Smontaggio dell autoradio
Sfilare l’apparecchio dalle due staffe (vedi fig. 3).
Modifiche riservate.
S
Säkerhetsföreskrifter
Monterings-och inkopplingsinformation
Under monterings- och inkopplingstiden skall bilbatteriets minuspol vara
lossad.
Bilstereon kan användas för 2 x 20 W eller 4x7W. För detta måste
motsvarande anslutningsblock vara monterat på bilstereon.
Vara noga med att inga delar i bilen (batteri, ledningar, högtalare) skadas
vid borrning av hål.
Plusledningens area får ej vara mindre än 1 mm
2
. Apparaten är avsäkrad
med en 10 A snabb säkring.
Anmärkning:
Det fäste som ingår i leveransomfattningen av denna bilradio, gör det
möjligt med inbyggnad i fordon med DIN-bilradiourtaget av 182 x 53 mm,
175 mm monteringsutrymme och en instrumentbrädestjocklek vid
fästtungorna av 1 - 20 mm, se fig. 1.
För bilar med avvikande radiouttag har Blaupunkt, för de vanligaste
bildodellerna, bilspecifika monteringssatser för apparater med 500/52
mm:s höjd. De mödföljande distansplattorna skall endast användas i
kombination med monteringssatser avsedda för 52 mm:s apparater.
Kontrollera därför, vilka monteringsförhållanden som föreligger för fordonet
och använd om så visar sig lämpligt en fordonsspecifik monteringssats,
t ex VW Golf II / Jetta II: 7 608 3824 73.
Om monteringssats för apparater med 52 mm:s höjd används skall 4
distansplattor artikelnummer 8 601 055 056 användas, fig. 1a.
Förberedelser för bilstereomontering
Bilradion monteras i det bilradiourtaget som utförts från fabrik.
Frilägg bilradiourtaget (lossa clipsfastsatt hyllfack eller blindpanel), eller
arbeta ut ett bilradiourtag om 182 x 53 mm.
Känn efter bakom bilradiourtaget och kontrollera, vilka av fästan-
ordningens fästtungor, som kan böjas in.
Anmärkning: Böj in så många fästtungor som möjligt.
Sätt in fästanordningen i urtaget och böj in fästtungorna med en
skruvmejsel, se fig. 1, 2.
Anslutningar
Anslutningsöversikt...................................................................... Fig. 4
Anslutningsinformation ................................................................ Fig. 5
Equalizer- och amplifieranslutning............................................... Fig. 6
Anslutning av CD-spelare........................................................ Fig. 7, 8
Högtalaranslutning:
4 högtalare (4 Ω/7 W) ................................................................... fig. 9
2 högtalare (4 Ω/22 W) ............................................................... fig. 10
2 högtalare (4 Ω/22 W) med amplifier ........................................ fig. 11
Beroende på bilans högtalarutrustning användas 2- eller 4-kanalsblocket
(anslutningsblocket för 2 x 20 W är märket).
Byte av kontaktblock
1. Lossa skruvarna, haka av övre och undre hållfjädrarna, se fig. 13.
2. Drag ut anlsutningsenheten, se fig. 14.
3. Den nya anslutningsenheten sätts försiktigt på plats, se fig. 15.
4. Skruva åter fast skruvarna och haka på övre och undre hållfjädrarna.
5. Flytta över säkringen till den nya anslutningsenheten.
Observera!
Om följande ej beaktas finns risk för att slutstegen skadas.
Högtalarutgångarna får ej anslutas till chassiet!
Collegamento degli altoparlanti:
4 altoparlanti (4 Ω/7 W)................................................................. fig. 9
2 altoparlanti (4 Ω/22 W) ............................................................ fig. 10
2 altoparlanti (4 Ω/22 W) con amplificatore .................................fig. 11
A seconda della dotazione degli altoparlanti dell’automobile gli attacchi
a 2 o a 4 canali sono da sostituire (l’attacco 2 x 20 W è contrassegnato).
Cambiate la scatoletta di connessione
1. Allentare la vite, sbloccare la molla di fermo superiore e inferiore, vedi
fig. 13.
2. Sfilare i box di colegamento, vedi fig. 14.
3. Inserire i box nel glusto lato e in posizione parallela rispetto alla
scatola, premere con cautela, vedi fig. 15.
4. Stringere di nuovo la vite ed agganciare la molla di fermo superiore
e quella inferiore.
5. Sostituire il dispositivo di sicurezza nel box di collegamento.
Avvertenza importante!
La non osservanza di queste indicazioni può portare alla distruzione
degli stadi finali.
Non collegate le uscite per altoparlanti con la massa!
Collegamento con QuickOut (spina ISO)
Per autovetture preequipaggiate con spine ISO pin 1, 2 e 3 della spina
± non devono mai essere occupati. Fig. 4
Per Audi e VW usare exclusivamente il cavo adattatore per il collegamento.
Per Opel scambiare i pin 4 e 7 della spina ±, Fig. 12.
Collegamento con spina del sistema sul veiculo (sin
apparecchio CD)
In autovetture equipaggiate già in produzione con un QuickOut (per il
momento la Opel), questo QuickOut deve venir smontato.
Cavo di massa (Ground).
Il cavo di massa non va allacciato al polo negativo della batteria.Installare
il cavo di massa verso un punto di massa adatto (vite carrozzeria, lamiera
carrozzeria) raccorciando di conseguenza il punto di massa e fissare il
capocorda ad artigli (se necessario saldarlo).
Raschiare la superficie di contatto del punto di massa fino a ferla
diventare lucida e quindi ingrassarla con un lubrificante grafitico (import-
ante perché assicura un buon collegamento a massa).
Avvitare il cavo di massa.
Cavo positivo (ACC 12 V)
(ignition)
Inserite il cavo positivo con distributore spina nel portafusibili morsetto 30
(positivo permanente) o morsetto 15 (positivo collegato al di sopra dell’
accensione) a valle del fusibile.
Collegamento positivo permanente
(Battery 12 V)
Collegare il contatto positivo permanente tramite un morsetto, ad
un’alimentazione permanente, p.s. orologio, lampeggiatore d’emergenza.
Cavo comandi (Power Antenna +)
Per un collegamento di un’antenna a motore completamente automatica,
agganciare il cavo comandi dell’antenna con il morsetto del cavo al cavo
comandi.
Contatto di illuminazione (Illumination)
Contatto per vettura con l’illuminazione regolabile degli strumenti di
bordo (regolazione sul positivo).
Telefonmute
Collegando un telefono l’autoradio viene ammutolita durante le telefonate.
Con il collegamento di un apparecchio CDC-M1/M3 la funzione “Telefon-
Mute” diventa impossible.
Installazione autoradio
Introdurre anteriormente l’autoradio nel supporto e spingerlo in dentro
finché non si ode lo scatto delle molle d’arresto sul lato destro e sinistro.
+12V
per. +12V
+12V