Allmän säkerhetsinformation
• Däcktrycket skall ligga inom omfånget 600-800 kPa.
• Däcken skall alltid monteras och demonteras för hand. Använd aldrig verktyg som
däckmonteringsjärn, därför att sådana kan skada tätningen mellan däcket och
fälgen, vilket leder till att luft sipprar ut från däcket.
• Drag inte fast ventilmuttern för mycket. Då kan ventiltätningen bli skev, så att luft
läcker ut.
•
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en
lämplig plats för senare användning.
Observera
• Om däcken är svåra att passa in, skall du använda vanligt vatten eller såpvatten
så att de kan glida lättare.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
Anvisningar om teknisk service SI-0028A
Montering och demontering av
rörformade däck
2. Montering av däcken
3. Demontering av däcken
} Sätt dit däckvulsten på däckets ena
sida på det sätt som bilden visar.
Kontrollera vid detta tillfälle att det inte
finns några främmande partiklar på
däckvulsten, fälgen eller ventilen.
Slutligen skall du fatta i
däcket med båda händerna
såsom bilden visar och sätta
in däcket i fälgen.
} För att demontera ett däck
skall du tömma det på luft
och därefter trycka in
däckvulsten på den ena
sidan av däcket i fälgens spår
på det sätt som bilden visar.
Observera :
Var noga med att endast trycka
in däckvulsten på däckets ena
sida. Om du trycker in däckvulsterna på båda sidorna, blir det
svårare att demontera däcket. Om du trycker in däckvulsterna på
däckets båda sidor, skall du pumpa upp däcket igen för att låsa fast
däckvulsterna. Demontera därefter däcket genom att göra allt från
början igen.
} Lossa luftventilens låsring och tag bort luftventilen.
} Sätt dit däckvulsten på den ena sidan av däcket
såsom bilden visar.
} Fukta fälgens ytterkanter och däckvulsterna
ordentligt, och sätt därefter in den något
uppumpade innerslangen i däcket, så att den
kan glida mjukt.
} Kontrollera att innerslangens luftventil passar för
användning med den fälg du har.
} Sätt dit däckvulsten på den ena sidan av däcket med början
från den sida av fälgen som är på den andra sidan av
luftventilen. Var försiktig så att du inte nyper fast slangen vid
detta tillfälle. Använd såpvatten, om så erfordras.
} Pumpa upp innerslangen tills däcket låses fast på rätt plats.
} Kontakta en auktoriserad cykelhandlare beträffande
specifikationerna för innerslangar som kan användas.
} Sätt dit däckvulsten på den andra sidan av däcket. Börja från den punkt som ligger
mittemot luftventilen.
Däck
Fälg
Däckvulst
1. Montering av ventiler för rörformade däck
} Montera ventilen så att den är vänd åt
det håll som bilden visar.
Vid fastdragningen av ventilmuttern
skall du kontrollera att ventilen inte
vrids tillsammans med ventilmuttern.
Luftventil
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande.
(Swedish)
Det är svårare att sätta dit däckvulsten på
sidan med luftventilen. Om detta är fallet
skall du lyfta upp däckvulsten för hand
med början från den andra sidan av
däcket. Arbeta dig därefter runt fälgen till
platsen för luftventilen.
4. Observera när innerslangar används
UPPMÄRKSAMMA
VARNING
} Demontera den ena sidan av däckvulsten med början från
den punkt som ligger närmast luftventilen och demontera
därefter däckvulsten på däckets andra sida.
Pumpa upp med luft för att låsa fast
däckets vulster mot fälgen på det sätt
som bilden visar.
Därefter skall du tömma däcket på all luft
och kontrollera att vulsterna sitter fast
mot fälgen. Pumpa därefter däcket på
nytt till det normala lufttrycket för
användning.
Om vulsterna inte sitter fast mot fälgen,
separeras vulsterna från fälgen när
däcket töms på luft.
(Max : 800 kPa)
Ventilmutter