GARANTIVILLKOR FR.O.M. 1.1.2008 FÖR ALLAWAYS-
CENTRALDAMMSUGARE AVSEDD FÖR HEMMABRUK
Garantitid
För de centraldammsugare som Allaway Oy tillverkar ges tolv (12) månaders garanti fr. o.m. överlåtelsedatum.
Garantitiden för centralenhetens motor är fem (5) år efter det att motorn överlåtits vid leveranser efter
1.1.2008.
Garantins innehåll
Konstruktions- och tillverkningsfel, fel i råmaterial och skador som sådana fel orsakar själva produkten
som uppdagats och konstaterats av en auktoriserad Allaway-servicerma repareras på garantigivarens
bekostnad i en auktoriserad Allaway-servicerma, om inte garantigivaren kan visa att det är sannolikt
att skadan/felet har uppstått genom en olycka (t.ex. en transportskada), genom felaktig hantering av
anordningen eller på annat sätt har orsakats av köparen. Om anordningen används för annat än normalt
privat hemmabruk gäller inte dessa garantivillkor. Om eventuella garantivillkor i sådana fall skall man
komma överens med garantigivaren skriftligt.
Begränsningar i garanti och villkor
Förutsättningen för att garantin skall gälla är att anordningen används för hemmabruk i normal privat
bostad samt att installations-, bruks- och underhållsanvisningarna noggrant följs. Garantin gäller enligt
dessa villkor endast inom Finlands gränser.
Som garantiarbete utförs inte anordningens normala installationsarbeten, inställningar i enlighet med
bruks- och underhållsanvisningarna, användningsinstruktioner, skötsel, service och rengöring och inte heller
sådana arbeten som orsakats av att man brutit mot säkerhets- och installationsanvisningarna.
Sådana delar som lätt går sönder på grund av hantering, naturligt slitage eller åldrande, såsom batterier,
lter, städredskap och andra delar som slits omfattas inte heller av garantin.
Garantin täcker inte eventuella indirekta skador.
Krav som grundar sig på denna garanti är kunden berättigad att framföra endast till en auktoriserad
Allaway- servicerma och garantigivaren.
Muntliga löften som inte ingår i dessa garantivillkor binder inte garantigivaren.
För att garantin skall gälla förutsätts att man inte har ändrat de ursprungliga produktuppgifter och
tillverkningsnummer som nns på anläggningen och i garantiböckerna.
Garantin gäller inte om höljet som skyddar anordningens elektriska delar öppnas av annan än en
auktoriserad Allaway-servicerma.
Garantin omfattar inte reparation av sådana skador/fel som orsakats av:
- ovarsam hantering eller transport av anläggningen
- användarens ovarsamhet eller överbelastning av anläggningen
- underlåtelse att följa bruksanvisningarna, att inte sköta eller underhålla anläggningen
- omständigheter som är oberoende av garantigivaren, såsom för stora variationer i spänningen, åska,
brand eller andra skador, som inte uppstått vid reparationer utförda av en auktoriserad Allaway-
servicerma eller på grund av ändringar i konstruktionen
- installation eller placering av systemet eller anläggningen på bruksstället utan att följa installations-
och bruksanvisningarna eller på annat sätt utföra dem felaktigt.
Garantin gäller inte heller reparationer av fel som är obetydliga med avseende på anläggningens funktion,
såsom repor på ytan.
Åtgärder vid skador/fel
Då en skada/ett fel yppar sig under garantitiden skall kunden utan dröjsmål meddela om den till en
auktoriserad Allaway-servicerma. Kontaktuppgifterna för de auktoriserade Allaway-servicermorna kan
fås från bl.a. telefonkatalogernas Gula sidor under rubriken Hushållsmaskiner, från nummerupplysningar
(t.ex. 020202 och 118) eller på Internet www.allaway.. Meddela servicerman vad det är fråga om för
anläggning (produktmodell och tillverkningsnummer från typskylten), så noggrant som möjligt, hur skadan/
felet yppade sig samt under vilka omständigheter skadan/uppstod/felet uppstått.
En förutsättning för garantireparation är att kunden tillförlitligt kan visa att garantin är i kraft. Lämpligt
verikat är t.ex. inköpskvitto, följebrev eller fraktsedel. Från verikatet skall framgå överlåtelsedatum,
anläggningens typ och tillverkningsnummer.
I samband med reparationsbegäran skall kunden på förhand tillsammans med den auktoriserade Allaway-
servicerman ta reda på innehållet i garantin, eventuella debiteringar samt om anläggningen skall repareras
på bruksstället eller hos servicerman och skall eventuellt kunden själv vidta några åtgärder med anledning
av skadan/felet.
I första hand skall kunden själv lämna in anläggningen på service. Om eventuell hämtning eller returnering
av anläggningen skall man separat komma överens med servicerman.
Om den auktoriserade servicerman inte har börjat reparera produkten inom fem arbetsdagar efter
begäran om reparation, kan man meddela om detta direkt till garantigivaren, om man inte har kommit
överens med den auktoriserade servicerman om en längre leveranstid.
Om det uppstår meningsskiljaktigheter om garantivillkoren mellan kunden och den auktoriserade
servicefirman eller om kunden inte är nöjd med reparationen, kan han ta direkt kontakt med
garantigivaren.
Garantin på en anordning som blivit garantireparerad fortsätter att gälla tills den ursprungliga garantitiden
gått ut.
Debiteringar under garantitiden
Om en garantireparation utförs debiterar den auktoriserade servicerman inte kunden för reparerade
eller bytta delar, reparationsarbetet, transporter eller resekostnader som varit nödvändiga för att reparera
produkten.
Emellertid förutsätts då att:
- de defekta delarna överlämnas till en auktoriserad servicerma
- servicerman påbörjar reparationen i allmänhet inom fem arbetsdagar och att arbetet utförs under
normal arbetstid. För snabbare reparation eller för reparationer utförda under annan tid än normal
arbetstid, är servicerman berättigad att debitera kunden för extrakostnaderna om man på förhand
har informerat kunden om debiteringsgrunderna.
- för att reparera en produkt som är svår att bära kan de transporter eller servicermans resor som
rman ansett nödvändiga utföras utan debitering med en servicebil eller med allmänna trakmedel
som trakerar enligt vanliga tidtabeller (vatten- luft- och snöfordon räknas dock inte till allmänna
trakmedel). Om detta inte är möjligt debiteras kunden för extrakostnaderna.
- kostnaderna för att ta loss anordningen eller installera den tillbaka debiteras separat om arbetet
avviker från det normala.