INTER M-broms
VIKTIGT MEDDELANDE
•
Kontakta inköpsstället eller en distributör för information om montering,
justering och byte av de produkter som inte finns i användarhandboken. En
återförsäljarmanual för yrkesmekaniker finns tillgänglig på vår webbplats
(https://si.shimano.com).
Läs av säkerhetsskäl noga igenom ”användarhandboken”
innan du använder produkten, och följ den för korrekt
användning. Förvara den så att man när som helst kan
hänvisa till den.
Följande anvisningar måste alltid beaktas för att förebygga personskador och fysisk
skada på utrustningen och omgivningen. Anvisningarna klassificeras i enlighet med
risknivån eller den skada som kan uppstå om produkten används på fel sätt.
FARA!
Underlåtenhet att följa anvisningarna leder
till dödsolyckor eller allvarliga personskador.
VARNING!
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan
leda till dödsolyckor eller allvarliga
personskador.
FÖRSIKTIGHET!
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan
leda till personskador eller skador på
utrustningen och omgivningen.
Viktig säkerhetsinformation
VARNING!
•
Eftersom varje cykel kan bete sig olika beroende på modell, se till att lära dig rätt
bromsteknik (inklusive bromshandtagstryck och cykelns kontrollegenskaper) och
hur din cykel ska hanteras. Felaktig användning av din cykels bromssystem kan
leda till att du tappar kontrollen eller faller, vilket kan leda till allvarliga skador.
•
Ta inte isär eller modifiera produkten. Detta kan leda till att produkten inte
fungerar som den ska och du kan plötsligt falla och bli allvarligt skadad.
•
Det är nödvändigt att använda bromsoket till SHIMANO främre INTER M-broms
och navet som en sats (förutom för BR-C6050-F/BR-C6060-F). Navet hos SHIMANO
främre INTER M-broms har en inbyggd kraftmodulator. Detta system styr
bromskraften så att överdriven kraft inte appliceras om bromskraften når det
angivna värdet. Om frambromsen appliceras för hårt i det fall att navet inte är
utrustat med en kraftmodulator eller navet är utrustat med en kraftmodulator
men totalvikten inte uppfyller det rekommenderade värdet, kan framhjulet låsas
och cykeln kan falla framåt med allvarlig personskada som påföljd. Brus genereras
vid användningen av kraftmodulatorn när bromsen aktiveras, men detta är inte
tecken på någon felfunktion.
•
Intervallet för tillåten totalvikt (cykel + cyklist + bagage) för kraftmodulatorn
BR-C6050-F/BR-C6060-F
Modellnamn Däckets ytterdiameter
(mm)
Intervall för tillåten
totalvikt (kg)
BR-C6050-F 660–712 70–100
BR-C6060-F 660–712 100–130
•
Använd kraftmodulatorn BR-C6050-F eller BR-C6060-F inom intervallet för tillåten
totalvikt. Om totalvikten ligger utanför det tillåtna intervallet kan den
kontrollerade bromskraften bli för stark eller för svag.
•
Ett vått vägunderlag kan göra så att däcken förlorar fäste. För att undvika detta
bör du i god tid sakta ned och bromsa in försiktigt. Om däcken förlorar fäste kan
du ramla och skada dig allvarligt.
FÖRSIKTIGHET!
•
Bromsa inte kontinuerligt när du cyklar ner för långa backar. För SHIMANO INTER
M-bromssystem orsakar detta att inbyggda bromsdelar blir väldigt varma,
försämrar bromsprestandan samt orsakar en minskning i mängden bromsfett
inuti bromsen, vilket kan leda till att oljud genereras eller problem som avvikande
plötslig inbromsning.
•
Om något av det följande inträffar när bromsarna används, sluta omedelbart att
cykla och be inköpsstället att utföra inspektion eller reparationer.
1. Ett onormalt oljud hörs när man bromsar.
2. Bromsprestandan är onormalt stark.
3. Bromsprestandan är onormalt svag.
Om 1 och 2 inträffar kan detta förorsaka brist på bromsfett, be därför ditt
inköpsställe att smörja in mekanismen med speciellt rullbromsfett.
Om 2 och 3 uppstår vid användning av BR-C6050-F/BR-C6060-F, kan det bero på
felfunktion hos kraftmodulatorn. Låt den inspekteras / repareras av inköpsstället.
•
Rör inte området runt bromsen på minst 30 minuter efter att ha cyklat på cykeln.
Om bromsen används ofta kan området runt bromsen bli varmt.
Området runt bromsen
•
Kontrollera om rost finns på bromsvajern. Om bromsvajern rostar kan
bromsprestanda bli lidande. Om detta sker ska bromsvajern bytas ut mot en
original SHIMANO bromsvajer och därefter ska bromsprestanda kontrolleras igen.
•
Främre bromsenhet och främre navenhet får aldrig tas isär. Om den tas isär
kanske den inte fungerar korrekt.
Obs!
•
Om du bromsar den främre INTER M-bromsen kraftigt när cykeln står still och
sedan skakar hjulet märker du att det finns ett litet mellanrum i bromsen. Detta
är normalt och det kommer inte att förorsaka några problem vid cykling.
•
Produktgarantin gäller inte för naturligt slitage eller åldrande som uppstår vid
normal användning.
Regelbundna inspektioner innan du börjar att cykla
på cykeln
Kontrollera följande detaljer innan du börjar att cykla på cykeln. Om du får något
problem ska du vända dig till inköpsstället eller en distributör.
•
Fungerar fram- och bakbromsarna korrekt?
•
Förekommer några onormala ljud?
•
Är bromsprestandan onormalt stark?
•
Är bromsprestandan onormalt svag?
•
Finns det rost på bromsvajern?
Delarnas namn
Fram Bak
Bromsvajer Bromsvajer
Obs! På grund av produktutveckling kan specifikationerna ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
UM-8M30A-006
Användarhandbok