2
Välj ett alternativ:
• Om du vill ändra ordning på ett objekt väljer du Ändra
ordning, markerar objektet som ska flyttas och väljer en
ny plats.
• Om du vill lägga till ett objekt på hemskärmen väljer du
Lägg till och markerar det nya objektet.
• Om du vill ta bort ett objekt som du lagt till på
hemskärmen väljer du Ta bort och markerar objektet.
Waypoints
Waypoints är positioner som du spelar in och sparar på din
enhet.
Markera din aktuella position som en waypoint
Välj MARK från valfri skärm.
Skapa en waypoint vid en annan position
1
Välj Navigationsinformation > Waypoints > Ny waypoint.
2
Välj ett alternativ:
• Om du vill skapa en waypoint genom att ange koordinater
väljer du Ange koordinater och anger koordinaterna.
• Om du vill skapa en waypoint med hjälp av ett sjökort
väljer du Använd sjökort, markerar platsen och väljer
Välj.
Markera och börja navigera till en MÖB-plats
När du markerar en waypoint kan du ange att den ska vara en
MÖB-plats (man överbord).
Välj ett alternativ:
• På valfri skärm väljer du MARK > Man överbord.
• På hemskärmen väljer du Man överbord > Ja.
En internationell MÖB-symbol markerar den aktiva MÖB-
punkten och plottern anger en direkt kurs tillbaka till den
markerade platsen.
Navigera med en plotter
VARNING
Om fartyget har ett autopilotsystem måste en särskild
styrdisplay för autopilot installeras vid varje styrroder om du vill
avaktivera autopilotsystemet.
Funktionen Auto Guidance bygger på information från
elektroniska sjökort. Dessa data garanterar inte att rutten är fri
från hinder eller att det är tillräckligt djupt. Jämför noga kursen
med alla visuella iakttagelser och undvik allt land, grunt vatten
och andra hinder som kan finnas i din väg.
OBS! Auto Guidance är tillgängligt med premiumsjökort i vissa
områden.
OBS! Korten Mariner's Eye 3D och Fish Eye 3D är tillgängliga i
vissa områden om du använder premiumsjökort.
OBS! Kortet för fiske på öppet hav är tillgängligt i vissa
områden om du använder premiumsjökort.
Om du vill navigera måste du välja en destination, ange en kurs
och skapa en rutt, och följa kursen eller rutten. Du kan följa
kursen eller rutten på navigationssjökortet, fiskekortet samt på
sjökortsvyerna Perspective 3D och Mariner’s Eye 3D.
Navigera till en punkt på sjökortet
1
Välj en plats på navigationssjökortet eller fiskekortet.
2
Om det behövs väljer du SELECT.
3
Välj Navigera till.
4
Välj ett alternativ:
• Om du vill navigera direkt till platsen väljer du Gå till.
• Om du vill skapa en rutt till platsen, inklusive girar, väljer
du Rutt till.
• Om du vill använda Auto Guidance väljer du
Instruktioner till.
5
Granska kursen som visas med den magentafärgade linjen.
OBS! När du använder Auto Guidance anger ett grått
segment i någon del av den magentafärgade linjen att Auto
Guidance inte kan beräkna en del av Auto Guidance-linjen.
Det beror på inställningarna för minsta säkra vattendjup och
minsta säkra höjd för hinder.
6
Följ den magentafärgade linjen, styr för att undvika land,
grunt vatten och andra hinder.
Skapa och navigera längs en rutt från din aktuella
position
Du kan skapa och omedelbart navigera längs en rutt på
navigationssjökortet eller fiskekortet. Med den här proceduren
sparas inte rutten eller waypointdata.
OBS! Kortet för fiske på öppet hav är tillgängligt i vissa
områden om du använder premiumsjökort.
1
Välj en destination på navigationssjökortet eller fiskekortet.
2
Välj Navigera till > Rutt till.
3
Markera platsen för senaste gir före destinationen.
4
Välj Lägg till gir.
5
Om det behövs upprepar du steg 3 och 4 för att lägga till fler
girar, arbeta dig bakåt från destinationen till farkostens
nuvarande position.
Den sista giren du lägger till bör vara den första du gör, med
start från din aktuella position. Det bör vara den gir som är
närmast din farkost.
6
Vid behov väljer du MENU.
7
Välj Ruttnavigering.
8
Granska kursen som visas med den magentafärgade linjen.
9
Följ den magentafärgade linjen, styr för att undvika land,
grunt vatten och andra hinder.
3