluta använda bromsarna och vända dig till en
återförsäljare eller agentur.
•
Om läckage uppstår ska du omedelbart sluta använda bromsarna och vända dig till en återförsäljare eller agentur.
•
Om frambromsen ansätts för hårt kan hjulet låsas och cykeln tippa över framåt, vilket kan leda till allvarliga personskador.
•
Se alltid till att den främre och bakre bromsen fungerar korrekt innan du cyklar på cykeln.
•
Den nödvändiga bromssträckan kommer bli längre i vått väder. Minska din hastighet och bromsa tidigt och försiktigt.
•
Om vägytan är våt kommer däcken att slira lättare. Om däcken slirar kan du falla av cykeln. Minska din hastighet och bromsa tidigt och försiktigt.
•
Handtaget bör aldrig modifieras. Annars kan handtaget gå sönder och hindra bromsarna från att fungera.
•
Kontrollera före cykling att det inte finns några skador som t.ex. sprickor. Om några skador uppstår eller påträffas bör du omedelbart sluta använda
cykeln och vända dig till en återförsäljare eller agentur. Annars kan handtaget gå sönder och hindra bromsarna från att fungera.
För montering på cykeln och underhåll:
•
Se till att hålla fingrarna borta från den roterande bromsskivan vid montering eller underhåll av hjulet. Bromsskivan är
tillräckligt vass för att orsaka allvarliga skador på dina fingrar om de fastnar i bromsskivans öppningar när den rör sig.
•
Om bromsskivan är sliten, sprucken eller skev bör den bytas ut.
•
Om bromsskivan slits ner till en tjocklek på 1,5mm eller till den grad att aluminiumytorna blir synliga ska bromsskivan bytas mot en ny.
•
Kontrollera att bromsarnas komponenter har kylts ned tillräckligt innan du försöker justera bromsarna.
•
Använd endast Shimanos autentiska mineralolja. Om andra typer av oljor används kan problem med bromsfunktionen uppstå, och detta kan leda till
att systemet blir oanvändbart.
•
Se till att endast använda olja från en nyöppnad behållare, och återanvänd inte olja som redan har runnit ur avtappningsnippeln.
Gammal eller återanvänd olja kan innehålla vatten som kan orsaka ånglås i bromssystemet.
•
Var noggrann med att se till att vatten- eller luftbubblor inte kommer in i bromssystemet. Annars kan ånglås uppstå. Var särskilt noggrann när du tar
bort skyddet för reservoartanken.
•
Om du skär bromsslangen för att justera slangens längd, eller när du flyttar bromsslangen från vänster till höger sida eller tvärtom, bör du se till att
släppa ut luft från slangen enligt anvisningar i ”Tillförsel av Shimanos autentiska mineralolja och utsläpp av luft”.
•
När cykeln ställs upp och ner eller på sidan kan bromssystemet få en del luftbubblor inuti reservoartanken som kommer att finnas kvar när
avtappningsskruven är stängd eller som kommer att hopas i olika delar av bromssystemet när det används under längre perioder. Detta
skivbromssystem är inte utformat för att användas med cykeln upp och ner. Om cykeln är vänd upp och ner eller på sidan kan luftbubblorna inuti
reservoartanken komma att röra sig i bromsokens riktning. Om cykeln används i ett sådant tillstånd råder det risk för att bromsarna kanske inte
fungerar, och då kan allvarliga olyckor uppstå. Om cykeln har vänts upp och ner eller på sidan bör du se till att manövrera bromshandtaget ett par
gånger för att kontrollera att bromsarna fungerar normalt före cykling. Om bromsarna inte fungerar normalt ska du justera dem på följande sätt.
Om bromsen inte verkar fungera (känns trög) när handtaget trycks in
Sätt bromshandtaget så att det är parallellt med marken och tryck sedan in bromshandtaget försiktigt flera gånger och vänta på att bubblorna
återgår till behållaren. Det rekommenderas att du sedan tar bort behållarskyddet och fyller behållaren med mineralolja tills inga bubblor återstår.
Om bromsarna fortfarande är tröga ska du släppa ut luft från bromssystemet. (Se ”Tillförsel av Shimanos autentiska mineralolja och utsläpp
avluft”.)