takta IBM Support Center eller produktens tillverkare för att få information
om hur du kan få produkten inspekterad och, om så behövs, reparerad. Tele-
fonnummer
till IBM Support Center hittar du i avsnittet “Hjälp och service”
längre fram i handboken.
I de sällsynta fall som nedanstående förhållanden förekommer - eller om du
känner dig osäker på produktens säkerhet - ska du genast sluta använda
produkten och koppla bort den från el- och telenätet tills du har talat med
IBM Support Center och fått fler anvisningar.
Telefonnummer till IBM Support Center hittar du i avsnittet “Hjälp och ser-
vice”
längre fram i handboken.
v Nätsladdar, elkontakter, nätadaptrar, förlängningssladdar, överspännings-
skydd
eller nätaggregat som är skadade, slitna eller har sprickor.
v Tecken på överhettning, rök, gnistor eller brand.
v Skador på ett batteri (t.ex. sprickor, bucklor, repor), läckage från ett batteri
eller beläggning på batteriet.
v Produkten knakar, gnisslar, slamrar eller luktar.
v Tecken på att vätska har spillts eller något föremål har fallit på datorn, näts-
ladden
eller nätadaptern.
v Datorn, nätsladden eller nätadaptern har utsatts för väta.
v Produkten har tappats eller skadats på annat sätt.
v Produkten fungerar inte på normalt sätt när du följer bruksanvisningarna.
Anm. Om dessa förhållanden uppkommer med en produkt som inte är från
IBM (t.ex. en förlängningssladd) ska du låta bli att använda produkten tills du
har kontaktat tillverkaren och fått fler anvisningar, eller tills du skaffat en
lämplig ersättning för produkten.
Allmänna säkerhetsanvisningar
Följ alltid dessa säkerhetsanvisningar så minskar du risken att skada dig själv
eller utrustningen.
Service
Försök aldrig att själv reparera eller ge service åt en produkt, om inte IBM
Support Center har sagt att du kan göra det. Anlita endast serviceställen som
är auktoriserade av IBM när du behöver reparera en produkt.
Anm. En del delar kan kunderna själva uppgradera eller byta ut. Sådana delar
kallas för CRU-delar (Customer Replaceable Units). I de fall det är lämpligt att
kunden själv byter ut en del, anger IBM uttryckligen att det är en CRU-del och
tillhandahåller dokumentation med instruktioner. Följ noga alla sådana instruk-
tioner
när du byter en sådan del. Kontrollera alltid att strömmen är avstängd
vi Översikt