dji AIR 2S Användarmanual

Typ
Användarmanual
2021.06
v1.0
Användarhandbok
Sök på nyckelord
Sök på nyckelord som ”batteri” och ”installera” för att hitta en rubrik. Om du använder Adobe
Acrobat Reader för att läsa det här dokumentet ska du trycka på Ctrl+F (Windows) eller
Command+F (Mac) för att söka.
 Navigera till en rubrik
Visa en lista över samtliga rubriker i innehållsförteckningen. Klicka på en rubrik för att läsa innehållet.
Skriva ut det här dokumentet
Det här dokumentet kan skrivas ut med hög upplösning.
2
© 2021 DJI Med ensamrätt.
Hur du använder den här handboken
Teckenförklaring
Varning Viktigt Tips Referens
Läs före första flygningen
Läs följande dokument innan du använder DJITM Air 2S:
1. Ansvarsfriskrivning och säkerhetsinstruktioner
2. Snabbstartsguide
3. Användarhandbok
Vi rekommenderar att titta på handledningsvideor på den officiella DJI-webbplatsen och läsa handboken
och Ansvarsfriskrivning och säkerhetsinstruktioner innan du sätter igång. Förbered dig för första
flygningen genom att granska snabbstartguiden och se den här bruksanvisningen för mer information.
Videodemonstrationer
Gå till adressen nedan eller skanna QR-koden för att se demonstrationsvideor om DJI Air
2S, som visar hur du använder drönaren på ett säkert sätt:
http://www.dji.com/air-2s/video
Hämta DJI Fly-appen
Se till att använda DJI Fly under flygningen. Skanna QR-koden till höger för att hämta den
senaste versionen.
Android-versionen av DJI Fly är kompatibel med Android v6.0 och senare. iOS-versionen
av DJI Fly är kompatibel med iOS v11.0 och senare.
Hämta DJI Assistant 2 (serien med konsumentdrönare)
Hämta DJI Assistant 2 (serien med konsumentdrönare) på http://www.dji.com/air-2s/downloads.
* För ökad säkerhet är flyg begränsat till en höjd på 98,4 fot (30 m) och ett område på 164 fot (50 m) när
anslutning saknas eller du är inloggad i appen under ygningen. Detta gäller för DJI Fly och alla appar som är
kompatibla med DJI-drönaren.
Arbetstemperaturen för denna produkt är 0 till 40°C. Den uppfyller inte standardarbetstemperaturen
för militärklassapplikationer (−55 till 125°C), som krävs för att större miljövarians. Använd
produkten på rätt sätt och bara för applikationer som uppfyller kraven för arbetstemperaturområden
för den klassen.
© 2021 DJI Med ensamrätt.
3
Innehåll
Hur du använder den här handboken 2
Teckenförklaring 2
Läs före första flygningen 2
Videodemonstrationer 2
Hämta DJI Fly-appen 2
Hämta DJI Assistant 2 (serien med konsumentdrönare) 2
Produktprofil 6
Inledning 6
Förbereda drönaren 6
Förbereda fjärrkontrollen 7
Drönardiagram 8
Fjärrkontrollsdiagram 9
Aktivera DJI Air 2S 9
Drönare 11
Flyglägen 11
Drönarstatusindikatorer 12
Återgå till hem (Return to Home, RTH) 13
Vision Systems och Infrarött avkänningssystem 16
Intelligent Flight-läge 19
Advanced Pilot Assistance Systems 4.0 25
Flygregistrerare 26
Propellrar 26
Intelligent Flight-batteri 27
Kardanupphängning och kamera 31
Fjärrkontroll 34
Fjärrkontrollsprofil 34
Använda fjärrkontrollen 34
Länka fjärrkontrollen 37
DJI Fly-app 40
Hem 40
Kameravy 41
4
© 2021 DJI Med ensamrätt.
Flygning 46
Flygmiljökrav 46
Flyggränser och GEO-zoner 46
Checklista före flygning 47
Autostart/landning 48
Starta/stoppa motorerna 48
Flygtest 49
Bilaga 51
Specifikationer 51
Firmware-uppdatering 54
Eftermarknadsinformation 55
© 2021 DJI Med ensamrätt.
5
Produktprol
Det här avsnittet introducerar DJI Air 2S
och listar komponenterna för drönaren
och fjärrkontrollen.
6
© 2021 DJI Med ensamrätt.
Produktprofil
Inledning
DJI Air 2S har både ett infrarött avkänningssystem och visningssystem framåt, bakåt, uppåt och nedåt,
som möjliggör hovring och flygning inomhus och utomhus samt automatisk återföring till hemmet.
Drönaren har en maximal flyghastighet på 68,4 km/h och en maximal flygtid på 31 minuter.
Fjärrkontroll som visar videoöverföringen från drönaren till DJI Fly på en mobil enhet. Drönaren och
kameran är enkla att styra med hjälp av knapparna på fjärrkontrollen. Maximal körtid för fjärrkontrollen är
sex timmar.
Funktionshöjdpunkter
Intelligent Flight-läge: Med ActiveTrack 4.0, Spotlight 2.0 och Point of Interest 3.0 följer eller flyger
drönaren automatiskt runt ett motiv samtidigt som den upptäcker hinder i dess väg. Användaren
kan fokusera på att styra drönaren medan Advanced Pilot Assistance System 4.0 gör det möjligt för
drönaren att undvika hinder.
Avancerade fotograferingslägen: Ta komplicerade bilder utan problem med funktioner som MasterShots,
Hyperlapse och QuickShots. Några få tryckningar startar drönaren automatiskt för att spela in enligt den
förinställda flygbanan och generera en professionell standardvideo.
Kardanupphängning och kamera: DJI Air 2S använder en 1-tums CMOS-sensorkamera som kan ta 20
MP och 5,4K 30 bps, 4K 60 bps och 1080p 120 bps-videor. 10-bitars D-Log M-videor stöds också,
vilket gör det enklare för användare att justera färger under redigering.
Videosändning: DJI Air 2S är utrustad med fyra inbyggda antenner och DJI:s teknik för
långdistansöverföring O3 (OCUSYNCTM 3.0), som har en maximal överföringsräckvidd på 12 km och en
videokvalitet på upp till 1080p från drönare till appen DJI Fly på en mobil enhet. Fjärrkontrollen fungerar
med både 2,4 och 5,8 GHz och kan välja bästa överföringskanal automatiskt utan någon latens.
Förbereda drönaren
Alla drönararmar viks ihop innan drönaren packas ner. Följ stegen nedan för att fälla ut drönaren.
1. Ta bort kardanupphängningsskyddet från kameran.
2. Vik ut de främre armarna och vik sedan ut de bakre.
Den maximala flygtiden har testats i en miljö utan vind, i en jämn hastighet 19,4km/h, och den
maximala flyghastigheten testades på havsnivå utan vind. Dessa värden är endast avsedda som
referens.
Fjärrkontrollen når sin maximala överföringssträcka (FCC) i ett öppet område utan elektromagnetisk
störning, cirka120m höjd. Den maximala överföringssträckan avser den maximala sträckan som
drönaren fortfarande kan sända och ta emot överföringar. Den avser inte den maximala sträckan
som drönaren kan flyga i en enda flygning. Den maximala användningstiden har testats i en labbmiljö
och utan att den mobila enheten behöver laddas. Det här värdet är endast avsedda som referens.
5,8GHz stöds inte i vissa regioner. Följ lokala lagar och förordningar.
DJI Air 2S Användarhandbok
© 2021 DJI Med ensamrätt.
7
Vik ut de främre armarna innan du viker ut de bakre.
Se till att kardanupphängningsskyddet avlägsnas och att alla armar viks ut innan du aktiverar
drönaren. Annars kan drönarens självdiagnostik påverkas.
Montera kardanskyddet när den inte används.
Förbereda fjärrkontrollen
1. Ta bort kontrollspakarna från deras förvaringsplatser på fjärrkontrollen och skruva fast dem på plats.
2. Dra ut hållaren för den mobila enheten. Välj en lämplig fjärrkontrollkabel baserat på typen av mobil
enhet. En anslutningskabel för belysning, Micro USB-kabel och USB-C-kabel, ingår i förpackningen.
Anslut kabeländen med telefonsymbolen till din mobila enhet. Se till att den mobila enheten är
säkrad.
4. Alla Intelligent Flight-batterier är i viloläge före leverans för att garantera säkerhet. Använd den
medföljande laddaren för att ladda och aktivera Intelligent Flight-batterier för första gången. Det tar
omkring 1 timme och 35 minuter för att ladda ett Intelligent Flight-batteri helt.
3. Montera propellrarna med markeringar på motorerna med markeringar. Tryck propellern nedåt i
motorerna tills den är säker. Montera de andra propellrarna i de omarkerade motorerna. Vik ut alla
propellerblad.
B
BA
A
2
1
2
1
DJI Air 2S Användarhandbok
8
© 2021 DJI Med ensamrätt.
Drönardiagram
1. Framåtvisningssystem
2. Propellrar
3. Motorer
4. Landningsväxlar (inbyggda antenner)
5. Kardanupphängning och kamera
6. Nedåtvisningssystem
7. Hjälpbelysning på undersidan
8. Infrarött avkänningssystem
9. USB-C-port
10. Batterispännen
11. Främre LED-lampor
12. Drönarstatusindikatorer
13. Bakåtvisningssystem
14. Intelligent Flight-batteri
15. LED-lampor för laddningsnivån
16. På/av-knapp
17. Kortplats för microSD
18. Uppåtvisningssystem
1
2
3
4
6
8
9
10
11
7
5
13
14
15 16
17
12
18
Om ett meddelande om USB-anslutning visas vid användning av en mobil Android-enhet väljer du
alternativet att endast ladda. Annars kan det hända att anslutningen misslyckas.
2
1
DJI Air 2S Användarhandbok
© 2021 DJI Med ensamrätt.
9
Fjärrkontrollsdiagram
Aktivera DJI Air 2S
DJI Air 2S behöver aktiveras före första användningen. Efter att ha slagit på drönaren och fjärrkontrollen
följer du instruktionerna på skärmen för att aktivera DJI Air 2S med hjälp av DJI Fly. En internet-
anslutning krävs för aktivering.
1. På/av-knapp
Tryck en gång för att kontrollera den aktuella
batterinivån. Tryck en gång och sedan en
gång till och håll in för att starta eller stänga av
fjärrkontrollen.
2. Flyglägesomkopplare
Växla mellan sportläge, normalläge och
fotograferingsläge.
3. Knappen Flight Pause (flygpaus)/Return to
Home (RTH, återgå till startpunkt)
Tryck en gång för att få drönaren att bromsa
och sväva på plats (endast när GNSS eller
visningssystem är tillgängliga). Håll in knappen
för att starta RTH. Drönaren återgår till senast
registrerade startpunkt. Tryck igen för att
avbryta RTH.
4. LED-lampor för laddningsnivån
Visar fjärrkontrollens aktuella batterinivå.
5. Kontrollspakar
Använd kontrollspakarna för att styra
drönarrörelserna. Konfigurera flygkontrolläget
i DJI Fly. Kontrollspakarna är löstagbara och
lätta att förvara.
6. Anpassningsbar knapp
Tryck en gång för att slå på eller av
hjälpbelysningen undertill. Tryck två gånger
för att centrera om kardanupphängningen
eller luta kardanupphängningen nedåt
(standardinställningar). Knappen kan
konfigureras i DJI Fly.
7. Bild-/videoväxling
Tryck en gång för att växla mellan bild- och
videoläge.
8. Fjärrkontrollkabel
Anslut till en mobil enhet för videolänk via
fjärrkontrollkabeln. Välj kabel efter den mobila
enheten.
9. Mobil enhetshållare
Används för att säkert ansluta den mobila
enheten till fjärrkontrollen.
10. Antenner
Trådlösa signaler för relädrönarkontroll och
video.
11. USB-C-port
För laddning och anslutning av fjärrkontrollen
till datorn.
12. Förvaringsplats för kontrollspakar
För lagring av kontrollspakar.
13. Kardanupphängningsratt
Styr kamerans lutning. Tryck på och håll den
anpassningsbara knappen nedtryckt för att
använda kardanupphängningsratten för att
ställa zoomen in videoläge.
14. Slutare/inspelningsknapp
Tryck för att ta en bild eller för att börja/sluta
filma.
15. Fack för mobil enhet
Används för att säkra den mobila enheten.
4
6
1
2
3
5
7
8
10
9
11
12
13
15
14
10
© 2021 DJI Med ensamrätt.
Drönare
DJI Air 2S innehåller en flygkontroll,
videolänksystem, visningssystem,
ett infrarött avkänningssystem,
propulsionssystem och ett Intelligent
Flight-batteri.
© 2021 DJI Med ensamrätt.
11
Drönare
DJI Air 2S innehåller en ygkontroll, videolänksystem, visningssystem, ett infrarött avkänningssystem,
propulsionssystem och ett Intelligent Flight-batteri.
Flyglägen
DJI Air 2S har tre flyglägen, plus ett fjärde flygläge som drönaren växlar till i vissa scenarier. Flyglägen
kan växlas via flyglägesomkopplaren på fjärrkontrollen.
Normalläge: Drönaren använder GNSS och visningssystem framåt, bakåt, uppåt och nedåt, samt
ett infrarött avkänningssystem för att orientera och stabilisera sig. När GNSS-signalen är stark
använder drönaren GNSS för att orientera och stabilisera sig. När GNSS-signalen är svag men det
råder tillfredsställande ljusförhållanden och andra miljömässiga förhållanden, använder drönaren
visningssystemen för att orientera och stabilisera sig. När visningssystemen framåt, bakåt, uppåt och
nedåt är aktiverade och ljusförhållandena och andra miljömässiga förhållanden är tillfredsställande, blir
den maximala flygaltitudvinkeln 35° och den maximala flyghastigheten 15 m/s.
Sportläge: I sportläget använder drönaren GNSS för positionering och drönarsvaren är optimerade
för flexibilitet och hastighet, vilket gör den mer responsiv på kontrollspaksrörelser. Den maximala
flyghastigheten är 19 m/s. Hindersavkänning är inaktiverad i sportläge.
Fotograferingsläge: Fotograferingsläge är baserat på normalläge och flyghastigheten är begränsad,
vilket gör drönaren stabilare under fotograferingen.
Drönaren ändras automatiskt till Attitude-läge (ATTI) när visningssystemen är otillgängliga eller
inaktiverade och när GNSS-signalen är svag eller medför störningar i upplevelserna. I ATTI-läget
kan drönaren lättare påverkas av omgivningen. Miljöfaktorer, såsom vind, kan resultera i horisontella
förändringar, vilket kan innebära risker, speciellt vid flygning i trånga utrymmen.
Visningssystemen framåt, bakåt och uppåt är inaktiverade i sportläget, vilket innebär att drönaren
inte automatiskt känner av hinder längs rutten.
Maximal hastighet och inbromsningssträcka för drönaren ökar avsevärt i sportläge. En minsta
inbromsningssträcka på 30 m krävs i vindfria förhållanden.
En minsta inbromsningssträcka 10m krävs under vindfria förhållanden när drönaren är väg
uppåt eller nedåt.
Drönarens respons ökar avsevärt i sportläget, vilket innebär att en liten kontrollspaksrörelse på
fjärrkontrollen gör att drönaren förflyttar sig en längre sträcka. Se till att behålla tillräcklig manövrering
av utrymme under flygning.
DJI Air 2S Användarhandbok
12
© 2021 DJI Med ensamrätt.
Drönarstatusindikatorer
DJI Air 2S har LED-lampor framtill och drönarstatusindikatorer
Drönarstatusindikator
När drönaren är på men motorerna inte är igång lyser LED-lamporna framtill med ett fast grönt
sken för att visa drönarens riktning. När drönaren är på men motorerna inte är igång visar
drönarstatusindikatorerna statusen för flygkontrollsystemet. Se tabellen nedan för mer information om
drönarstatusindikatorerna.
När motorn har startat blinkar LED-lamporna framtill grönt och drönarstatusindikatorerna rött och grönt.
Drönarstatusindikator
Främre LED-lampa
Främre LED-lampa
Drönarstatusindikator
Färg Åtgärd Drönarstatus
Normal status
Alternerande röd,
grön och gul Blinkar Slå på och utföra självdiagnostiktester
×4 Gult Blinkar fyra gånger Värmer upp
Grön Blinkar långsamt GNSS aktiverat
×2 Grön
Blinkar med jämna
mellanrum två gånger i
följd
Visningssystem aktiverat
Gult Blinkar långsamt INGEN GNSS och INGA
visningssystem
Varningstillstånd
Gult Blinkar snabbt Signalfel för fjärrkontroll
Röd Blinkar långsamt Låg batterinivå
Röd Blinkar snabbt Kritiskt låg batterinivå
Röd Blinkar IMU-fel
—— Röd Solid Kritiskt fel
Alternerande röd
och gul Blinkar snabbt Kompasskalibrering krävs
DJI Air 2S Användarhandbok
© 2021 DJI Med ensamrätt.
13
Återgå till Hem
Återgå till Hem återför drönaren till den senast registrerade hempunkten när positioneringssystemet
fungerar som det ska. Det finns tre typer av RTH: Smart RTH, låg batterinivå för RTH och felsäker
RTH. Drönaren flyger automatiskt tillbaka till hempunkten och landar när Smart RTH har initierats, när
drönaren går in i låg batterinivå för RTH eller när videolänksignalen försvinner under flygningen.
GNSS Beskrivning
Hempunkt 10
Standardhempunkten är den första platsen där drönaren tagit emot en
kraftfull till måttlig GNSS-signal och ikonen visar vitt. Hempunkten kan
uppdateras före start så länge drönaren får en stark till måttlig GNSS-signal.
Om GNSS-signalen är svag kan hempunkten inte uppdateras.
Smart RTH
Om GNSS-signalen är tillräckligt stark kan Smart RTH användas för att återföra drönaren tillbaka till
hempunkten. Smart RTH initieras antingen genom att trycka på i DJI Fly eller genom att trycka på
och hålla inne RTH-knappen på fjärrkontrollen tills den avger en signal. Avsluta Smart RTH genom att
trycka på i DJI Fly eller genom att trycka på och hålla in RTH-knappen på fjärrkontrollen.
Smart RTH inkluderar rak linje för RTHoch energispar för RTH.
Rak linje för RTH-procedur:
1. Startpunkten registreras.
2. Smart RTH utlöses.
3. a. Om drönaren är längre än 50m från hempunkten när RTF-proceduren börjar, justeras drönarens
riktning och stigning mot förinställd RTH-altitud och flyger till hempunkten. Om den aktuella
altituden är högre än RTH-altituden flyger drönaren till startpunkten för den aktuella altituden.
b. Om drönaren är på ett avstånd på 5 till 50m från hempunkten när RTF-proceduren börjar, justeras
drönarens riktning och den flyger till hempunkten vid aktuell altitud.
c. Om drönaren är mindre än 5 m från startpunkten när RTH-proceduren startar, landar den
omedelbart.
4. Efter att du nått startpunkten landar drönaren och motorn stannar.
Om RTH utlöses genom DJI Fly och drönaren befinner sig längre bort än 5 meter från hempunkten,
visas ett meddelande i appen om att användaren ska välja ett landningsalternativ.
Energispar för RTH-procedur:
Om avståndet är längre än 480m och höjden är över 90m över RTH-höjden samt över 290m över
starthöjden, visas ett meddelande i DJI Fly som frågar användaren om han/hon vill gå in i Energispar
för RTH. När drönaren har gått in i Energispar för RTH justeras den till en vinkel 14° och flyger till
hempunkten. När drönaren befinner sig över hempunkten landar den och motorn stannar.
Drönaren lämnar Energispar för RTH och går in i Rätlinjig RTH i följande scenarier:
DJI Air 2S Användarhandbok
14
© 2021 DJI Med ensamrätt.
Område där energispar för RTH utlöses
Drönare utlöser energispar för RTH
Nedåtgående drönare i
Energispar för RTH
1. Om lutningsspaken förs ned.
2. Om fjärrkontrollens signal förloras.
3. Om visningssystemen blir otillgängliga.
Låg batterinivå för RTH
Låg batterinivå för RTH utlöses när det Intelligent Flight-batteriet är tillräckligt urladdat för att en säker retur
till startpunkten ska lyckas. Återgå hem eller landa med drönaren omedelbart när du ombeds göra det.
DJI Fly visar ett varningsmeddelande när batterinivån är låg. Drönaren återgår automatiskt till
startpunkten om ingen åtgärd vidtas efter en 10 sekunders nedräkning.
Användaren kan avbryta RTH genom att trycka på RTH-knappen eller flygpausknappen på
fjärrkontrollen. Om RTH avbryts efter en varning om låg batterinivå kanske Intelligent Flight-batteriet inte
har tillräckligt med kraft för att drönaren ska kunna landa säkert, vilket kan leda till att drönaren kraschar
eller försvinner.
Drönaren landar automatiskt om aktuell batterinivå endast kan stödja drönaren tillräckligt länge för
att landa från den aktuella altituden. Automatisk landning kan inte avbrytas, men fjärrkontrollen kan
användas för att ändra riktning för drönaren under landningsprocessen.
Felsäker RTH
Om hempunkten registrerades och kompassen fungerar normalt aktiveras felsäker RTH automatiskt
efter att fjärrkontrollens signal förlorats i mer än 6 sekunder. Drönaren flyger bakåt i 50 m under sin
ursprungliga flygrutt och övergår sedan i en rak linje för RTH. Om drönaren är mindre än 50m från
hempunkten när videosignalen förloras, flyger den till hempunkten med aktuell altitud.
Efter 50 m flygning:
1. Om drönaren är mindre än 50m från hempunkten flyger den tillbaka till hempunkten med aktuell
altitud.
2. Om drönaren är längre bort än 50m från hempunkten och den aktuella altituden är högre än RTH-
altituden, flyger den till hempunkten vid den aktuella altituden.
3. Om drönaren är längre bort än 50m från hempunkten och den aktuella altituden är lägre än RTH-
altituden, stiger den till förinställd RTH-altitud och flyger sedan tillbaka till hempunkten.
Hinderseliminering under RTH
När drönaren stiger:
1. Drönaren bromsar in när ett hinder upptäcks framför och flyger bakåt till ett säkert avstånd uppnås
innan det fortsätter stiga.
DJI Air 2S Användarhandbok
© 2021 DJI Med ensamrätt.
15
2. Drönaren bromsar in när ett hinder upptäcks bakom och flyger framåt till ett säkert avstånd uppnås
innan det fortsätter stiga.
3. Drönaren bromsar in när ett hinder upptäcks ovan och flyger framåt tills ett säkert avstånd uppnås
innan den fortsätter att stiga.
4. Ingen åtgärd sker när ett hinder upptäcks under drönaren.
När drönaren flyger framåt:
1. Drönaren bromsar in när ett hinder upptäcks framför och flyger bakåt till ett säkert avstånd uppnås.
Det stiger tills ingen hinder upptäcks och fortsätter stiga i ytterligare 5 m och sedan fortsätter det
flyga framåt.
2. Ingen åtgärd sker när ett hinder upptäcks bakom.
3. Ingen åtgärd vidtas när ett hinder upptäcks ovan.
4. Drönaren bromsar in när ett hinder avkänns underifrån och stiger tills inget hinder upptäcks innan det
flyger framåt.
Under RTH kan inte hinder vid sidan eller ovan drönaren identifieras eller undvikas.
När drönaren stiger i RTH slutar den att stiga och går ut ur RTH om du drar gasreglaget hela vägen
ner. Drönaren kan styras efter att gasspaken släppts.
När drönaren flyger framåt i RTH bromsar den in, svävar på plats och går ut ur RTH om du drar ner
lutningsspaken helt. Drönaren kan styras efter att gasspaken släppts.
Om drönaren når maxhöjden medan den stiger under RTH, stannar drönaren och återgår till
utgångsläget på aktuell höjd. Om drönaren når maxhöjden medan den stiger, efter att ha upptäckt
hinder i fronten, svävar drönaren på plats.
Det kan hända att drönaren inte kan återgå till hempunkten om GNSS-signalen är svag eller
otillgänglig. Drönaren kan gå in i ATTI-läge om GNSS-signalen blir svag eller otillgänglig efter att ha
gått in i felsäker RTH. Drönaren svävar på plats en stund före landning.
Det är viktigt att konfigurera en lämplig RTH-altitud före varje flygning. Starta DJI Fly och konfigurera
RTH-höjden. Standardaltituden för RTH är 100m.
Drönaren kan inte undvika hinder under felsäker RTH om visningssystemen framåt, bakåt och uppåt
är otillgängliga.
Under RTH kan hastigheten och altituden för drönaren styras med fjärrkontrollen eller DJI Fly om
fjärrkontrollens signal är normal. Riktningen för drönare och flyg kan dock inte kontrolleras. Drönaren
kan inte undvika hinder om lutningsspaken används för att accelerera och flyghastigheten överstiger
15 m/s.
Drönaren svävar på plats om den flyger in i en GEO-zon under RTH.
Det kan hända att drönaren inte kan återgå till hempunkten när vindhastigheten är för hög. Flyg med
försiktighet.
Landningsskydd
Landningsskydd aktiveras enligt Smart RTH.
1. Med landningsskydd detekterar drönaren automatiskt underlaget och landar på lämplig mark.
2. Om marken bedöms som olämplig för landning kommer DJI Air 2S att sväva och vänta på
pilotbekräftelse.
3. Om landningsskyddet inte är igång visarDJI Fly ett landningsmeddelande när drönaren stigit ned
under 0,5 m. Dra ned gasspjällsreglaget eller använd autolandningsreglage för att landa.
Landningsskydd aktiveras under RTH med låg batterinivå och felsäker RTH. Drönaren presterar enligt
följande: Under RTH med låg batterinivå och felsäker RTH svävar drönaren 0,5m över marken och
väntar på att piloten ska bekräfta om det är lämpligt att landa. Dra ned gasspjällsreglaget eller använd
DJI Air 2S Användarhandbok
16
© 2021 DJI Med ensamrätt.
autolandingsreglage i appen för att landa. Landningsskyddet aktiveras och drönaren utför stegen som
listas ovan.
Precisionslandning
Drönaren skannar och försöker automatiskt matcha terrängfunktionerna nedan under RTH. När den
aktuella terrängen matchar startpunktsterrängen landar drönaren. Ett meddelande visas i DJI Fly om
terrängmatchningen misslyckas.
Landningsskydd aktiveras under precisionslandning.
Precisionslandningsprestandan är föremål för följande:
a. Hempunkten måste registreras efter start och får inte ändras under flygningen. Annars får drönaren
inget register för startpunktens terrängfunktioner.
b. Under start måste drönaren stiga vertikalt 7m innan den rör sig horisontellt.
c. Hempunktens terräng måste i stort sett vara oförändrad.
d. Hempunktens terräng måste vara tydlig. Terräng som snötäckta områden är inte lämplig.
e. Ljusförhållanden får inte vara för ljusa eller för mörka.
Följande åtgärder är tillgängliga under precisionslandning:
a. Tryck gasreglaget nedåt för att påskynda landningen.
b. För kontrollspakarna i valfri riktning för att stoppa precisionslandning. Drönaren landar vertikalt
efter att kontrollspakarna har släppts.
Vision Systems och Infrarött avkänningssystem
DJI Air 2S är utrustad med både ett infrarött avkänningssystem och visningssystem framåt, bakåt,
uppåt och nedåt.
Visningssystemen framåt, bakåt, uppåt och nedåt består av två kameror var, och det infraröda
avkänningssystemet består av två infraröda 3D-moduler.
Nedåtvisningssystemet och det infraröda avkänningssystemet hjälper drönaren att bevara sin aktuella
position, sväva med större exakthet och att flyga inomhus eller i andra miljöer där GNSS är otillgängligt.
Dessutom förbättras siktmöjligheterna vid svag belysning med hjälpbelysningen på undersidan av
drönaren för nedåtvisningssystemet.
Nedåtvisningssystem
Nedåtvisningssystem
Infrarött avkänningssystem
Hjälpbelysning på undersidan
Bakåtvisningssystem
Uppåtvisningssystem
Framåtvisningssystem
DJI Air 2S Användarhandbok
© 2021 DJI Med ensamrätt.
17
Detektionsområde
Framåtvisningssystem
Detektionsområdet: 0.38-23,8m, FOV: 72° (horisontalt), 58° (vertikalt)
Bakåtvisningssystem
Detektionsområdet: 0.37-23,4m, FOV: 57° (horisontalt), 44° (vertikalt)
Uppåtvisningssystem
Detektionsområdet: 0.34-28,6m, FOV: 63° (horisontalt), 78° (vertikalt)
Nedåtvisningssystem
Nedåtvisningssystemet fungerar som bäst när drönaren har en altitud på0.5 till 30 m,och
arbetsområdet är 0.5 till 60 m.
Kalibrera visningssystemkameror
Autokalibrering
Visningssystemkamerorna som installerats i drönaren är fabrikskalibrerade. Om någon abnormalitet
detekteras med en visningssystemkamera utför drönaren automatiskt kalibrering och ett meddelande
visas i DJI Fly. Ingen ytterligare åtgärd krävs.
Avancerad kalibrering
Om abnormaliteten kvarstår efter autokalibrering visas ett meddelande i appen där avancerad
kalibrering krävs. Den avancerade kalibreringen måste användas med DJI Assistant 2 (serien med
konsumentdrönare). Följ stegen nedan för att kalibrera kameran till framåtvisningssystemet och upprepa
sedan stegen för att kalibrera de andra kamerorna.
72°
57°
0.38-23.8 m
0.37-23.4 m
72°
58°
44°
44°
0.5-30 m
78°
63°
63°
0.34-28.6 m
1
Rikta flygplanet mot skärmen.
2
Justera rutorna.
3
Panorera och luta flygplanet.
1
将飞行器面向屏幕
2
移动位置以对准方框
3
按照提示旋转飞行器
DJI Air 2S Användarhandbok
18
© 2021 DJI Med ensamrätt.
Använda visningssystemet
När GNSS är otillgängligt är nedåtvisningssystemet aktiverat om ytan har en ren textur och tillräckligt
ljus. Nedåtvisningssystemet fungerar som bäst när drönaren har en altitud på0.5 till 30 m.
Visningssystemet framåt, bakåt och uppåt aktiveras automatiskt när drönaren aktiveras, om drönaren
är i normalt läge eller fotograferingsläge och hindersidentifiering är inställd på Kringgå eller Bryt i DJI
Fly. Genom att använda visningssystem framåt, bakåt och uppåt kan drönaren aktivt bromsa in vid
detektering av hinder. Framåt-, bakåt- och uppåtvisningssystem fungerar bäst med adekvat belysning
och tydligt markerade eller texturerade hinder.
Visningssystem har begränsad förmåga att känna av och undvika hinder, och prestandan kan
påverkas av den omgivande miljön. Se till att bibehålla den visuella siktlinjen med drönaren och var
uppmärksam på uppmaningar i DJI Fly.
Drönarens högsta svävningsaltitud är 60m om det inte finns någon GNSS. Nedåtvisningssystemet
fungerar som bäst när drönaren har en altitud på 0,5 till 3 m. Extra försiktighet krävs om altituden för
drönaren är över 30m, då visningssystemet kan påverkas.
Hjälpbelysningen på undersidan kan ställas in i DJI Fly. Om den är inställd på Auto aktiveras den
automatiskt när miljölampan är för svag. Observera att prestandan hos visningssystemets kamera
kan påverkas när hjälpbelysningen på undersidan har aktiverats. Flyg försiktigt om GNSS-signalen är
svag.
Det kan hända att visningssystemen inte fungerar korrekt när drönaren flyger över vatten eller
snöbetäckta områden.
Visningssystemen kan inte fungera korrekt över ytor som inte har tydliga mönstervariationer.
Visningssystemen kan inte fungera korrekt i någon av följande situationer. Använd drönaren med
försiktighet.
a. Flyga över monokroma ytor (t.ex. kolsvart, kritvitt, gräsgrönt).
b. Flyga över högreflekterande ytor.
c. Flyga över vatten eller transparenta ytor.
d. Flyga över rörliga ytor eller föremål.
e. Flyga i ett område där belysningen ändras ofta eller drastiskt.
f. Flyga över extremt mörka (< 10 lux) eller ljusa (> 40 000 lux) ytor.
g. Flyga över ytor som kraftfullt reflekterar eller absorberar infraröda vågor (t.ex. speglar).
h. Flyga över ytor utan tydliga mönster eller texturer.
i. Flyga över ytor med upprepade identiska mönster eller texturer (t.ex. plattor med samma design).
j. Flyga över hinder med små ytområden (t.ex. trädgrenar).
Håll alltid sensorerna rena. GÖR INGEN åverkan på sensorerna. Använd INTE drönaren i dammiga
eller fuktiga miljöer.
DJI Air 2S Användarhandbok
© 2021 DJI Med ensamrätt.
19
Intelligent Flight-läge
FocusTrack
FocusTrack inkluderar Spotlight 2.0, ActiveTrack 4.0 och Point of Interest 3.0.
Spotlight 2.0: Styr drönaren manuellt medan kameran förblir låst på motivet med detta bekväma läge.
För rullspaken för att cirkla runt motivet, för lutningsspaken för att ändra distansen från motivet, för
gasspjället för att ändra altitud och för panoreringsspaken för att justera ramen.
ActiveTrack 4.0: ActiveTrack 4.0 har två lägen. För rullspaken för att cirkla runt motivet, för
lutningsspaken för att ändra distansen från motivet, för gasspjället för att ändra altitud och för
panoreringsspaken för att justera ramen.
1. Spårning: Drönaren söker motivet på en konstant distans. I normalt läge och fotograferingsläge
är den maximala flyghastigheten 12 m/s. Drönaren kan känna av hinder i det här läget när
lutningsspaken rör sig, men inte när rullningsspaken rör sig. I sportläge är den maximala
flyghastigheten 19 m/s och drönaren kan inte identifiera hinder.
2. Parallell: Drönaren söker motivet på en konstant vinkel och distans från sidan. I normalt läge
och fotograferingsläge är den maximala flyghastigheten 12 m/s. I sportläge är den maximala
flyghastigheten 19 m/s. Drönaren kan inte känna av hinder i parallelläge.
Point of Interest 3.0 (POI 3.0): Drönaren söker motivet i en cirkel baserat på radien och flyghastigheten
som är konfigurerad. Läget stöder både statiska och rörliga motiv som fordon, båtar och människor.
Observera att drönarens altitud inte ändras om altituden på ett motiv ändras och motiv som rör sig för
snabbt kan förloras.
Använda FocusTrack
1. Starta och sväva minst 1m ovan marken.
Kalibrera kameran om drönaren är inblandad i en kollision eller om du uppmanas att göra det i DJI Fly.
Flyg INTE på dagar när det regnar, är dimmigt, eller om sikten inte är klar.
Kontrollera följande före start:
a. Se till att det inte finns några klistermärken eller andra hinder över det infraröda
avkänningsystemet och visningssystemen.
b. Om det bildas smuts, damm eller vatten på det infraröda avkänningssystemet och
visningssystemen, rengör du med en mjuk trasa. Använd inte rengöringsmedel som innehåller
alkohol.
c. Kontakta DJI Support om det uppstått skada på glaset till det infraröda avkänningssystemet och
visningssystemen.
Utsätt INTE det infraröda sensorsystemet för hinder.
1 m
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57

dji AIR 2S Användarmanual

Typ
Användarmanual