Shimano BR-M375 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Denna manual är också lämplig för

(Swedish)
DM-BR0007-04
BR-TX805
BR-M375
Återförsäljarmanual
LANDSVÄG MTB Trekking
City Touring/
Komfortcykel
URBAN SPOR
T E-BIKE
Mekaniska skivbromsar
2
INNEHÅLL
VIKTIGT MEDDELANDE ......................................................................................... 3
TILL SÄKERHET ......................................................................................................4
LISTA ÖVER VERKTYG ATT ANVÄNDA ................................................................. 8
MONTERING ........................................................................................................10
Montering av bromsok ..............................................................................................................................10
JUSTERING ...........................................................................................................14
Justering när bromsbeläggen är slitna .....................................................................................................14
Kontrollera bromsbeläggens mellanrum och om det är dags att byta ..................................................15
UNDERHÅLL .........................................................................................................17
Byte av bromsbelägg .................................................................................................................................17
VIKTIGT MEDDELANDE
3
VIKTIGT MEDDELANDE
Denna återförsäljarmanual är främst avsedd för att användas av professionella cykelmekaniker.
Användare som inte är utbildade i cykelmontering bör inte försöka installera komponenter själva med hjälp av återförsäljarmanualerna.
Om någon del av informationen verkar oklar ska du inte fortsätta med monteringen. Kontakta istället inköpsstället eller en lokal cykelhandlare för hjälp.
Se till att läsa alla bruksanvisningar som medföljer produkten.
Ta inte isär eller modifiera produkten annat än vad som anges i informationen i denna återförsäljarmanual.
Alla återförsäljarmanualer och bruksanvisningar kan läsas på vår hemsida (http://si.shimano.com).
Kunder som inte använder internet kan behöva kontakta inköpsstället för att få en fysisk version av användarhandboken.
Du kan skriva ut en användarhandbok att ge till kunden eller kontakta närmaste SHIMANO-försäljningskontor för att få en fysisk version av
användarhandboken.
Vänligen observera lämpliga regler och förordningar i det land, den delstat eller region där du som återförsäljare bedriver din verksamhet.
Läs av säkerhetsskäl noga igenom återförsäljarmanualen innan du använder produkten och följ anvisningarna.
Följande anvisningar måste alltid beaktas för att förebygga personskador och skador på utrustningen och omgivningen.
Anvisningarna klassificeras i enlighet med risknivån eller de skador som kan uppstå om produkten används på fel sätt.
FARA
Underlåtenhet att följa anvisningarna leder till dödsolyckor eller allvarliga skador.
VARNING
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan leda till dödsolyckor eller allvarliga skador.
FÖRSIKTIGHET
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan leda till personskador eller skador på utrustningen och omgivningen.
TILL SÄKERHET
4
TILL SÄKERHET
VARNING
Se till att följa anvisningarna som står i manualerna när du monterar produkten.
Det rekommenderas att endast äkta Shimano-delar används. Om delar som bultar och muttrar lossnar eller skadas kan cykeln plötsligt falla, vilket kan
orsaka allvarliga skador.
Om justeringar dessutom inte utförs korrekt kan problem uppstå, och cykeln plötsligt falla, vilket kan orsaka allvarliga skador.
Se till att använda skyddsglasögon för att skydda ögonen medan du utför underhållsarbete som att byta ut delar.
Spara återförsäljarmanualen på en säker plats för framtida användning när du noggrant har läst den.
Var noga med att också informera användarna om följande:
Se till att hålla fingrarna borta från den roterande bromsskivan. Bromskivan är tillräckligt vass för att orsaka
allvarliga skador på dina fingrar om de fastnar i bromsskivans öppningar när den rör sig.
Oken och bromsskivorna blir varma när bromsarna manövreras. Därför bör du inte vidröra dem under cykling eller direkt efter att du har tagit bort
dem från cykeln. Annars kan du bränna dig.
Var försiktig så att det inte kommer någon olja eller fett på bromsskivan och bromsbeläggen. Annars kanske bromsarna inte fungerar som de ska.
Om olja eller fett hamnar på bromsbeläggen bör du vända dig till en cykelhandlare eller verkstad. Annars kanske bromsarna inte fungerar som de ska.
Om du hör ett oljud när du bromsar har bromsbeläggen slitits ut till den grad att de inte är användbara
längre. Kontrollera att bromssystemets temperatur har blivit tillräckligt sval, och kontrollera att tjockleken
på varje bromsbelägg är 0,5mm eller mer. Vänd dig annars till en återförsäljare eller agentur.
2,0mm 0,5mm
Gräns för
användbarhet
nådd
Nyskick
Om bromsbeläggen är slitna, läs avsnittet ”Justering när bromsbeläggen är slitna” under ”JUSTERING” och justera bromsbeläggens mellanrum. Att
fortsätta cykla på cykeln är farligt eftersom bromsarna kan sluta fungera.
Om bromsskivan har sprickor eller är deformerad ska du omedelbart sluta använda bromsarna och vända dig till en återförsäljare eller agentur.
Om bromsskivan blir nedsliten till en tjocklek på 1,5mm eller mindre, eller om aluminiumytan kommer fram, ska du omedelbart sluta använda
bromsarna och vända dig till en återförsäljare eller en agentur.
Kontrollera att bromsvajern inte är rostig, sliten eller sprucken och kontakta inköpsstället eller en cykelhandlare om sådana problem upptäcks. Annars
kanske bromsarna inte fungerar som de ska.
Varje cykel kan fungera något annorlunda beroende på modell. Därför bör du se till att lära dig rätt bromsteknik (vilket innefattar trycket på
bromshandtaget och cykelns kontrollegenskaper) och hur din cykel hanteras.
Felaktig användning av din cykels bromssystem kan leda till att du tappar kontrollen eller faller, vilket kan leda till allvarliga skador.
För att den ska fungera som den ska bör du kontakta en cykelåterförsäljare eller läsa cykelns ägarmanual. Det är också viktigt att öva cykling- och
bromstekniken.
Om frambromsen används för hårt kan framhjulet gå i lås, och cykeln kan då falla framåt, vilket kan leda till allvarliga skador.
Se alltid till att den främre och bakre bromsen fungerar korrekt innan du cyklar på cykeln.
Den nödvändiga bromssträckan kommer bli längre i vått väder. Minska din hastighet och bromsa tidigt och försiktigt.
Om vägytan är våt kommer däcken att slira lättare. Om hjulen slirar kan du falla av cykeln. För att undvika att det sker bör du därför sakta ner och
tidigt och försiktigt bromsa in.
TILL SÄKERHET
5
För montering på cykeln och underhåll:
När du monterar oket på ramen ska du placera bromsskivan i mitten av bromsskiveskåran på oket.
Justera det högra och det vänstra mellanrummet mellan bromsskivan och bromsbeläggen så att de är lika stora. När
bromsbeläggen är nedslitna ska du se till att jämnt justera mellanrummen på den inre och yttre sidan på samma
gång för att förhindra att bromsbeläggen kommer i kontakt med endast en sida av bromsskivan.
(Inre sida: bromsbeläggets justeringsskruv. Yttre sida: vajerjusteringsvred.)
Att endast justera antingen vänster eller höger mellanrum kan orsaka att mellanrummen blir ojämna och orsaka att
bromsarna slutar fungera innan bromsbeläggen slits ned till den minsta funktionsdugliga tjockleken (0,5 mm).
Inre sida Yttre sida
Bromsskivans skåra
Justera innervajern så att längden som sticker ut är cirka 20 mm eller mindre. Om den utstickande längden är längre
kan änden på innervajern fastna i bromsskivan, vilket kan orsaka att hjulet låser sig och att cykeln därmed faller
framåt och orsakar allvarliga skador.
20mm eller mindre
Skivbromsar är utformade för optimal prestanda när de används i kombinationer som visas i rekommendationstabellerna. Se till att läsa
rekommendationstabellerna. Kombinera tvåfingershandtag med bromsok. Om de används i kombination med 4-fingershandtag kommer
bromskraften bli starkare. Därav kan vissa positioner vid cykling, allmän vikt och andra faktorer orsaka ett fall som leder till skador.
BR-TX805/BR-M375
Handtag för raka styren
ST-M4000/TX800/M410/M390/M370/M360-2A/M310-2A/EF51-2A/EF41/EF40/EF65-2A/EF51-2A
BL-T4000/M421/T610/MX70/F800
ST-R240*/ST-R243*
BL-4600*/3500*/2400*/R780*
*
Bromshandtag med lägesomkoppling. Läs avsnittet om bromshandtag med lägesomkoppling.
Om snabbkopplingshandtaget på navet är på samma sida som bromsskivan kan de komma i vägen för varandra, vilket är farligt. Därför bör du
kontrollera att de inte kommer i vägen för varandra.
TILL SÄKERHET
6
Bromshandtag med lägesomkoppling.
Bromshandtagen är försedda med en mekanism för lägesomkoppling för att göra dem kompatibla med cantileverbromsar och rullbromsar eller
V-BRAKE-bromsar med kraftmodulator.
För mekaniska skivbromsar för LANDSVÄG ska du använda läge C/R och för mekaniska skivbromsar för MTB ska du använda läge V.
Om fel läge väljs kan det orsaka antingen för stark eller för svag bromskraft, vilket är mycket farligt.
Välj rätt läge så som bilden visar.
Inställningslägen Rekommenderad broms
C: Inställningsläge för kompatibilitet med cantileverbroms
R: Inställningsläge för kompatibilitet med mekaniska skivbromsar för
LANDSVÄG
C/R Läge
Mekanisk skivbroms för LANDSVÄG
V: Inställningsläge för kompatibilitet med V-BRAKE-bromsar
Läge V-broms
Mekanisk skivbroms för MTB
*
Använd BR-TX805/M375 i detta läge.
FÖRSIKTIGHET
Var noga med att också informera användarna om följande:
Inkörningsperiod
Skivbromsar har en inkörningsperiod, och bromskraften kommer gradvis att öka under inkörningsperiodens gång. Se därför till att du är medveten om
ökningen av bromskraften när du använder bromsarna under denna period. Samma sak kommer hända när bromsbeläggen eller bromsskivan byts ut.
OBS
Var noga med att också informera användarna om följande:
Produktgarantin gäller inte för naturligt slitage eller åldrande som uppstår under normal användning.
För montering på cykeln och underhåll:
Om bromsokets monteringsnav och gaffeländen inte har standardmått, kan bromsskivan och bromsoket nudda varandra.
Använd endast bromsskivor med beskrivningen ”ENDAST HARTSBELÄGG” i kombination med hartsbelägg. Att kombinera dem med metallbelägg
kommer göra att de slits ut snabbt.
Själva produkten kan skilja sig från bilden eftersom denna manual främst är avsedd för att förklara hur produkten används.
LISTA ÖVER VERKTYG ATT ANVÄNDA
LISTA ÖVER VERKTYG ATT ANVÄNDA
8
LISTA ÖVER VERKTYG ATT ANVÄNDA
Följande verktyg behövs vid montering, justering och underhåll.
Verktyg Verktyg Verktyg
5mm insexnyckel 10mm skruvnyckel Flacktång
MONTERING
10
Fortsätter på nästa sida
MONTERING
Montering av bromsok
MONTERING
Montering av bromsok
1
(Z)
(Y)
Dra åt bromsokets fästbult A.
Dra sedan tillfälligt åt bromsokets
fästbultar B med lite slakhet kvar i oket.
(Y) Bromsokets fästbult A
(Z) Bromsokets fästbult B
Åtdragningsmoment
6 - 8Nm
2
Dra igenom innervajern och när armen är i ursprungsläge drar du åt vajerns fästbult.
(X) Innervajer
(Y) Vajerns fästbult
(Z) Arm
Åtdragningsmoment
6 - 8Nm
(Y)
(X)
(Z)
(X)
11
Fortsätter på nästa sida
MONTERING
Montering av bromsok
3
Sätt sedan fast bromsoket på ramen.
Tryck in bromshandtaget tills bromsbeläggen pressas hårt mot bromsskivan.
Medan bromshandtaget trycks in ska du dra åt bromsokets två fästbultar B växelvis genom
små justeringar åt gången.
Sätt slutligen fast bromsokets fästbultar ordentligt enligt det specificerade
åtdragningsmomentet.
(Z) Bromsokets fästbult B
Åtdragningsmoment
6 - 8Nm
TEKNISKA TIPS
Det här gör att oket blir parallellt med
bromsskivan.
Kontrollera att bromsskivan är placerad i
mitten av spåret för bromsskivan i oket.
I det här skedet finns det ett visst mellanrum
mellan bromsskivan och bromsbeläggen på
den yttre sidan men inte på den inre sidan.
Bromsskiva
Bromsbelägg
Bromsskivans skåra
Justeringsskruv för
bromsbelägg
Inre sida Yttre sida
(Z)
4
(Z)
(Y)
(X)
Inre sida Yttre sida
Lossa beläggets justeringsskruv genom
att vrida den motsols i ett eller två klick.
Detta skapar ett lämpligt mellanrum
mellan bromsbelägget och bromsskivan
på den inre sidan.
Kontrollera att båda mellanrummen
mellan bromsskivan och bromsbeläggen
är lika: inre sida = yttre sida.
(X) Bromsbelägg
(Y) Justeringsskruv för bromsbelägg
(Z) Bromsskiva
12
MONTERING
Montering av bromsok
5
Tryck in bromshandtaget ungefär 10
gånger tills det nuddar styrets handtag,
kontrollera att det inte finns några
problem hos komponenterna och att
bromsskivorna och bromsbeläggen inte
kommer i vägen för varandra när hjulet
roterar.
6
Om vajern lossnar vid steg 5 ska du dra åt den genom att utföra ett av följande steg.
(X) Vajerns justeringsmutter
(Y) Vajerjusteringsvred
(Z) Vajerns fästbult
TEKNISKA TIPS
Om bromshandtagets slaglängd är för lång
Om bromshandtagets slaglängd fortfarande
är för lång efter att justeringarna till vänster
har utförts, ska du utföra följande steg.
En rimlig slaglängd kan ställas in genom att
minska bromsbeläggens ursprungliga
mellanrum.
Vrid beläggets justeringsskruv medurs för
att trycka bromsbeläggen mot bromsskivan
innan du går vidare till steg 3.
Med bromsbeläggen pressade mot
bromsskivan ska du vrida beläggets
justeringsskruv moturs med ett eller två
klick.
När ett vajerjusteringsvred används
(Y)
(X)
Vrid vajerns justeringsvred moturs för att
justera slakheten i vajern och dra sedan
manuellt åt en justeringsmutter till
vajern om en sådan medföljer.
När en vajerfästbult används
(Z)
Lossa vajerns fästbult, dra åt vajern och
dra återigen åt vajerns fästbult.
7
Sätt fast de tre bultarna med fästringarna för att förhindra att bultarna lossnar.
(Z) Fästring
OBS
Se till att sätta dit fästringarna när
bromsokets fästbultar fästs.
TEKNISKA TIPS
För sidomontering
Fästring
Fram
(Z)
Bak
(Z)
JUSTERING
14
JUSTERING
Justering när bromsbeläggen är slitna
JUSTERING
Justering när bromsbeläggen är slitna
Justering av mellanrummen när bromsbeläggen är nedslitna. Se till att justera mellanrummen både på den inre och yttre sidan samtidigt.
(U)
(T)
(V)
(W)
(X)
[1] [2]
Inre sida Yttre sida
Justera båda mellanrummen mellan
bromsskivan och bromsbeläggen så att
de ligger inom värdena nedan och är
lika: inre sida [1] = yttre sida [2].
Beläggmellanrum [1], [2]
0,2mm - 0,5mm
(T) Bromsskivans skåra
(U) Bromsbelägg
(V) Justeringsskruv för bromsbelägg
(W) Ok
(X) Bromsskiva
(Y) Vajerjusteringsvred
(Z) Vajerns justeringsmutter
OBS
Se till att justera mellanrummen både på den
inre och yttre sidan samtidigt.
Att bara justera ett av mellanrummen kan
orsaka följande problem.
Kontakt mellan beläggen och bromsskivan
kan inträffa under andra åtgärder än
inbromsning.
Tillräcklig bromskraft kanske inte uppnås
när mellanrummet blir mycket större på
ena sidan.
Bromsskivan kommer i kontakt med oken
vid inbromsning.
TEKNISKA TIPS
Bromsbeläggen kan användas så länge deras
tjocklek är 0,5mm eller mer.
Inre sida
(V)
Justera genom att vrida beläggets
justeringsskruv.
Yttre sida
(Y) (Z)
(Y)
Justera genom att vrida vajerjustering-
svreden vid bromsoken och
bromshandtagen.
15
JUSTERING
Kontrollera bromsbeläggens mellanrum och om det är dags att byta
Kontrollera bromsbeläggens mellanrum och om det är dags att byta
Om det inte går att uppnå tillräcklig bromskraft även när bromshandtagen trycks in hårt, eller då bromshandtagens räckvidd inte ändras trots att
bromsvajrarnas spänning justeras, ska följande kontroller utföras.
Kontrollera att armen inte kommer i kontakt med bromsoket när bromshandtaget trycks in.
OBS
Se till att bromssystemets temperatur har
sjunkit tillräckligt innan kontrollerna utförs.
Armen har inte kontakt med oket
(Normaltillstånd)
Armen har kontakt med oket
(Tillstånd när mellanrummet på den inre
sidan måste justeras eller då
bromsbeläggen behöver bytas ut)
Om armen kommer i kontakt med bromsoket, kan ett eller flera av följande problem uppstå. Utför underhåll efter behov.
Bromsbeläggets mellanrum på den inre sidan är för stort (beläggets justeringsskruv har inte justerats korrekt):
Läs avsnittet ”Justering när bromsbeläggen är slitna” i ”JUSTERING” och justera mellanrummet på den inre sidan.
Bromsbeläggens tjocklek uppgår till 0,5mm:
Det är dags att byta ut bromsbeläggen. Läs avsnittet ”Byte av bromsbelägg” under ”UNDERHÅLL” och byt ut bromsbeläggen mot nya.
UNDERHÅLL
17
Fortsätter på nästa sida
UNDERHÅLL
Byte av bromsbelägg
UNDERHÅLL
Byte av bromsbelägg
1
Ta bort hjulet från ramen och ta bort bromsbeläggen enligt bilden.
(Y) Saxsprint
(Z) Bromsbelägg
(Y)
(Z)
2
(Z)(Y)
(X)
Lossa beläggets justeringsskruv genom
att vrida den motsols tills den inte går
att vrida längre.
Vrid sedan bromshandtagets
vajerjusteringsvred medsols.
(X) Justeringsskruv för bromsbelägg
(Y) Vajerjusteringsvred
(Z) Vajerns justeringsmutter
3
(Z)
Montera de nya bromsbeläggen.
Sätt i saxsprinten och böj den sedan så
som bilden visar.
(Z) Saxsprint
18
UNDERHÅLL
Byte av bromsbelägg
4
(Z)(Y)
(X)
(X)
Inre sida Yttre sida
Justera mellanrummen mellan
bromsskivan och bromsbeläggen så att
de är lika: inre sida = yttre sida.
(X) Justeringsskruv för bromsbelägg
(Y) Vajerjusteringsvred
(Z) Vajerns justeringsmutter
5
Efter att ha kontrollerat att bromsbelägget och bromsskivan inte nuddar varandra ska du
kontrollera att det inte finns några problem när bromshandtaget trycks in.
Obs! På grund av produktutveckling kan specifikationerna ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19

Shimano BR-M375 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Denna manual är också lämplig för