DJI Air 2S Användarhandbok
© 2021 DJI Med ensamrätt.
15
2. Drönaren bromsar in när ett hinder upptäcks bakom och flyger framåt till ett säkert avstånd uppnås
innan det fortsätter stiga.
3. Drönaren bromsar in när ett hinder upptäcks ovan och flyger framåt tills ett säkert avstånd uppnås
innan den fortsätter att stiga.
4. Ingen åtgärd sker när ett hinder upptäcks under drönaren.
När drönaren flyger framåt:
1. Drönaren bromsar in när ett hinder upptäcks framför och flyger bakåt till ett säkert avstånd uppnås.
Det stiger tills ingen hinder upptäcks och fortsätter stiga i ytterligare 5 m och sedan fortsätter det
flyga framåt.
2. Ingen åtgärd sker när ett hinder upptäcks bakom.
3. Ingen åtgärd vidtas när ett hinder upptäcks ovan.
4. Drönaren bromsar in när ett hinder avkänns underifrån och stiger tills inget hinder upptäcks innan det
flyger framåt.
Under RTH kan inte hinder vid sidan eller ovan drönaren identifieras eller undvikas.
När drönaren stiger i RTH slutar den att stiga och går ut ur RTH om du drar gasreglaget hela vägen
ner. Drönaren kan styras efter att gasspaken släppts.
När drönaren flyger framåt i RTH bromsar den in, svävar på plats och går ut ur RTH om du drar ner
lutningsspaken helt. Drönaren kan styras efter att gasspaken släppts.
Om drönaren når maxhöjden medan den stiger under RTH, stannar drönaren och återgår till
utgångsläget på aktuell höjd. Om drönaren når maxhöjden medan den stiger, efter att ha upptäckt
hinder i fronten, svävar drönaren på plats.
Det kan hända att drönaren inte kan återgå till hempunkten om GNSS-signalen är svag eller
otillgänglig. Drönaren kan gå in i ATTI-läge om GNSS-signalen blir svag eller otillgänglig efter att ha
gått in i felsäker RTH. Drönaren svävar på plats en stund före landning.
Det är viktigt att konfigurera en lämplig RTH-altitud före varje flygning. Starta DJI Fly och konfigurera
RTH-höjden. Standardaltituden för RTH är 100m.
Drönaren kan inte undvika hinder under felsäker RTH om visningssystemen framåt, bakåt och uppåt
är otillgängliga.
Under RTH kan hastigheten och altituden för drönaren styras med fjärrkontrollen eller DJI Fly om
fjärrkontrollens signal är normal. Riktningen för drönare och flyg kan dock inte kontrolleras. Drönaren
kan inte undvika hinder om lutningsspaken används för att accelerera och flyghastigheten överstiger
15 m/s.
Drönaren svävar på plats om den flyger in i en GEO-zon under RTH.
Det kan hända att drönaren inte kan återgå till hempunkten när vindhastigheten är för hög. Flyg med
försiktighet.
Landningsskydd
Landningsskydd aktiveras enligt Smart RTH.
1. Med landningsskydd detekterar drönaren automatiskt underlaget och landar på lämplig mark.
2. Om marken bedöms som olämplig för landning kommer DJI Air 2S att sväva och vänta på
pilotbekräftelse.
3. Om landningsskyddet inte är igång visarDJI Fly ett landningsmeddelande när drönaren stigit ned
under 0,5 m. Dra ned gasspjällsreglaget eller använd autolandningsreglage för att landa.
Landningsskydd aktiveras under RTH med låg batterinivå och felsäker RTH. Drönaren presterar enligt
följande: Under RTH med låg batterinivå och felsäker RTH svävar drönaren 0,5m över marken och
väntar på att piloten ska bekräfta om det är lämpligt att landa. Dra ned gasspjällsreglaget eller använd