Volvo C30 DRIVe

Typ
DRIVe

Denna manual är också lämplig för

Volvo Car Corporation
TP 12849 (Swedish), AT 1046, Printed in Sweden, Göteborg 2010, Copyright
©
2000-2010 Volvo Car Corporation
VOLVO C30, S40 & V50
DRIV
Tillägg till instruktionsbok
DRIVe
Om detta tillägg
1
Denna trycksak
Den här bruksanvisningen är ett komplement
till bilens ordinarie instruktionsbok.
Vid osäkerhet rörande någon av bilens funktio-
ner: Konsultera först instruktionsboken.
För svar på ytterligare frågor rekommenderas
kontakt med en återförsäljare eller represen-
tant för Volvo Personvagnar.
Internet
Utveckling inom miljöanpassad teknik går
ständigt framåt och tryckt information kan
snabbt bli föråldrad eller inaktuell.
Vi rekommenderar ett besök på Volvos inter-
netsida www.volvocars.com – där finns den
senaste och mest aktuella informationen om
din bil.
Ändringar
De specifikationer, konstruktionsuppgifter och
illustrationer som finns i detta tillägg är inte bin-
dande.
Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar utan
föregående meddelande.
© Volvo Personvagnar AB
DRIVe
Allmänt
2
Tystare och renare
Miljöomsorg är ett av Volvo Personvagnars
kärnvärden vilket vägleder all vår verksamhet.
Denna målinriktning har resulterat i fordonsse-
rien DRIVe vars koncept är en samverkan av
flera separata energisparande funktioner med
den gemensamma uppgiften att minska bräns-
leförbrukningen vilken i sin tur bidrar till redu-
cerat avgasutsläpp.
Denna bruksanvisning behandlar modellerna
C30, S40 och V50.
Start/Stopp
Förutom att vara utrustad med en driftsäker
och bränslesnål dieselmotor är denna bils
motor försedd med en Start- och Stoppfunk-
tion vilken träder i funktion vid t.ex. stillastå-
ende bilkö eller väntan vid trafikljus – se utförlig
beskrivning på nästa sida.
Motorns automatiska återstartsekvens går så
smidigt att det knappt märks att motorn fak-
tiskt stängts av. Upplevelsen är att motorn har
varit igång hela tiden men med en extremt tyst
och låg tomgång.
Med Start/Stop DRIVe-funktionen ges föraren
möjlighet till ett mer aktivt miljömedvetet sätt
att köra bil genom att kunna lägga ur växeln
och låta motorn auto-stoppa, när så är lämp-
ligt.
Smart laddning
Bilens rörelseenergi tas tillvara vid motor-
bromsning genom att den omvandlas till ström
och lagras i bilens startbatteri.
Anpassad styrservo
En annan DRIVe-funktion är att styrservons
energiuttag anpassas efter behov. Genom
optimering och införande av en energispar-
funktion kan energiuttaget minimeras vid till-
fällen där servoassistans (hjälp att vrida ratten)
inte är nödvändig.
Aerodynamik
I DRIVe-konceptet ingår även ett sänkt chas-
sie, front- och bakspoiler med lågt luftmot-
stånd samt speciellt framtagna fälgar
1
.
1
Utbudet varierar beroende på marknad.
DRIVe
Funktion och handhavande
3
Start- och Stopp-funktion
På-/Avknapp och displaytext AUTO START.
Start/Stop-systemet aktiveras automatiskt när
motorn nyckelstartas. Föraren görs uppmärk-
sam på funktionen genom att På-/Avknappens
gröna lampa lyser.
OBS
Efter nyckelstart och varje auto-stopp
måste bilen först komma upp i 5 km/h innan
den automatiska Start/Stop-funktionen
återaktiveras – därefter måste även vissa
villkor vara uppfyllda, se dem under rubriken
"Motorn auto-stoppar inte".
Samtliga bilens ordinarie system såsom belys-
ning, radio etc. fungerar som normalt även vid
auto-stoppad motor förutom att viss utrustning
kan få sin funktion tillfälligt reducerad, t.ex. kli-
matanläggningens fläkthastighet eller extremt
hög volym på ljudanläggningen
Auto-stoppa motorn
För att motorn ska auto-stoppa måste bilen stå
still:
Ställ växelspaken i neutralläge och släpp
upp kopplingen – motorn stängs av.
Displaytexten AUTO START påminner om –
och indikerar – att motorn är auto-stoppad.
Auto-starta motorn
Med växelspaken i neutralläge:
Tryck ner kopplingspedalen – motorn star-
tar.
eller
Tryck på gaspedalen – motorn startar.
Om bilen står i ett utförslut:
Släpp färdbromsen och låt bilen rulla for-
tare än normal promenadtakt – motorn
startar.
Efter motorstart:
Lägg i lämplig växel och fortsätt färden.
Körsätt
Växelindikator
En väsentlig detalj i samband med miljöanpas-
sad körning är att köra på rätt växel och växla
i tid.
Som hjälpmedel har föraren
en indikator vilken meddelar
föraren när det är mest fördel-
aktigt att lägga i nästa högre
eller lägre växel – GSI (Gear
Shift Indicator).
Indikeringen görs med en upp- respektive ner-
pil i kombinationsinstrumentets nedre informa-
tionsdisplay.
Miljö- och ekonomitips
Här följer några råd som sänker bränsleför-
brukningen utan att restiden behöver öka eller
nöjet med bilkörningen minskar.
Takbox och lastbågar ger högre luftmot-
stånd vilket höjer bränsleförbrukningen – ta
bort dem direkt efter användning.
Kör med korrekt lufttryck i däcken (se
avsnitt "Hjul och däck").
Töm bilen på onödiga saker – ju mer last
och högre vikt, desto högre bränsleför-
brukning.
DRIVe
Funktion och handhavande
4
Är bilen utrustad med motorvärmare;
använd den alltid före kallstart – det sänker
förbrukningen och minskar utsläppen.
Kör mjukt och undvik häftiga inbroms-
ningar.
Kör på högsta möjliga växel – lägre varvtal
ger mindre bränsleförbrukning.
Utnyttja motorbroms vid inbromsning – det
genererar samtidigt ström till startbatteriet.
Hög hastighet ökar förbrukningen avsevärt
p.g.a. ökat luftmotstånd – en fördubblad
hastighet ökar luftmotståndet 4 ggr.
Underhåll bilen regelbundet – följ Volvos
rekommenderade serviceintervaller.
Deaktivera Start/Stop-funktionen
Informationsdisplayen visar här att Start/Stop-
funktionen stängts av.
I vissa situationer kan det vara
önskvärt att tillfälligt koppla ur
den automatiska Start/Stop-
funktionen – det görs med ett
tryck på denna knapp.
Avstängd Start/Stop-funktion indikeras med
informationsdisplayens textmeddelande
AUTO START-STOPP AV under ca 5 sekun-
der – samtidigt slocknar knappens lampa.
Start/Stop-funktionen är avstängd tills den
återaktiveras med knappen eller tills nästa
gång motorn nyckelstartas.
Varselljus under dagtid – DRL
För att spara bränsle kan varselljusen (Daytime
Running Light) väljas under dagtid, istället för
det mer energikrävande halvljuset. De i spoi-
lern monterade varselljusen arbetar med ljus-
stark och strömsnål diodteknik.
OBS
För att uppnå minimal energiförbrukning,
släcks även baklamporna vid automatisk
växling från halvljus till DRL varselljus.
Position A ger automatiskt varselljus under dagtid.
Med färdbelysningens strömställare i position
A aktiveras varselljusen automatiskt under
dagtid. Detta regleras av en ljussensor vilken
ställer om från varselljus till huvudstrålkastar-
nas halvljus vid skymning eller när dagsljuset
blir för svagt.
VARNING
Systemet är ett hjälpmedel för att spara
energi – det kan inte i alla situationer avgöra
när dagsljuset är för svagt eller tillräckligt
starkt, t.ex. vid dimma och regn.
Föraren är alltid ansvarig för att bilen fram-
förs med en trafiksäkert korrekt ljussättning
och enligt gällande trafikbestämmelser.
DRIVe
Begränsningar
5
Motorn auto-stoppar inte
Även om Start/Stop-funktionen är aktiverad,
auto-stoppar inte motorn om:
föraren öppnat säkerhetsbältets lås.
bilen inte har stannat – Start/Stop-funk-
tionen accepterar dock långsamt rullande,
motsvarande normal promenadtakt.
startbatteriets kapacitet är under lägsta til-
låtna nivå.
motorn inte har normal driftstemperatur. •
yttertemperaturen är under 0 eller
över 30 °C.
miljön i kupén avviker från förvalda värden
– indikeras av att kupéfläkten har ett högt
varvtal.
bilen backats och backväxeln läggs ur.
startbatteriets temperatur är under 0 °C
eller överstiger 55 °C.
Motorn auto-startar utan föraringrepp
En auto-stoppad motor kan i vissa fall åter-
starta utan att föraren bestämt att färden ska
fortsätta.
I följande fall auto-startar motorn även om för-
aren inte tryckt ner kopplingen för att lägga i en
växel:
Imma bildas på rutorna.
Yttertemperaturen är under 0 eller
över 30 °C.
Ett temporärt högt strömuttag råder eller
startbatteriets kapacitet har sjunkit till
lägsta tillåtna nivå.
Bilen rullar fortare än motsvarande normal
promenadtakt.
Upprepade pumpningar med bromspeda-
len.
VARNING
Öppna inte motorhuven när motorn auto-
stoppat – motorn kan plötsligt auto-starta.
För att undvika auto-start med uppfälld
motorhuv:
Lägg först i en växel och ansätt parke-
ringsbromsen eller ta fjärrnyckeln ur
startlåset.
Motorn auto-startar inte
I följande fall auto-startar inte motorn efter att
ha auto-stoppat:
Förarens bälteslås har öppnats – en dis-
playtext uppmanar föraren att göra en nor-
mal motorstart.
En växel är ilagd utan frikoppling – en dis-
playtext uppmanar föraren att ställa växel-
spaken i neutralläge, för att auto-start ska
kunna ske.
Ofrivilligt motorstopp
I det fall en igångkörning misslyckas och
motorn stannar, gör så här:
Tryck ner kopplingen igen – motorn auto-
startar efter att växelspaken ställts i
neutralläge. Informationsdisplayen har
dessförinnan visat texten VÄXEL I
NEUTRAL FÖR ATT STARTA
Textmeddelande
Start/Stop-funktionen kan visa några textmed-
delanden på informationsdisplayen för vissa
situationer. För några av dem finns en rekom-
menderad åtgärd som bör utföras.
Meddelande
AUTO START-
STOPP PÅ
Lyser ca 5 sekunder
efter att funktionen
aktiverats.
AUTO START-
STOPP AV
Lyser ca 5 sekunder
efter att funktionen
stängts av.
DRIVe
Begränsningar
6
Meddelande
VRID NYCKELN
FÖR ATT STARTA
Motorn kommer ej
att auto-starta
A
– gör
en normal nyckels-
tart.
VÄXEL I NEUTRAL
FÖR ATT STARTA
Ställ växelspaken i
neutralläge
B
.
TRAMPA NED
KOPPL FÖR ATT
STARTA
Motorn är beredd att
auto-starta – väntar
på frikoppling.
AUTO START-
STOPP SERV.
ERFORDRAS
Start/Stop-funk-
tionen avstängd.
Kontakta en verk-
stad.
A
Uppstår om t.ex säkerhetsbältet öppnas efter att motorn
auto-stoppat.
B
Uppstår om en växel läggs i utan frikoppling efter att motorn
auto-stoppat.
Om ett meddelande inte släcks efter utförd
åtgärd bör en verkstad kontaktas – en
auktoriserad Volvoverkstad rekommenderas.
DRIVe
Specifikationer
7
Motor
Diesel D2
Motorbeteckning
A
D4162T
Effekt (kW/rpm) 84/3600
Effekt (hk/rpm) 115/3600
Vridmoment (Nm/
rpm)
270/1750-2500
Cylinderantal 4
Cylinderdiameter
(mm)
75
Slaglängd (mm) 88,3
Diesel D2
Slagvolym (liter) 1,56
Kompressionsför-
hållande
16,0:1
A
Motorns typbeteckning, detalj- och tillverkningsnummer kan
avläsas på motorn, se placering i ordinarie instruktionsbok.
Växellåda
Manuell 6-växlad (B6).
Släpvagn med DRIVe Start/Stopp
Max vikt
(kg)
Bromsad
vagn
Obromsad
vagn
C30 1300 650
S40 1300 650
V50 1300 700
Kultryck 50 50
Bilen är optimerad för körning utan släpvagn.
Vid körning med släpvagn och ökning av
hastighet, vägens lutning, höjd över havet,
omgivningstemperatur, dragvikt och liknande
kan viss funktionalitet temporärt reduceras,
t.ex. klimatanläggningens kylförmåga och
motoreffekt.
DRIVe
Specifikationer
8
Förbrukning och utsläpp
Modell
A B C
C30 112 4,3 92 3,5 99 3,8
S40 112 4,3 92 3,5 99 3,8
V50 112 4,3 92 3,5 99 3,8
Tabellens symboler
: Utsläpp koldioxid (g/km)
: Förbrukning (liter/100 km)
A = stadskörning
B = landsvägskörning
C = blandad körning
Hjul & däck
En inte oviktig detalj i samband med miljömed-
veten bilkörning är att använda rätt sorts däck
samt att köra med rätt lufttryck i dem.
Dimensioner
Vid montering av nya däck rekommenderas
samma typ och fabrikat som bilen var utrustad
med från fabrik – de är utvecklade för låg
bränsleförbrukning.
Dimensionerna 195/65 R15 och 205/55 R16
ger i allmänhet något lägre förbrukning än bre-
dare varianter.
Lufttryck
För lågt pumpade däck ökar bränsleförbruk-
ningen. Kontrollera därför trycket i däcken
regelbundet.
Genom att använda s.k. ECO-tryck
1
minimeras
bränsleåtgången. En viss påverkan rörande
åkkomfort, vägljud och styregenskaper kan
upplevas men påverkar inte säkerheten.
Se dekal med rekommenderat däcktryck vid
förarens dörrstolpe.
Batterier
Bilen är utrustad med två 12 V-batterier – ett
extra kraftigt startbatteri samt ett stödbatteri
som hjälper till vid Start/Stopp-funktionens
startsekvens.
1
Det tryck som rekommenderas vid maximal last.
DRIVe
Specifikationer
9
Batteri Start Stöd
Köldstart-
förmåga,
CCA
A
(A)
760 120
Kapacitet
(Ah)
70 8
Storlek
B
,
L×B×H
(mm)
278×175×190 150×88×105
A
Enligt SAE-standard.
B
Största möjliga storlek.
OBS
Ju högre strömuttag i bilen (extra kyla/
värme, etc) desto mer måste batterierna
laddas = Ökad bränsleförbrukning.
• När startbatteriet behöver laddning kopp-
las tillfälligt Start/Stopp-funktionen ur.
Tillfälligt urkopplad Start/Stopp-funktion p.g.a.
högt strömuttag innebär:
Motorn auto-stoppar inte.
Motorn auto-startar
2
utan att föraren
trycker ner kopplingen.
Placering batterier
1. Startbatteri, 2. Stödbatteri.
Startbatteriet beskrivs utförligt i ordinarie
instruktionsbok.
Stödbatteriet är placerat under vänster strål-
kastare och behöver normalt ingen service.
VIKTIGT
Om följande inte beaktas kan Start/Stop-
funktionen upphöra att fungera efter tillfällig
inkoppling av externt startbatteri eller bat-
teriladdare:
Den negativa batteripolen på bilens
startbatteri får aldrig användas för
anslutning av externt startbatteri eller
batteriladdare – enbart bilens chassie
ska användas som jordpunkt.
Se ordinarie instruktionsboks avsnitt "Start-
hjälp" i "Start och körning" – där beskrivs var
och hur kabelklammorna ska placeras.
2
Auto-start kan endast ske om växelspaken står i neutralläge.
DRIVe
Specifikationer
10
OBS
Om startbatteriet har blivit så urladdat att allt
är “svart” och bilen i princip saknar samtliga
normala elektriska funktioner och motorn
därefter startas med hjälp av ett externt bat-
teri eller batteriladdare, kommer Start/Stop-
funktionen att vara aktiverad. Motorn kom-
mer då att kunna auto-stoppas men
Start/Stop-funktionen kan vid ett auto-
stopp misslyckas med att auto-starta
motorn p.g.a. otillräcklig kapacitet i start-
batteriet.
För att säkerställa en lyckad auto-start efter
ett auto-stopp måste batteriet först laddas
upp. Vid en yttertemperatur av +15 °C behö-
ver batteriet laddas minst 1 timma. Vid lägre
yttertemperatur rekommenderas en ladd-
ningstid på 3–4 timmar. Rekommendatio-
nen är att batteriet laddas upp med en
extern batteriladdare.
Om den möjligheten saknas rekommend-
eras att tillfälligt deaktivera funktionen tills
startbatteriet återladdats tillräckligt.
För mer information om laddning av start-
batteri – se ordinarie instruktionsboks
avsnitt "Batteri" i kapitel "Underhåll och ser-
vice".
Säkringar
Placering Start/Stopp-säkringar.
Nr
Komponent A
11M/1 Elcentral motorrum 125
11M/2 Sensor batteriövervak-
ning
15
25 CEM, dieselmotor 10
VIKTIGT
Bränd säkring får enbart ersättas med säk-
ring som har samma färg och amperetal.
Volvo Car Corporation
TP 12849 (Swedish), AT 1046, Printed in Sweden, Göteborg 2010, Copyright
©
2000-2010 Volvo Car Corporation
VOLVO C30, S40 & V50
DRIV
Tillägg till instruktionsbok
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12

Volvo C30 DRIVe

Typ
DRIVe
Denna manual är också lämplig för